Doliny wodorowe – trampolina do ogólnoeuropejskiej gospodarki wodorowej

1 rok temu

Spotkanie na temat dolin wodorowych, które się odbyło w ramach panelu ” Doliny wodorowe – trampolina do ogólnoeuropejskiej gospodarki wodorowej” podczas XXXII Forum Ekonomicznego w Karpaczu (5 – 7 września 2023) poprowadził Piotr Cegłowski (Redaktor Naczelny Manager Report)). W dyskusji udział wzięli: Bolesław Goranczewski ( Członek Zarządu Zakładów Azotowych Kędzierzyn), Cezariusz Lesisz ( Prezes Zarządu Agencji Rozwoju Przemysłu), Ireneusz Zyska ( Sekretarz Stanu i Pełnomocnik Rządu ds. Odnawialnych Źródeł Energii w Ministerstwie Klimatu i Środowiska), Jacek Bogusławski (Członek Zarządu Województwa Wielkopolskiego).

Partnerem panelu był Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Dyskusja rozpoczęła się od próby odpowiedzi na pytanie czy jesteśmy skazani na korzystanie z wodoru jako źródła energii? Zdaniem Ministra Zyska jest to wielka nadzieja na dekarbonizację, gdyż umożliwia obniżenie emisyjności i pozwala na łączenia sektorów ( łącząc energię elektryczną, chemiczną i cieplną). W warunkach geopolitycznych nowej ekonomii istnieje potrzeba powstawania i wdrażania technologii odpowiadających na wyzwania i zagrożenia – tu odpowiedzią na nie jest wodór. Zdaniem Ministra, Polska posiada zręby dobrze zorganizowanej gospodarki wodorowej i partnerstwa sektorowego (ponad 250 podmiotów biznesowych). Uczestniczy aktywnie w organizacjach międzynarodowych takich jak np:. Hydrogen Europe, czy European Hydrogen Partnership.


Przed nami jeszcze długa droga do powszechnego wykorzystania wodoru w transporcie.Z perspektywy polskiego rynku Cezariusz Lesisz zwrócił uwagę na rolę ustawodawcy w wyznaczaniu kierunków i wprowadzaniu potrzebnych legislacji. Wyraził też nadzieję, iż wodór pozwoli obniżyć koszty, gdyż gospodarka europejska traci na konkurencyjności i potrzebuje tanich źródeł energii. Doliny wodorowe są hubami zrzeszającymi firmy, samorządy i organizacje chcące uczestniczyć w rozwoju tej technologii. Ważnym elementem są finanse. Należy przygotowywać wnioski o fundusze krajowe i unijne. Minister Zyska wspomniał, iż rozpoczęły się już prace nad elektryczną lokomotywą i autobusem z napędem wodorowym polskiej produkcji.


Z kolei Bolesław Goranczewski przedstawił perspektywę zakładów azotowch w Kędzierzynie-Koźlu, które w tej chwili produkują głownie wodór szary. W przyszłości planują produkcję również wodoru zielonego, który jest odnawialnym źródłem energii otrzymywanym z elektrolizy lub fotowoltaiki. w tej chwili są to niestety przedsięwzięcia kosztowne i niezdatne do zastosowań wielkoskalowych, stosowane głównie w projektach badawczych i pilotażowych . W kwestii zielonego wodoru zakład w Kędzierzynie- Koźlu jest na początku drogi. Jako spółka Skarbu Państwa jest gotowa do realizacji państwowej strategii. Brakuje w tej chwili infrastruktury do ładowania samochodów elektrycznych z napędem wodorowym. Tworzenie infrastruktury niezbędnej do wkroczenia biznesu mieści się w zakresie Społecznej Odpowiedzialności Biznesu spółek Skarbu Państwa. Z tego powodu Grupa Azoty planuje odtworzenie żeglugi śródlądowej na Odrze z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury.

Z perspektywy samorządu lokalnego wypowiedział się Jacek Bogusławski , który zaznaczył, iż wielkopolskie miejskie zakłady autobusowe w Poznaniu i w Koninie mają już w swoim taborze autobusy napędzane zielonym wodorem. Potwierdził, iż technologie wdrażane w regionie przy współudziale naukowców już od dawna wzmacniają konkurencyjność i obniżają koszty. Jako lokalna odpowiedź na Polską Strategię Wodorową jest Wielkopolska Strategia Wodorowa. Władze Wielkopolski planują budowę osiedli mieszkaniowych całkowicie zasilanych technologią wodorową oraz liczą na efekty uświadamiania mieszkańcom zalet i sposobów wykorzystania tych technologii.


Na zakończenie dyskusji uczestnicy zostali poproszeni o zdefiniowanie dolin wodorowych. Minister Zyska postulował zmianę pytania z „co to jest dolina wodorowa?” na „czemu ona służy?”, zwracając w ten sposób uwagę na uczestnictwo podmiotów z różnych sektorów. w tej chwili w Polsce posiadamy 8 dolin wodorowych, a 9 jest w trakcie formowania. Zwrócono również uwagę na potrzebę produkowania w Polsce elektrolizerów, by nie sprowadzać ich z zagranicy oraz oparcia się na tzw. „kotwicach”, czyli wielkich koncernach energetycznych, budujących wokół siebie ekosystemy biznesowe. Największym forum międzynarodowej współpracy jest w tej chwili Dolnośląska Dolina Wodorowa, która stanowi część korytarza wodorowego Finlandia-Niemcy. Była również mowa o chęci rozwoju w projektach międzynarodowych do maksymalnie powszechnego zastosowania.

Idź do oryginalnego materiału