E-leasing już obowiązuje. Branża leasingowa wkracza w cyfrową erę

2 dni temu
  • 13 lipca 2025 r. weszła w życie nowelizacja Kodeksu cywilnego
  • Po raz pierwszy w historii umożliwia zawieranie umów leasingowych w formie dokumentowej, czyli w formie pełni zdalnej
  • To przełomowy moment dla całej branży leasingowej

Warszawa, 14 lipca 2025 r. – Po 25 latach leasing przestaje być umową wymagającą formy pisemnej pod rygorem nieważności. Przedsiębiorcy mogą teraz podpisywać umowy leasingu całkowicie zdalnie – np. przez e-mail, SMS czy kliknięcie w aplikacji – bez drukowania dokumentów, osobistych spotkań i bez użycia podpisu kwalifikowanego.

To rozwiązanie, o które Związek Polskiego Leasingu apelował od wielu lat. Projekt ustawy przygotowany przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii był odpowiedzią na postulaty branży i efekt wspólnej pracy nad zwiększeniem cyfrowych możliwości przedsiębiorców. Nowelizacja obejmuje nie tylko główne umowy, ale również aneksy, zgody czy zmiany warunków – co znacząco upraszcza codzienną obsługę klientów. Z nowego rozwiązania skorzystać będą mogli zarówno nowi klienci, jak i obecni leasingobiorcy – o ile obie strony wyrażą na to zgodę. w tej chwili z leasingu korzysta ponad 1 mln klientów (dane GUS). To rozwiązania, które zwiększą efektywność, bezpieczeństwo i konkurencyjność rynku leasingu.

Jak pokazują badania* przeprowadzone dla ZPL wśród klientów firm leasingowych, w tej chwili większość umów leasingowych, bo 60,52% podpisywana jest w formie papierowej, a 39,4% elektronicznie, z użyciem podpisu kwalifikowanego lub biometrycznego.

Dla ponad miliona firm korzystających z leasingu w Polsce, zwłaszcza mikro i małych przedsiębiorstw, to ogromne ułatwienie. Nowe przepisy oznaczają mniej formalności, szybsze procesy i większą dostępność finansowania. Zmniejszenie użycia papieru to także wymierna korzyść dla środowiska. Jak policzyliśmy, gdyby wszystkie firmy leasingowe przez cały rok podpisywały z klientami wyłącznie umowy zdalnie to w sumie zaoszczędzilibyśmy ok. 360 tys. kg papieru, co przekłada się na 8-9 tys. drzew i 3600 m3 zaoszczędzonej wody. Te liczby robią wrażenie – mówi Monika Constant, prezeska Związku Polskiego Leasingu.

Jak dodaje, branża traktuje tę zmianę jako pierwszy krok na drodze do pełnej cyfryzacji procesów leasingowych. E-leasing to istotny impuls, ale przed sektorem kolejne wyzwania: m.in. integracja z systemami e-rejestracji pojazdów, wdrożenie e-weksla oraz uproszczony dostęp do oceny zdolności klientów do spłaty zobowiązań – na wzór banków. ZPL liczy, iż kolejne pakiety deregulacyjne pozwolą te zmiany zrealizować.

Wdrożenie e-leasingu będzie procesem rozłożonym w czasie. Nie wydarzy się z dnia na dzień.

Przez najbliższe miesiące firmy leasingowe będą pracować w modelu hybrydowym – łącząc tradycyjne i cyfrowe sposoby podpisywania umów, w zależności od rodzaju klienta, kanału sprzedaży i przedmiotu finansowania. Poza tym jak wskazują badania, klienci są zainteresowani cyfryzacją procesów leasingowych, jak i tradycyjnym kontaktem z doradcą. W pierwszej kolejności klienci firm leasingowych pod względem cyfryzacji lub możliwości zdalnego dostępu wskazują na dostęp do oferty (46,7%) oraz podpisywanie dokumentów (36,1%) – mówi Monika Constant.

