10 października 2025 roku mija dokładnie dziesięć lat od uroczystego otwarcia nowego dworca kolejowego Bydgoszcz Główna. W ciągu tej dekady budynek stał się jedną z najważniejszych wizytówek miasta – nowoczesnym, funkcjonalnym i rozpoznawalnym obiektem, którego historia sięga aż połowy XIX wieku.

Od parowozu „Brda” do szklanej fasady
Pierwszy budynek dworca w Bydgoszczy powstał w 1851 roku, kiedy to miasto zostało włączone w sieć Pruskiej Kolei Wschodniej. W lipcu tamtego roku z bydgoskiego peronu wyruszył pierwszy pociąg w kierunku Krzyża, Szczecina i Berlina, a kilka dni później – 25 lipca – uroczyście otwarto odcinek kolejowy Krzyż–Bydgoszcz. W wydarzeniu wziął udział sam król Prus, Fryderyk Wilhelm IV.
W kolejnych dekadach dworzec przechodził liczne modernizacje. W 1861 roku dobudowano dwa skrzydła, w 1870 roku powstał nowy gmach z kasami i przejściami podziemnymi, a po pożarze w 1910 roku wzniesiono modernistyczny budynek z charakterystycznym dachem i wieżyczką z zegarem. Dopiero w latach 60. XX wieku obiekt stracił swój dawny urok – płaski dach i betonowa elewacja nadały mu surowy, „bunkrowaty” wygląd.
Nowe otwarcie z wielką pompą
Po latach oczekiwań, w latach 2014–2015 PKP Polskie Linie Kolejowe wraz z miastem zrealizowały długo planowaną modernizację. Inwestycja, warta 197 milionów złotych (z czego ok. 120 mln pochodziło z funduszy unijnych), całkowicie odmieniła oblicze dworca.
W miejscu starego, wyburzonego budynku powstał nowoczesny, pięciokondygnacyjny obiekt ze szklaną fasadą, w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Zrewitalizowano także zabytkowy „dworzec wyspowy”, odtwarzając jego historyczne elementy – wieże, sztukaterie i gzymsy.
Uroczyste otwarcie nowego dworca odbyło się 10 października 2015 roku o godzinie 10:10. W wydarzeniu wzięły udział setki mieszkańców, a także przedstawiciele władz – w tym minister Teresa Piotrowska, Maria Wasiak oraz wojewoda kujawsko-pomorska Ewa Mes. Wystąpił Krzysztof Krawczyk, odbyły się pokazy akrobatyczne i prezentacja rajdowych samochodów Orlen Team. To było prawdziwe święto miasta.
Choć reporterzy zwracali uwagę na drobne niedociągnięcia – sterty gruzu przy peronach czy wciąż nieczynny piąty peron – nikt nie miał wątpliwości, iż Bydgoszcz zyskała dworzec na miarę XXI wieku.

Wizytówka miasta po dekadzie
Dziś, dziesięć lat po otwarciu, dworzec Bydgoszcz Główna wciąż zachwyca nowoczesną bryłą i funkcjonalnym wnętrzem. Obiekt zdobył tytuł „Fasady Roku 2017” w kategorii „Budynek po renowacji”, a projektanci – firma Allplan – otrzymali liczne wyróżnienia za udaną rewitalizację obiektu historycznego.
W budynku działają punkty handlowe, gastronomiczne i biurowe, a zmodernizowane przejścia podziemne i perony obsługują tysiące pasażerów każdego dnia. Dworzec stał się też ważnym elementem miejskiego układu komunikacyjnego – połączony jest z linią tramwajową i nowoczesnym placem przed budynkiem.
Nie obyło się jednak bez problemów. Pasażerowie zwracają uwagę na okresowe awarie wind czy ruchomych schodów. Mimo to większość bydgoszczan podkreśla, iż nowy dworzec to powód do dumy.