Ponad połowa Polaków uważa, iż piwo w Polsce jest drogie, a aż dwie trzecie zauważyło wzrost jego cen w ostatnich dwunastu miesiącach. Jak wynika z najnowszego badania, co trzeci konsument sięga po tańsze napoje alkoholowe lub ogranicza zakup piwa ze względu na jego wysoką cenę.
Polacy widzą wysokie ceny piwa
Badanie Ogólnopolskiego Panelu Badawczego Ariadna z listopada pokazuje, iż 51% ankietowanych ocenia ceny piwa jako wysokie lub bardzo wysokie. Tylko 5% określa je jako zbyt niskie.
„Aż 90 proc. konsumentów piwa uważa obecne jego ceny za odpowiednie albo wręcz za wysokie.
To sygnał, iż kolejni klienci po podwyżkach będą gotowi zrezygnować z zakupu albo przerzucić się na inny, tańszy rodzaj alkoholu.” – komentuje wyniki Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie.
Podwyżki cen w ciągu roku dostrzegło aż 68% osób pijących piwo. Od 2019 r. jego cena wzrosła
o 40%, głównie z powodu inflacji i nowych obciążeń podatkowych.
„Dalsze podwyżki wynikające m.in. z polityki fiskalnej czy innych obciążeń finansowych branży piwowarskiej, mogą mieć daleko idące skutki, łącznie z koniecznością dalszego ograniczania produkcji, co odbije się na całym łańcuchu wartości branży.” – przestrzega Morzycki.
Drogi złoty trunek wypierany przez tańsze alkohole
Ceny piwa wyraźnie wpływają na wybory konsumentów. 24% badanych przyznało, iż nie kupiło piwa ze względu na jego wysoką cenę, a w zamian za to sięgnęło po alkohol bardziej korzystny cenowo. Niepokojące jest to, iż w grupie młodych dorosłych (18–24 lata) aż 44% zastąpiło piwo tańszym alkoholem.
Co trzeci Polak deklaruje również ogólne ograniczenie spożycia piwa alkoholowego z powodu jego ceny.
„Okazuje się, iż statystyczne wyliczenia dotyczące tzw. dostępności ekonomicznej piwa rozmijają się
z rzeczywistością. Konsumenci teoretycznie mogliby kupować więcej, ale rosnące ceny sprawiają, iż kupują mniej. Badanie na panelu Ariadna to potwierdziło. Widzimy to także w wynikach sprzedażowych – ten rok prawdopodobnie zamknie się największym spadkiem rynku piwa od 1989 r.” – podkreśla Morzycki.

Metodologia badania
Badanie dla ZPPP Browary Polskie na panelu Ariadna (www.panelariadna.pl). Próba ogólnopolska, losowo-kwotowa N=1095 osób. Dobór próby w kwotach łącznych dla płci, wieku i wielkości miejscowości oraz brzegowych dla wykształcenia i województwa wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku od 18 lat wzwyż. Metoda CAWI. Termin realizacji: 21– 24 listopada 2025 r.
Pobierz informację prasową w .doc
Pobierz informację prasową w .pdf
Pobierz wykres








