informacje z kolei i rynku kolejowego
Pierwsi pasażerowie skorzystali z przebudowanego dworca kolejowego w Świebodzinie. Inwestycja, realizowana w nieco ponad dwa lata, kosztowała 25,7 mln złotych.
Wybudowany w 1872 r. dworzec przeszedł ogromną metamorfozę. Zmieniła się m.in. elewacja obiektu – zyskał on swój historyczny wygląd – pojawiła się czerwona i żółta cegła oraz odtworzone detale architektoniczne.
Stylowego charakteru odnowionemu dworcowi dodają również odtworzona na wzór historycznej stolarka okienna i drzwiowa, a także dwa zegary. Nowością są przestrzenne logotypy PKP S.A. a także napisy „Świebodzin” od strony peronów i „dworzec kolejowy” od strony miasta. Nocą bryłę dworca podkreśla nowa iluminacja budynku, w tym niewielkie, stylizowane na wzór historycznych lampy.
– Infrastruktura kolejowa w Polsce nieustannie się rozwija. Modernizowane są linie kolejowe i zabytkowe dworce, powstają nowe połączenia, dzięki czemu zwiększa się dostęp do kolei. Takie inwestycje jak ta w Świebodzinie to jeszcze jeden dowód na to, iż jako kraj potrafimy skutecznie wykorzystywać Fundusze Europejskie. Dworzec w Świebodzinie to element projektu, którego kwota dofinansowania z Programu Infrastruktura i Środowisko wyniosła prawie 59 mln zł – mówi Małgorzata Jarosińska-Jedynak, minister funduszy i polityki regionalnej.
Wnętrze dworca jest mariażem nowoczesności i historii. W holu i poczekalni na wzór oryginalnej odtworzono posadzkę ze wzorem w jasnobeżowo-szarą szachownicę z bordiurą z geometrycznym ornamentem. Zabytkowe są również żeliwne kolumny w poczekalni, a także okładziny ścian wykonane z brązowej cegły szkliwionej. Uwagę zwracają fragmenty oryginalnego stropu, wsparte na kolumnach. Pozostałe elementy wnętrza są nowoczesne. Przestrzeń obsługi podróżnych wyposażono w nowe ławki, kosze, gabloty z rozkładami jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system informacji głosowej. Na parterze dworca zlokalizowano również kasy biletowe, toalety oraz lokale przeznaczone na wynajem. Większość pomieszczeń na piętrze zostanie przeznaczona na potrzeby samorządu lokalnego i obsługi PKS. Żeby ułatwić dostęp do nich, w budynku, oprócz klatek schodowych, wykonano także windę.
– Kolej to bardzo istotny element transportu publicznego w nowoczesnym państwie, dlatego dbamy o jej rozwój. Inwestujemy w pociągi, tory i dworce kolejowe. Przykładem takiego przedsięwzięcia jest zakończona właśnie przebudowa dworca w Świebodzinie. Pasażerowie zyskali nie tylko kolejną nowoczesną i przyjazną przestrzeń obsługi podróżnych, ale również piękny, historyczny obiekt, który stanie się wizytówką Świebodzina – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
Dworzec w Świebodzinie to kolejna inwestycja dworcowa oddana do użytku w województwie lubuskim.
– Mieszkańcy powiatu świebodzińskiego zyskali dostęp do bezpiecznej infrastruktury kolejowej oraz komfort podróży do Poznania. Mam nadzieję, iż zmodernizowany historyczny budynek dwora stanie się jedną z wizytówek miejscowości oraz ułatwi pasażerom podróżowanie koleją. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznacza 3 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Metamorfoza z poszanowaniem historii
– Dworzec w Świebodzinie przeszedł kompletną metamorfozę z poszanowaniem dla jego historii. Dzięki niej elewacja budynku zachwyca, a w nowocześnie urządzonym holu i poczekalni dworca wyeksponowano zabytkowe detale architektoniczne. Cieszy jednak przede wszystkim to, iż budynek stał się estetyczną, komfortową i bezpieczną przestrzenią obsługi pasażerów. Jestem przekonany, iż spełni on wszystkie oczekiwania mieszkańców i podróżnych – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.