Eksperci komentują kondycję polskiego e-commerce. Wskazują istotny trend [OPINIE]

3 tygodni temu

Według najnowszych danych GUS sprzedaż detaliczna w cenach stałych w maju 2025 r. była wyższa niż przed rokiem o 4,4 proc. (wobec wzrostu o 5,0 proc. w maju 2024 r.). W porównaniu z kwietniem 2025 r. notowano spadek sprzedaży detalicznej o 3,2 proc..

W przypadku e-handlu w maju 2025 r. wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących była o 6,2 proc. wyższa niż przed rokiem, a udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” wyniósł 8,8 proc. wobec 8,6 proc. przed rokiem. (na koniec kwietnia 2025 wynosił 8,8 proc.).

Tomasz Gutkowski – Head of Sales & Business Development w Univio

W rodzimym e-handlu wiosna w pełni – maj był dla niego kolejnym miesiącem wzrostu, zwłaszcza w ujęciu rok do roku. Wg najnowszych danych GUS udział e-sprzedaży w krajowej sprzedaży detalicznej wyniósł na koniec maja 8,8 proc. (wobec 8,8 proc. miesiąc wcześniej i 8,6 proc. przed rokiem). Za nami kolejny okres ze sprzedażą internetową wyraźnie wyższą niż w analogicznym okresie roku ubiegłego (wzrost o 6,2 proc.). To świadczy o wciąż dobrej kondycji e-handlu i potwierdza trwały pozytywny trend.

Najbliższa przyszłość nie powinna przynieść przełomu w rozwoju e-commerce. Spodziewam się kontynuacji stopniowego wzrostu. Sprzyjają temu coraz lepsze warunki makro w kraju: rozpędzający się wzrost gospodarczy, rosnące wynagrodzenia, w tym zapowiedź podwyższenia wynagrodzenia minimalnego, ale też poprawiające się – między innymi wskutek słabnącej inflacji i spadających stóp procentowych – nastroje i zasobność portfeli konsumentów. W coraz większym stopniu na wyniki polskich e-sklepów wpływa i wpływać będzie ich rosnąca aktywność na rynkach zagranicznych. To jeden z najsilniejszych czynników stojących za ich udaną ekspansją, a jest to z całą pewnością obszar warty uwagi i inwestycji – zgodnie z przewidywaniami, wartość globalnego rynku cross-border e-commerce ma wzrosnąć aż czterokrotnie do 2033 r.

Więcej niepewności rynek wiąże ze zmianami legislacyjnymi, które mogę obowiązywać w kolejnych latach. W szczególności branża z niepokojem przygląda się rządowej propozycji poszerzenia zasięgu podatku obrotowego o duże e-sklepy. To może być kolejny cios wymierzony w ich konkurencyjność i osłabić ich już trudną pozycję wobec chińskich platform, korzystających w pełni z przewagi cenowej i unikania obciążeń podatkowych.

*****

Emil Walczak – dyrektor generalny Base Polska

Wyniki e-handlu z ostatnich miesięcy nie rozczarowują. Jesteśmy jednym z najszybciej rosnących rynków e-commerce w Europie i polscy sprzedawcy doskonale korzystają z płynących z tego możliwości. Maj okazał się kolejnym udanym miesiącem dla polskiego e-commerce – sprzedaż wyraźnie wzrosła zarówno w porównaniu rok do roku, jak i względem kwietnia, który również notował świetne wyniki.

Szczególnym optymizmem napawa dalszy, wyraźny wzrost handlu cross-border. Polscy sprzedawcy coraz śmielej wchodzą na zagraniczne rynki, otwierając nowe kanały sprzedaży i aktywnie szukając klientów poza granicami kraju. Widzimy to wyraźnie w danych z naszego systemu – rośnie liczba wdrożeń w państwach bałtyckich, ale też we Francji czy Niemczech. Sprzedaż cross-border staje się dla wielu firm realnym sposobem na rozwój – pozwala zwiększać skalę działania, stabilizować przychody i budować odporność na lokalne zawirowania rynkowe.

Idź do oryginalnego materiału