"Przeszliśmy z fazy planowania do zaawansowanego projektowania. Na terenie inwestycji postępują gwałtownie wykupy nieruchomości, w terenie realizowane są też rozbiórki i odwierty geologiczne" - powiedział wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała, cytowany we wtorkowym komunikacie.
Plan na niemal 65 mln pasażerów rocznie w CPK
Spółka Centralny Port Komunikacyjny wyjaśniła, iż Master Plan przedstawia etapy rozwoju lotniska: od jego uruchomienia, planowanego w 2028 r., poprzez kolejne fazy, aż do 2060 r. - granicznej daty prognozy lotniczej dla rynku polskiego stworzonej przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA). Podkreślono, iż Master Plan jest zgodny z prognozami IATA, które powstały w trzech scenariuszach - niskim, bazowym i wysokim. Reklama
"W scenariuszu bazowym poziom 40 mln pasażerów zostanie osiągnięty ok. 2035 r., co oznaczałoby konieczność rozbudowy infrastruktury. W 2060 r., przewiduje się możliwość obsługi na CPK prawie 65 mln pasażerów rocznie. Prognozowany ruch transferowy w początkowym okresie funkcjonowania lotniska ma stanowić około 40 proc. i wzrosnąć w długim okresie do poziomu 45 - 50 proc." - wyliczono.
Pociągiem na samolot w CPK
Spółka CPK dodała, iż możliwa będzie modułowa rozbudowa terminala, płyt postojowych i pozostałej infrastruktury tak, by zapewnić efektywną pracę całego hubu.
"W chwili otwarcia lotnisko CPK będzie dysponowało dwiema równoległymi drogami startowymi o długości 3800 metrów każda, oddzielonymi 2500-metrową przestrzenią (tzw. midfield,) na której zlokalizowana zostanie (...), m.in. terminal pasażerski z węzłem multimodalnym obejmującym dworzec kolejowy, płyty postojowe i odlodzeniowe, wieża kontroli ruchu lotniczego. Rezerwa pod trzecią droga startową, która może być potrzebna w kolejnej fazie rozwoju lotniska, znajduje się na południe od dwóch w tej chwili projektowanych" - podano w komunikacie.
Poinformowano również, iż po północnej stronie terminala powstanie dworzec kolejowy z sześcioma podziemnymi peronami obsługujący połączenia dalekobieżne, regionalne i aglomeracyjne. Wyjaśniono, iż dworzec kolejowy CPK stanowić będzie środek węzła kolejowego łączącego lotnisko z liniami m.in. w stronę Warszawy, Łodzi i Wrocławia, Poznania, Krakowa i Katowic, Trójmiasta i Rzeszowa.
Rozbudowa dróg i torów w całej Polsce
Spółka CPK wskazała również, iż wyniki prognoz Pasażerskiego Modelu Transportowego (PMT) wskazują, iż docelowo około 40 proc. pasażerów będzie dojeżdżało do lotniska koleją, około 50 proc. skorzysta z samochodów i taksówek, a pozostali z autobusów i innych środków transportu. W dłuższej perspektywie czasowej planowane jest również przedłużenie linii Warszawskiej Kolei Dojazdowej (WKD) od Grodziska Mazowieckiego do terminala pasażerskiego CPK.
Spółka poinformowała też, iż w obrębie lotniska powstaną dwa dodatkowe przystanki kolejowe, obsługiwane przez pociągi regionalne. Przystanek CPK Wschód umożliwi dojazd do Airport City, (czyli obiektów hotelowych, biurowych, konferencyjnych i administracyjnych). Z kolei CPK Zachód obsłuży m.in. strefę cargo (dla ładunków frachtowych w zachodniej części węzła dodatkowo powstanie stacja CPK Towarowa).
Master Plan uwzględnia również połączenia lotniska z rozbudowaną autostradą A2, drogą krajową nr 50 (DK50) oraz planowaną Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej (OAW).