Ekspansja zagraniczna będzie jednym z głównych motorów dalszego wzrostu Grupy Wittchen

2 tygodni temu

Spółka Wittchen opublikowała wyniki roczne za 2024 rok, a także przedstawiła główne cele biznesowe na 2025 rok.

Skonsolidowane przychody Grupy Wittchen wyniosły w 2024 roku 454,2 mln zł. To wynik o 2,8% mniejszy od rekordowej sprzedaży z 2023 roku. Wypracowany w 2024 roku wynik EBITDA wyniósł 82,8 mln zł wobec 105,9 mln zł w 2023 roku, natomiast zysk netto sięgnął 34,2 mln zł w porównaniu do 61,3 mln zł rok wcześniej. Celem Zarządu na 2025 rok jest powrót na ścieżkę wzrostów.

– W 2024 roku cały sektor handlowy musiał się zmierzyć z wyraźnie słabszym popytem konsumenckim, co potwierdzają dane Głównego Urzędu Statystycznego dotyczące sprzedaży detalicznej. W takich warunkach w Polsce, gdzie marka Wittchen jest dobrze znana i utożsamiana z wysoką jakością oferowanych produktów, wypracowaliśmy niewielki wzrost przychodów w porównaniu do rekordowego roku 2023. Mocniej natomiast odczuliśmy spowolnienie w krajach Europy Zachodniej, w szczególności w Niemczech – komentuje Jędrzej Wittchen, prezes Wittchen S.A.

Umocnienie się złotego wobec euro i innych walut regionu miało dodatkowo negatywny wpływ na poziom sprzedaży wyrażonej w polskiej walucie. W rezultacie, udział sprzedaży zagranicznej w łącznych przychodach Grupy Wittchen w 2024 roku wyniósł 19% wobec 21% w 2023 roku.

Zagranica motorem wzrostu w długim terminie

– Jesteśmy przekonani, iż w długim terminie ekspansja międzynarodowa będzie jednym z głównych motorów dalszego wzrostu naszej Grupy. Dlatego kontynuujemy konsekwentne budowanie świadomości marki Wittchen i rozwój kanałów sprzedaży zagranicą. Inwestujemy zarówno we własne sklepy stacjonarne, pełniące także rolę showroom’ów, we własne sklepy internetowe, jak i w obecność na czołowych platformach marketplace – wskazuje Jędrzej Wittchen.

W 2024 roku Grupa Wittchen uruchomiła dwa nowe salony w Austrii, dwa kolejne salony w Rumunii, gdzie łącznie ma już trzy sklepy, oraz pierwszy salon w Niemczech. Miniony rok był również pierwszym pełnym okresem funkcjonowania salonu marki Wittchen w Słowacji. Austria i Słowacja to zarazem kraje, gdzie od 2024 roku Grupa posiada także własne sklepy on-line.

Produkty marki Wittchen są dziś dostępne łącznie w 24 krajach Europy. W ośmiu Grupa prowadzi sprzedaż poprzez własne e-sklepy. Na koniec 2024 roku była także obecna na 46 platformach marketplace. Z kolei powierzchnia sieci stacjonarnej, obejmującej na koniec minionego roku łącznie 115 salonów, w tym 90 w kraju i 25 zagranicą, przekroczyła 10 tysięcy metrów kwadratowych.

Konkurencyjna i presja kosztowa

W 2024 roku wolumen sprzedanych przez Grupę Wittchen produktów wzrósł o około 12% r/r, jednak intensywna konkurencja i wynikająca z tego presja cenowa przełożyła się na spadek łącznej wartości sprzedaży o 2,8% w porównaniu z rekordowym 2023 rokiem. Grupa odnotowała także rosnące koszty wynagrodzeń, wynikające m.in. z podwyżek płacy minimalnej oraz zmianę stawek najmu, jak i okresowo wyższe koszty frachtu.

Połączenie tych czynników przełożyło się na wynik EBITDA Grupy Wittchen w wysokości 82,8 mln zł w 2024 roku wobec 105,9 mln zł rok wcześniej. Zysk netto sięgnął 34,2 mln zł w porównaniu do 61,3 mln zł w 2023 roku.

Cel na 2025 rok: powrót na ścieżkę wzrostów, modernizacje salonów i wzmocnienie logistyki

– Pozostajemy wysoko rentowną firmą, utrzymujemy marżę brutto na poziomie powyżej 60%, niemniej jednak ubiegłoroczne rezultaty były istotnie poniżej naszych ambicji. Nasz cel na 2025 rok jest jasny: powrót na ścieżkę wzrostów. Biorąc pod uwagę naszą bazę kosztową i dźwignię operacyjną, każdy wzrost sprzedaży powinien przekładać się także na wzrost zysków. Do tego zmierzamy – zapowiada Jędrzej Wittchen.

Działania podejmowane przez Grupę Wittchen obejmują m.in. poszerzenie portfolio produktów, w tym wzmocnienie oferty ubrań i akcesoriów. W wybranych galeriach handlowych, które w ocenie Zarządu mają istotny potencjał, Grupa rozpoczęła modernizację sklepów, dzięki czemu zyskują one m. in. przymierzalnię oraz bardziej nowoczesny wygląd, a w niektórych powiększana jest również powierzchnia sprzedaży.

– Poprawiamy też zasady współpracy z czołowymi platformami marketplace. Zamierzamy oferować na nich szerszą gamę produktów, by zwiększać sprzedaż. Jednocześnie optymalizujemy koszty związane z obsługą zamówień, wysyłek dokonujemy bezpośrednio z naszego magazynu. Z niektórymi platformami kończymy współpracę, koncentrując się na tych najbardziej perspektywicznych. W celu wsparcia sprzedaży w kanale e-commerce, w większym stopniu będziemy polegać też na własnym, w tej chwili wzmacnianym zespole ekspertów ds. marketingu i sprzedaży internetowej – wskazuje Jędrzej Wittchen.

Aktualne pozostają plany dotyczące rozbudowy centrum logistycznego w Palmirach koło Warszawy. Spółka kompletuje dokumentację projektową i uzyskiwanie niezbędnych zgód, które umożliwią rozpoczęcie tej inwestycji. Dotyczyć ona będzie budowy trzeciej hali magazynowej, a także dalszej automatyzacji obsługi przesyłek. Docelowo znacząco poprawi to wydajność centrum oraz pozwoli obniżyć koszty związane z obsługą i magazynowaniem przesyłek, które to usługi są w tej chwili częściowo realizowane przez podmioty zewnętrzne.

Idź do oryginalnego materiału