Dolnośląskie: XIX-wieczne mosty przechodzą gruntowną modernizację

13 godzin temu

Na Dolnym Śląsku trwa modernizacja infrastruktury kolejowej, której celem jest dostosowanie XIX-wiecznych obiektów do wymagań współczesnego transportu szynowego. Projekt o wartości 125 mln zł, finansowany z Krajowego Planu Odbudowy (KPO), realizuje firma PORR. Prace obejmują renowację ponad stuletnich mostów nad rzeką Bóbr oraz zabytkowych wiaduktów we Wałbrzychu. Inwestycja ma najważniejsze znaczenie dla utrzymania atrakcyjnych czasów przejazdu na trasie Wrocław – Jelenia Góra (linia kolejowa nr 274) i zostanie ukończona w 2026 r.

Dwa mosty kolejowe liczące ponad 130 lat, zlokalizowane w pętli rzeki Bóbr w Kotlinie Marciszowskiej, przechodzą gruntowną metamorfozę. Konstrukcje zostały już podniesione, co umożliwi wymianę łożysk i kompleksowe wzmocnienie obiektów. Renowacji poddane zostaną również kamienne przyczółki i filary. Po zakończeniu pociągi będą mogły przemierzać przeprawy z prędkością do 120 km/h, co wyeliminuje dotychczasowe ograniczenia wpływające na czas podróży.

Równolegle z renowacją mostów prowadzona jest wymiana sieci trakcyjnej na odcinkach o łącznej długości 11 km tj. Sędzisław – Marciszów i Wałbrzych Miasto – Wałbrzych Fabryczny. Specjalistyczny pociąg sieciowy zdemontował już stare przewody zasilające, a palownice gąsienicowe wbiły fundamenty pod nową infrastrukturę.

Kompleksowy remont zabytkowych wiaduktów

W ramach projektu modernizowane będą cztery zabytkowe wiadukty w Wałbrzychu: na ul. Gdyńskiej, Stanisława Moniuszki, 1-go Maja oraz przy stacji Wałbrzych Fabryczny. Najstarszy z nich, kamienny kolos zlokalizowany na ul. Moniuszki, pochodzi z 1860 r. i podobnie jak obiekt z ul. Gdyńskiej, zostanie odnowiony zgodnie z wytycznymi konserwatora zabytków. Co istotne dla mieszkańców miasta, podczas prac remontowych zostanie zachowany ruch pieszy i drogowy, minimalizując uciążliwości związane z modernizacją.

Linia kolejowa łącząca Wrocław i Jelenią górę, obsługująca kilkadziesiąt pociągów dziennie, stanowi kluczową arterię komunikacyjną Dolnego Śląska. w tej chwili najszybszy przejazd między tymi miastami trwa 1 godz. i 45 min.

Autor: Damian Malesza
Fot. PKP PLK

Sprawdź również:

Trzy oferty w przetargu na budowę odcinka Szczyrzyc – Tymbark. Wszystkie dużo tańsze niż budżet
Kolej po ponad 30 latach wróci do Łomży – umowa podpisana
Idź do oryginalnego materiału