Eksport towarów z Polski wzrósł o 0,79% r/r do 84 544 mln euro w IV kw. 2024 r., zaś import wzrósł o 6,44% r/r do 87 697 mln euro, wynika z danych przedstawionych przez Narodowy Bank Polski (NBP).
„W IV kwartale 2024 r. utrzymała się tendencja spadkowa eksportu towarów. Jego wartość obniżyła się do 364,1 mld zł, była więc o 2,5% niższa r/r. Skala spadku eksportu była mniejsza w porównaniu z poprzednimi kwartałami, w wyniku stabilizacji cen transakcyjnych. Natomiast przez cały czas negatywny wpływ na wartość eksportu miał spadek wolumenu. W omawianym okresie wskaźnik wolumenu obniżył się o 2,5% r/r, a więc silniej niż w II i III kwartale 2024 r.” – czytamy w komunikacie.
„Największy negatywny wpływ na dynamikę eksportu w IV kwartale 2024 r. miał głęboki spadek sprzedaży zagranicznej środków transportu. Wynikał on z jednej strony z silnego zmniejszenia krajowej produkcji samochodów, z drugiej – z pogarszającej się koniunktury na europejskim rynku motoryzacyjnym i rosnącej konkurencji ze strony chińskich producentów aut i części. W pozostałych kategoriach nastąpił albo niewielki wzrost wartości eksportu (produkty rolne), albo zmniejszała się skala spadków w porównaniu z poprzednimi kwartałami (towary zaopatrzeniowe i dobra inwestycyjne)” – czytamy dalej.
Z kolei długotrwały spadek eksportu dóbr konsumpcyjnych trwałego użytku związany był zarówno z utrzymującym się słabym popytem w krajach będących najważniejszymi partnerami handlowymi, jak i obserwowaną w tej kategorii ekspansją chińskich eksporterów, wskazano także.
„Po niewielkim wzroście importu towarów w III kwartale 2024 r. (o 1,7% r/r), w końcu 2024 r. jego wartość praktycznie nie zmieniła się w porównaniu z rokiem poprzednim. W IV kwartale 2024 r. wartość importu towarów wyniosła 377,7 mld zł i była o 0,3% wyższa w ujęciu rocznym. Na nominalną dynamikę importu złożył się mniejszy w porównaniu z III kwartałem 2024 r. wzrost wolumenu (o 2,3% r/r) i obniżenie skali spadku cen (do 1,2%)” – napisał też bank centralny.
Realny wzrost importu był wynikiem utrzymania się wzrostowej tendencji popytu konsumpcyjnego. Łączny wolumen importu towarów konsumpcyjnych, produktów rolnych i samochodów osobowych wzrósł o 9,6% r/r. Natomiast wolumen importu pozostałych towarów uległ zmniejszeniu o 2,5% r/r, co związane było ze stagnacją w sektorze przetwórstwa przemysłowego oraz z silnym spadkiem zapotrzebowania na części motoryzacyjne. Dodatkowo niekorzystny wpływ na dynamikę importu ogółem miał wyraźny spadek cen paliw, podano też w informacji.
Źródło: ISBnews