Działalność Pepco w regionie CEE pozostaje kluczowym motorem napędowym Grupy

1 tydzień temu

Wyniki Grupy Pepco za I półrocze roku obrotowego 2025 odzwierciedlają solidne efekty działalności sieci Pepco i Dealz, wobec wciąż słabszych wyników osiąganych przez Poundland.

W badanym okresie przychody Grupy wyniosły 3 338 mln euro. Oznacza to wzrost o 4,3 proc. r/r. Przychody LFL spadły o 0,7 proc. w I półroczu roku obrotowego 2025, z pozytywnym wynikiem LFL Pepco i Dealz, przy jednoczesnej presji ze strony Poundland.

EBITDA bazowa na poziomie 460 mln euro spadła o 5,5 proc. r/r, z mocnym wzrostem EBITDA sieci Pepco. Zysk bazowy przed opodatkowaniem na poziomie 117 mln euro oznacza spadek o 32,8 proc. r/r.

Pepco i Dealz czynią postępy

Marka Pepco przez cały czas czyni postępy, zapewnia solidny, jednocyfrowy wzrost przychodów w pierwszym półroczu i utrzymuje pozytywną trajektorię sprzedaży w ujęciu porównywalnym. Dwucyfrowy wynik LFL Pepco w Europie Zachodniej jest pozytywnym sygnałem wskazującym na dalszą poprawę w tym regionie. Rozpoczęliśmy wdrażanie naszych planów strategicznych przedstawionych podczas Dnia Inwestora (CMD) w marcu 2025 r. i jesteśmy zadowoleni z osiągnięcia dwucyfrowego wzrostu EBITDA w sieci Pepco, co odzwierciedla zdyscyplinowane zarządzanie w kwestii osiągania marży. Dealz Polska również kontynuuje dostarczanie dobrych wyników, odnotowując solidny wzrost zarówno w kategoriach towarów szybkozbywalnych, jak i ogólnego przeznaczenia – komentuje Stephen Borchert, prezes Pepco Group. – Koncentrujemy się na Pepco jako jedynym przyszłym formacie i sile napędowej Grupy. Jestem zadowolony z dotychczasowych wyników sieci Pepco w roku obrotowym 2025, która dostarczyła dużego wzrostu marży brutto. Ta część biznesu odnotowała stały wzrost sprzedaży w ujęciu porównywalnym, a dynamika ta utrzymuje się w trwającym w tej chwili III kwartale. Nasze nieustanne wysiłki na rzecz wzmocnienia pozycji lidera cenowego i doświadczeń klientów przełożyły się na mocny wzrost wolumenów transakcji – dodaje.

Jego zdaniem Grupa wciąż jest na wczesnym etapie realizacji programu tworzenia wartości, i jest wciąż jeszcze wiele do zrobienia. Jednak transformacja jest na dobrej drodze. – Jestem przekonany, iż firma ma odpowiednie podstawy, aby sprostać ambicjom stania się jednym z odnoszących największe sukcesy detalistów dyskontowych w Europie, skupionym na zwiększaniu satysfakcji klientów, zyskownym wzroście i budowaniu wartości dla akcjonariuszy – mówi.

Sytuacja rynkowa

Pepco i Dealz utrzymują mocne wyniki notując dodatni wzrost sprzedaży porównywalnej (LFL) w trwającym trzecim kwartale (do dnia publikacji wyników) – lepszy niż w drugim kwartale. Choć częściowo jest to efekt układu świąt wielkanocnych, wyniki te pokazują solidne tempo sprzedaży, szczególnie w Pepco, które już w drugim kwartale roku obrotowego 2025 osiągnęło wzrost LFL na poziomie 3,6 proc.. Z tego względu, choćby biorąc pod uwagę Wielkanoc, która wypadła w kwietniu 2025 r., Pepco utrzymuje dobre fundamenty wzrostu w sprzedaży na początku drugiego półrocza roku obrotowego 2025. Wyniki te są osiągane za sprawą oferowania klientom bezkonkurencyjnych cen w ramach bardziej dopasowanej, zawężonej oferty odzieży i produktów ogólnego przeznaczenia, przy jednoczesnym podnoszeniu jakości i dostępności asortymentu.

Dealz przez cały czas notuje dodatni wzrost sprzedaży porównywalnej, osiągając dobre wyniki zarówno w kategorii żywności, jak i produktów ogólnego przeznaczenia. Z kolei Poundland wciąż odnotowuje spadki sprzedaży porównywalnej, co jest efektem obserwowanych już w poprzednim roku finansowym trendów – słabsze wyniki dotyczą w tym przypadku wszystkich kategorii towarów.

Solidne wyniki Pepco umacniają rentowność Grupy

Sprzedaż Pepco w I pół. roku obrotowego 2025 wzrosła o 9,3 proc. do 2,2 mld EUR, dzięki otwarciom nowych sklepów w poprzednim roku obrotowym. Wyniki LFL w I półroczu wzrosły o 2,3 proc., kolejny kwartał dodatnich wyników LFL. Pepco osiąga najwyższą marżę brutto w ramach Grupy, na poziomie 47,3 proc., wzrost o 180 p.b. r/r. Bazowa EBITDA Pepco za I półrocze roku obrotowym 2025 (wg MSSF 16) wzrosła o 11,1 proc. r/r do 440 mln EUR, stanowiąc zdecydowaną większość EBITDA całej Grupy.

W badanym okresie otwarto 106 nowych sklepów netto, z czego 90 w regionie Europy Środkowo-Wschodniej oraz 16 w Europie Zachodniej.

Postępy Dealz Poland

Wzrost przychodów Dealz o 13,8 proc., do 182 mln EUR, to efekt otwarcia nowych sklepów. Przychody LFL urosły o 2,9 proc., dzięki pozytywnym wynikom w kategoriach towarów szybkozbywalnych oraz towarów ogólnego przeznaczenia. Liczba sklepów netto wzrosła o 13, marka ma ich teraz 344 na terenie Polski. EBITDA bazowa (MSSF 16) Dealz wzrosła o 25 proc. do 15 mln EUR, przy poprawie marży brutto do 33,7 proc. (o 150 p.b. r/r)

Działalność Pepco w Europie Środkowo-Wschodniej pozostaje kluczowym motorem napędowym Grupy, zapewniając najwyższe zwroty ze wszystkich prowadzonych obszarów działalności. Podstawowa działalność Pepco w Europie Środkowo-Wschodniej wygenerowała 54 proc. przychodów Grupy w pierwszym półroczu roku obrotowego 2025, ale biorąc pod uwagę historycznie wysoką rentowność tych sklepów, wygenerowała ona jednocześnie zdecydowaną większość EBITDA Grupy, na poziomie 86 proc..

Pepco otworzyło w tym okresie 106 nowych sklepów netto, z czego nieco ponad 80 proc. w Europie Środkowo-Wschodniej, a pozostała część przypadła na kraje Europy Zachodniej. W Polsce w tym okresie otwarto 28 nowych sklepów netto, a ich łączna liczba na koniec raportowanego okresu wyniosła 1 367. Poza Polską, większość nowych otwarć w regionie CEE miała miejsce w Bośni, Rumunii, Serbii i Czechach.

Idź do oryginalnego materiału