Do użytku oddano 6 parków handlowych, 3 rozbudowano w I kw. 2024

2 tygodni temu

Do użytku oddano 6 nowych parków handlowych, a 3 obiekty rozbudowano w I kw. 2024 r., co stanowiło 78 tys. m2 nowoczesnej powierzchni handlowej, wynika z raportu przygotowanego przez Colliers.

„Parki handlowe wkraczają dziś do mniejszych miast. Mamy też ożywione zainteresowanie inwestorów tym segmentem rynku” – powiedział ekspert ds. inwestycji z RRJ Group Radosław Jodko, cytowany w komunikacie poświęconym raportowi pt. „Rynek handlowy w Polsce 2024”.

Jak wynika z raportu Colliers, podsumowującego I kwartał 2024 roku na rynku handlowym, jednym z największych oddanych od początku tego roku parków handlowych jest OTO Park Koszalin. Część obiektów zmienia swoje przeznaczenie – jak jeden z obiektów w Bydgoszczy, funkcjonujący teraz jako miejsce imprez zamkniętych. Nowe lub przebudowane obiekty powstają w Mysłowicach, Przemyślu czy Bytomiu.

„Dziś faktycznie na rynku obserwujemy, iż parki handlowe wchodzą do miast mniejszych. Tu kluczem do sukcesu i dobrej inwestycji jest dopasowanie oferty do lokalnych społeczności. Sądząc po popularności i bardzo niskim współczynniku pustostanów, parki handlowe to dość mocna część rynku. Sprzyja temu konsumencki trend: wygodny model zakupowy, oszczędność czasu, bo nierzadko poza zakupami możemy załatwić jeszcze kilka innych spraw, więc najważniejszy bywa wygodny i komfortowy parking” – dodał Jodko.

Jak szacuje Polska Rada Centrów Handlowych, do 2025 roku powstać ma 110 nowych obiektów handlowych, w tym 98 parków handlowych, co łącznie ma dać ponad 1,2 mln m2 powierzchni.

W tym roku, podobnie jak w zeszłym, uwagę inwestorów przyciągają głównie parki handlowe i obiekty typu convenience – w 2023 roku wygenerowały ponad 60% wolumenu transakcyjnego w tym sektorze, podkreślono.

O rozwoju tego segmentu świadczy także to, iż na naszym rynku pojawiają się nowi inwestorzy zainteresowani właśnie segmentem handlowym, z Litwy, Niemiec, Francji, Czech czy fundusze, których kapitał pochodzi z Ukrainy. Charakterystyczne jest także to, iż w parki handlowe coraz chętniej i częściej inwestują także inwestorzy prywatni, wskazano również.

O takim zaufaniu inwestorów do inwestycji w parki handlowe decyduje przede wszystkim przywiązanie konsumentów, którzy lubią tego typu obiekty.

„Pojawiają się nowi najemcy – także oferujący zakres usług, które możemy przy okazji zakupów załatwić, z medycznymi włącznie. Poza tym pandemia pokazała też to przywiązanie konsumentów, kiedy ten segment na tle całego rynku świetnie prosperował. Inwestorzy szukają dziś bezpiecznych produktów inwestycyjnych. Wiele obiecujemy sobie także po wypatrywanej obniżce stóp procentowych w Europie” – podsumował ekspert.

W I kwartale 2024 roku w budowie w różnych częściach Polski jest około 430 tys. m2 powierzchni handlowych, z czego prawie 80% to inwestycje, w których realizowane są parki handlowe i małe, lokalne centra zakupowe. W 2023 roku zasoby całkowitej powierzchni handlowej powiększyły się o blisko 440 tys. m2.

Źródło: ISBnews

Idź do oryginalnego materiału