Obecnie dla firm leasingowych to czas dostosowywania procedur, systemów IT, przeszkolenia zespołów i zapewnienia zgodności z przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa danych. Pełna transformacja nie nastąpi od razu, ale kierunek jest jasny – leasing staje się nowoczesną, wygodną i coraz bardziej dostępną usługą.

Co na tę zmiana branża leasingowa?

Marcin Balicki, przewodniczący Rady ZPL, prezes Millennium Leasing:

To historyczna chwila dla całej branży leasingowej i naszych klientów. Dzięki nowelizacji Kodeksu cywilnego umowy leasingu można wreszcie zawierać w pełni zdalnie, w formie dokumentowej – bez papieru i kosztownych podpisów elektronicznych. To ogromne ułatwienie zarówno dla przedsiębiorców, którzy zyskają na czasie, elastyczności i wygodzie, jak i dla firm leasingowych, pozwalając na przyspieszenie i optymalizację procesów po ich stronie. Leasing w końcu może wkroczyć na drogę, na której inne usługi, czy to w bankowości czy e-commerce, przetarły już szlaki.

Paweł Bojko, członek Rady ZPL, wiceprezes EFL:

Wprowadzenie, długo wyczekiwanej, ustawy umożliwiającej zawieranie umowy leasingu w formie dokumentowej jest przełomowym dla branży momentem. Na tę decyzję czekała cała branża leasingowa, ale również nasi klienci. w tej chwili klienci EFL mają dostęp do innowacyjnego systemu umożliwiającego jednoczesne prowadzenie wideorozmowy, zdalną weryfikację tożsamości, wydanie podpisu kwalifikowanego oraz elektroniczne podpisanie umowy. O tym jak bardzo polscy przedsiębiorcy doceniają cyfrowe rozwiązania świadczą liczby. W I kw. tego roku blisko 40% zawartych w EFL umów było podpisanych zdalnie. Możliwość podpisania umowy całkowicie zdanie to korzyści dla klienta i firmy leasingowej. Proces cyfrowy pozwoli zmniejszyć liczbę formalności, obniżyć koszty całego procesu oraz w konsekwencji zgodnie z trendem „less paper, more time” całkowitą rezygnację z papieru.

Magdalena Ciechomska-Barczak, prezeska ING Lease:

E-leasing to istotny przełom dla przedsiębiorców, szczególnie z sektora MŚP, który dominuje w Polsce. Z perspektywy rynku to fundamentalna zmiana. Polska, jako jeden z największych rynków leasingowych w Europie, zyskuje rozwiązanie na miarę nowoczesnej gospodarki cyfrowej. E-leasing to narzędzie, które realnie pomoże przedsiębiorcom i otworzy im nowe możliwości szybkiego reagowania na potrzeby biznesowe. Dotychczas każda umowa leasingowa w praktyce oznaczała wydruk dokumentów, fizyczne spotkanie i często kilka dni zaangażowania. Nowe przepisy to wymierne korzyści dla obu stron: oszczędność czasu, redukcja kosztów operacyjnych, szybsza realizacja inwestycji i większa elastyczność w działaniu. Warto podkreślić, iż w formie dokumentowej przedsiębiorcy mogą zawierać nie tylko główne umowy, ale też aneksy, zgody, porozumienia dotyczące zmiany rat czy warunków użytkowania. To znaczące ułatwienie prowadzenia biznesu, oszczędzające zarówno czas jak i koszty.

