Dolny Śląsk: znów pojedziemy pociągiem w Góry Sowie

1 rok temu

Po ponad 30 latach wracają połączenia kolejowe na linii nr 266 ze Świdnicy do Jedliny-Zdroju. To jedna z najpiękniejszych tras kolejowych w Polsce. Dzięki inwestycji zrealizowanej przez Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej „DOLKOM”, mieszkańcy m.in. Bystrzycy, Lubachowa i Jugowic ponownie skorzystają z kolejowej oferty, a turyści zyskają atrakcyjne przejazdy w rejon Gór Sowich i rzeki Bystrzycy. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowały górską trasę za ok. 130 mln zł, współfinansowana ze środków Unii Europejskiej z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego.

Przebudowana trasa Świdnica – Jedlina-Zdrój usprawni komunikację kolejową w aglomeracji wałbrzyskiej. Po ponad 30 latach zapewnione zostaną szybkie i bezpieczne przejazdy koleją w rejon Gór Sowich i Wałbrzyskich.

Materiał wideo Kolejowy Raj

Pomimo sporego opóźnienia (remont miał być zakończony w 2020 r.), na jedną z najbardziej malowniczych linii kolejowych w Polsce wróciły pociągi. Niestety oferta przewozowa Kolei Dolnośląskich pozostało dość uboga: jedynie 3 pary pociągów w weekendy od 24 czerwca do września. Docelowo od nowego rozkładu ma być 6 par pociągów.

Malownicza linia kolejowa

Linia kolejowa nr 266 Świdnica Kraszowice – Jedlina-Zdrój liczy 24 km. Linia ta rozpoczyna się na stacji Świdnica Przedmieście (łącznik do stacji Kraszowice na Magistrali Podsudeckiej), biegnie kolejno przez: Bystrzycę Dolną, Burkatów, Bystrzycę Górną, Lubachów, Zagórze Śląskie, Niedźwiedzice, Jugowice, Olszyniec i Jedlinę (dzielnice Jedlinka, Suliszów, Glinica), kończąc swój bieg na stacji Jedlina Zdrój. Linia ma bardzo ciekawą historię i jest uważana za jedną z najbardziej malowniczych w Polsce. Na trasie znajduje się wiele ciekawych obiektów inżynieryjnych, jednym z nich jest most Rabenstein Brücke liczący 144 metrów długości.

Podróżni skorzystają z nowych przystanków w miejscowościach: Burkatów i Jedlina-Zdrój Centrum oraz odbudowanych peronów w Bystrzycy Górnej, Lubachowie, Zagórzu Śląskim, Jugowicach i Jedlinie-Zdroju. Przebudowane wg standardów Id-22 perony, ułatwią wsiadanie do pociągów. Komfort podróży zapewni nowoczesna mała architektura.

Na ponad 20 kilometrowym odcinku jednotorowej trasy wymieniono torowisko oraz przebudowano 112 obiektów inżynieryjnych, w tym 5 wiaduktów o długości od 50 do 150 m – m.in. w Jedlinie Zdroju tzw. Olszyniec, Jugowicach i Lubachowie. Sprawny i bezpieczny ruch pociągów zapewnią nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym (srk) oraz rozjazdy. Przebudowano również przejazdy kolejowo-drogowe. Przejazd między Świdnicą a Jedliną-Zdrojem wyniesie ok. 30 min.

Autor: Jan Bytnar

Fot. Marcin Zachariasz

Idź do oryginalnego materiału