Dwie trzecie firm z branży retail będzie używać AI w celach personalizacji

11 miesięcy temu

Zgodnie z wynikami najnowszego Barometru Retail firmy doradczo-technologicznej Future Mind, eksperci sektora handlowego zgodnie uznali politykę cenową, dostępność produktów online oraz dostępność aplikacji mobilnej za czynniki najważniejsze dla decyzji konsumenckich w kolejnych 12 miesiącach – odpowiednio 70 proc., 48 proc. i 42 proc. wskazań. Ponadto, marketerzy niezmiennie podkreślają rosnącą rolę sztucznej inteligencji w dalszym rozwoju branży retail.

Jak oceniają eksperci branży, sytuacja w handlu w 2024 roku będzie podobna do tej w 2023 – stwierdziło tak aż 60 proc. ankietowanych w najnowszym Barometrze Retail. Podobnie w kwestii czynników, które najsilniej wpływają na decyzje konsumentów, marketerzy zgodnie wskazują (70 proc.) na politykę cenową.

Ponadto, retailerzy wskazali na trendy, jakie według nich będą przeważać w przyszłorocznych strategiach firm. Niemal co trzeci ankietowany wskazał na Customer Inteligence oraz personalizację. Ponadto, uczestnicy badania deklarują, iż ich organizacje będą budować strategie skupione na pozyskiwaniu nowych klientów, m.in. poprzez inwestycje w obszary technologiczne odpowiedzialne za CRM (customer relationship management) – 32 proc. wskazań.

Branża handlowa w 2024

Jednocześnie eksperci podkreślają, iż w 2024 roku branża retail stanie się bardziej świadoma konkurencji cenowej, zarówno od lokalnych, jak i międzynarodowych graczy, w odpowiedzi na globalizację i łatwą dostępność produktów z różnych części świata.
– Firmy z branży retail będą kontynuować skupienie na strategiach cenowych, aby pozostać konkurencyjnymi, jednocześnie kładąc większy nacisk na budowanie lojalności wśród obecnych klientów. Zdając sobie sprawę, iż nie tylko cena, ale także wartość dodana i wygodne doświadczenie zakupowe są najważniejsze dla utrzymania klientów, handel skoncentruje się na strategiach takich jak programy lojalnościowe, doskonałe procesy zakupowe i spersonalizowane doświadczenia. Jednocześnie, rozwój e-commerce, aplikacji mobilnych i sztucznej inteligencji, stanie się jeszcze bardziej zaawansowany i integralny dla całej branży retail w 2024 roku, umożliwiając sklepom lepsze zrozumienie i spełnienie gwałtownie zmieniających się oczekiwań klientów. Ponadto, w sektorze handlowym wzrośnie zainteresowanie zrównoważonym i odpowiedzialnym podejściem. Dla klientów będą coraz częściej istotne produkty i marki, które działają etycznie i są świadome swojego wpływu na środowisko i społeczność – komentuje Konrad Synoradzki, Senior Manager Product & Engineering Allegro.

W prognozach mijający rok stał pod znakiem danych oraz wyścigu organizacji w kwestii wykorzystania technologii do zarządzania klientami (CRM) i danymi (CDP). Gwałtowny rozwój popularności sztucznej inteligencji przyniósł w ciągu ostatnich 12 miesięcy wiele dynamicznych zmian, a w nadchodzącym czasie głównym wyzwaniem dla marketerów będzie wykorzystanie potencjału, jaki ze sobą niesie ta technologia.

Sztuczna inteligencja zmienia obraz handlu

Technologią, której nie wolno pominąć jest GenAI (generatywna sztuczna inteligencja). Branża retail odmienia GenAI przez wszystkie przypadki, co potwierdzają wyniki Barometru Retail. Eksperci branży bowiem planują jej wykorzystanie przede wszystkim do personalizacji ofert (60 proc.), dynamicznego pricingu (35 proc.), wirtualnej obsługi klienta (29 proc.) czy też automatycznego generowania treści oraz optymalizacji łańcucha dostaw (po 25 proc.). Zrozumienie i wykorzystanie możliwości AI to według retailerów czynnik mogący w 2024 r. zwiększyć pozycję marek.

W tym przypadku fundamentalne będą strategie wykorzystania AI, w tym tempo wdrażania zmian czy też rozumienie i umiejętność korzystania z danych.

– Generatywna sztuczna inteligencja będzie trendem, który w nadchodzącym roku najmocniej wpłynie na kształt sektora handlu. Ja postrzegam ją jednak jako narzędzie, za pomocą którego zmieni się sposób funkcjonowania wielu procesów w branży, ich automatyzacja i optymalizacja, czy lepsze wykorzystanie istniejących już technologii w zakresie rekomendacji, personalizacji czy zarządzania asortymentem i cenami. Badanie GfK Retail (R)evolution 2023 przeprowadzone na ponad 800 osobach zarządzających w branży retail (w 76 krajach) wskazuje, iż najlepsze formaty na najbliższe 2-3 lata to omnichannel (79 proc.), m-commerce (70 proc.), marketplace (65 proc.) czy social commerce (54 proc.). I każdy z nich zostanie rozwinięty właśnie dzięki AI. Jednak prawdziwych źródeł przewagi konkurencyjnej powinno się wypatrywać w phygitalu – czyli umiejętnym łączeniu doświadczeń klientów w świecie fizycznym i cyfrowym, płynnym przenikaniu najlepszych rozwiązań na ścieżkach zakupowych klientów – mówi Izabela Franke, Head of Advisory w Future Mind.

Idź do oryginalnego materiału