Izabela Korczakowska, wiceprzewodnicząca Rady ZPL, wiceprezeska IMPULS-LEASING Polska:

Zdalne podpisywanie umów leasingowych bez potrzeby użycia podpisu kwalifikowanego to cyfrowa zmiana dla polskiego rynku leasingowego, przynosząca korzyści zarówno przedsiębiorcom, jak i firmom leasingowym. Od 13 lipca nowe przepisy umożliwią e-leasing, co oznacza, iż przedsiębiorcy będą mogli zawierać umowy online, np. przez e-mail czy SMS, bez drukowania dokumentów. Leasing realizowany w pełni online ułatwi życie przedsiębiorcom i stanowi impuls do dalszej cyfryzacji usług finansowych. Nowe przepisy oznaczają znaczącą automatyzację i uproszczenie procesów, szybszą realizację transakcji oraz obniżenie kosztów operacyjnych poprzez efektywniejsze wykorzystanie zasobów ludzkich. E-leasing to najważniejszy moment dla branży leasingowej, który wprowadza ją w nową erę automatyzacji i zwiększa dostępność usług dla MŚP.

Andrzej Krzemiński, wiceprzewodniczący Rady ZPL, prezes Pekao Leasing:

Pamiętać należy, iż zdalne podpisywanie umów leasingowych jest obecne już w naszym systemie. Znaczącym okresem okazał się czas pandemii oraz to, iż w jego trakcie biznes tak całkowicie nie zamarł. Firmy leasingowe bądź to korzystały z podpisu kwalifikowanego bądź z aplikacji e-Obywatel czy form wideo autoryzacji. Równoległe z tymi próbami mieliśmy do czynienia z jednoznacznie brzmiącym, archaicznym stwierdzeniem w Kodeksie cywilnym, iż tylko umowa podpisana własnoręcznie jest prawnie wiążąca. Rodziło to ryzyko w przypadku sporu np. braku spłat rat, iż strona umowy może dowodzić przed sądem, iż skoro umowa nie została podpisana zgodnie z wymogami KC to jej w zasadzie nie ma. Wejście e-leasingu to krok milowy dla całej branży leasingowej. Dzięki podpisanej 6 czerwca 2025 r. ustawie deregulacyjnej, umowy leasingowe będzie można zawierać w pełni zdalnie – bez konieczności użycia podpisu kwalifikowanego czy biometrycznego. To ogromne uproszczenie procesów, realna oszczędność czasu i kosztów oraz znaczna redukcja formalności. E-leasing zwiększy dostępność usług, szczególnie dla MŚP, przyspieszy obsługę klientów i wesprze cyfrową transformację rynku. To szansa na rozwój nowoczesnych, elastycznych modeli współpracy i dalszy wzrost całej branży.

*Ankieta „Badanie potrzeb klientów w zakresie cyfryzacji procesu leasingowego” została przeprowadzona na stronie www ZPL oraz w portalach klienta i stronach www niektórych firm członkowskich w kwietniu i maju 2025 roku. Wzięło w niej udział 385 klientów. Dominowały mikrofirmy zatrudniające do 5 pracowników – 81,5%. Zdecydowaną większość respondentów stanowiły jednoosobowe działalności gospodarcze (82%).

Związek Polskiego Leasingu

To organizacja reprezentująca branżę leasingową w Polsce. Związek zrzesza 34 podmioty obejmujące 90 proc. sektora: 33 firmy leasingowe oraz Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów. ZPL prowadzi działania wizerunkowe i edukacyjne na rzecz propagowania leasingu jako narzędzia wspierającego rozwój przedsiębiorczości. Do zadań ZPL należy monitorowanie, opiniowanie oraz opracowywanie ekspertyz w zakresie regulacji dotyczących leasingu. Związek jest aktywnym członkiem Leaseurope, organizacji w skład której wchodzi 45 związków z 32 państw Europy. W 2024 roku ZPL obchodził 30-lecie istnienia. W tym czasie firmy leasingowe przeznaczyły ponad 1 bln zł na inwestycje działających w Polsce przedsiębiorstw.

Dodatkowe informacje: www.leasing.org.pl

Kontakt dla mediów:

Katarzyna Ostrowska

Dyrektorka ds. komunikacji i PR

e-mail: [email protected]

tel.: (+48) 697 770 498

Idź do oryginalnego materiału