W poniedziałek 16 września br. nowoczesna elektryczno-spalinowa jednostka Plus 227M zrealizowała pierwszy kurs z pasażerami na pokładzie na trasie Gorzów Wlkp.-Witnica-Gorzów Wlkp. Niestety pociąg wyprodukowany w poznańskiej Fabryce Pojazdów Szynowych (H. Cegielski – FPS) nie doczekał się oficjalnej ceremonii przekazania. Uroczystość została odwołana ze względu na trudną sytuację na południu Polski, wywołaną długotrwałymi i wyjątkowo obfitymi opadami deszczu.
Poznański producent pojazdów szynowych dostarczył pierwszą z dwóch jednostek kupionych przez Województwo Lubuskie. Dwuczłonowy elektryczno-spalinowy zespół trakcyjny Plus oznaczony jako 227M-001 będzie woził pasażerów na trasie Zielona Góra-Gorzów Wlkp. Pociąg może zabrać na pokład 229 pasażerów, w tym 84 na miejscach siedzących. Rozwija maks. prędkość na poziomie 120 km/h (napęd spalinowy) oraz 160 km/h (zasilanie trakcją elektryczną).
Na pokładzie jednostki dostarczonej przez poznańskiego producenta znajdziemy przedział agregatów prądotwórczych, przedział służbowy, toalety oraz część, w której umiejscowiono silniki asynchroniczne prądu przemiennego. W przestrzeni pasażerskiej fotele rozmieszczono w konfiguracji „lotniczej” oraz układzie naprzeciwległym tj. 2+2. Przewidziano miejsca dla osób niepełnosprawnych oraz dodatkowe dla osób towarzyszących. Wydzielona została także strefa do przewozu jednośladów.
Liczne udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami
Puls od Cegielskiego został zaprojektowany z uwzględnieniem potrzeb wszystkich pasażerów. Poznański producent zastosował rozwiązania, które znacząco upraszczają podróżowanie koleją osobom z niepełnosprawnościami. Dzięki rozkładanym manualnie rampom wjazdowym pasażerowie z ograniczonymi możliwościami poruszania się będą mogli bezproblemowo dostać się na pokład pociągu oraz go opuścić. Ponadto przy każdych drzwiach odskokowo-przesuwnych znalazły się wysuwane stopnie wejściowe.
Już niedługo – w listopadzie br. H. Cegielski FPS dostarczy drugi z zamówionych pojazdów z rodziny Plus. Kolejna jednostka będzie dłuższa – trzyczłonowa sygnowana, jako 228M-001. Na pokład zabierze 156 pasażerów na miejscach siedzących.
Całkowita wartość zamówienia wynosi 73,8 mln zł brutto. Inwestycja taborowa została zrealizowana z wykorzystaniem środków Unii Europejskiej (UE) ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego – Lubuskie 2020 (80,19% kwoty).
Autor: Damian Malesza
Sprawdź także:
- Grzegorz Kucia nowym prezesem FPS H. Cegielski
- H. Cegielski – FPS chce zmodernizować bocznicę kolejową
- Cegielski i Pesa Mińsk Mazowiecki zmodernizują 40 wagonów dla PKP Intercity
- „FPS do potęgi JA, czyli jak inwestować w rozwój nie tracąc pasji”