Droga ekspresowa S19. Tyle już wydrążono tunelu [FILM]

tunele.inzynieria.com 4 dni temu

Obie nitki tunelu pod Grochowiczną będą mieć po nieco ponad 2,2 km przy długości odcinka S19 wynoszącej 10,3 km. Podziemny obiekt, od lipca 2024 r., drąży maszyna TBM o długości 112 m, tarczy o średnicy 15,2 m i masie 4 tys. ton. Prace prowadzone są w skomplikowanych warunkach fliszu karpackiego. Na dzień 24 kwietnia 2025 r. TBM Karpatka pokonała już 856 m (lewa nitka tunelu), montując przy tym ponad 420 pierścieni obudowy.

Liczba dnia: 856 Tyle metrów lewej nitki tunelu wydrążyła maszyna TBM #Karpatka pracująca na budowie odcinka #S19 #Rzeszów Południe – Babica. #Podkarpacie #ŁączymyPolskę #ViaCarpatia pic.twitter.com/5Z9ZIf0Kya

— GDDKiA Rzeszów (@GDDKiA_Rzeszow) April 24, 2025

Po dotarciu do portalu północnego maszyna zostanie obrócona i rozpocznie drążenie prawej nawy tunelu. Szacuje się, iż sam proces odwracania TBM potrwa od 3 do 4 miesięcy.

Warto podkreślić, iż w lipcu 2023 r., podczas prac przygotowawczych, mniej więcej w połowie planowanej długości tunelu, wykryto obecność metanu. Z tego względu zarówno plac budowy, maszyna TBM, jak i wiele innych urządzeń musiało zostać odpowiednio przystosowanych do pracy w warunkach zagrożenia metanowego.

Przeczytaj także: Anglia. Budowa tunelu pod Tamizą rozpocznie się pod koniec roku

Idź do oryginalnego materiału