Ekspozycja na fałszywe opinie w e-commerce może obniżyć chęci zakupu o 1/5

1 dzień temu

Rozwój sztucznej inteligencji (AI) stanowi poważne zagrożenie dla wiarygodności opinii w polskim e-commerce. Ekspozycja na fałszywe recenzje może obniżyć zaufanie konsumentów o 26% i ich intencje zakupowe o 20,5%, wynika z badania TrustMate.io.

„Polski e-handel stoi u progu poważnego kryzysu. Jak wynika z najnowszego raportu TrustMate.io, niedługo sztuczna inteligencja w rękach oszustów wygeneruje prawdziwe tsunami fałszywych opinii, grożąc masową erozją zaufania. Ten kataklizm zagrozi nie tylko portfelom konsumentów, ale i istnieniu tysięcy uczciwych e-sklepów. Analiza wskazuje jednocześnie na rosnącą rolę 'strażników autentyczności’, którzy stają w obronie internautów i sprzedawców online” – czytamy w komunikacie poświęconym raportowi „Rewolucja AI na Polskim Rynku Opinii Online (2025-2030)”.

Raport prognozuje zalew trudnych do wykrycia, fałszywych „syntetycznych opinii” generowanych przez AI, co może doprowadzić do zjawiska „Truth Decay” – masowej erozji zaufania konsumentów.

„Raport TrustMate.io identyfikuje krytyczny paradoks na polskim rynku: konsumenci są coraz bardziej zależni od recenzji online, a jednocześnie rośnie ich sceptycyzm co do ich autentyczności. Dane są jednoznaczne: blisko 85% internautów ufa recenzjom w internecie w takim samym stopniu co osobistym rekomendacjom (źródło: BrightLocal), a dla 41% polskich klientów opinie innych użytkowników są kluczowym czynnikiem wpływającym na wiarygodność e-sklepu (źródło: Gemius). Jednak to zaufanie jest kruche. Badania wskazują, iż już 82% konsumentów natknęło się na fałszywą recenzję (źródło: Shapo.io), a 75% obawia się o autentyczność opinii online. Pojawienie się zaawansowanych modeli językowych (LLM) drastycznie potęguje ten problem, otwierając drzwi do eryb 'syntetycznych opinii’ – fałszywych recenzji generowanych przez AI, które są niemal nieodróżnialne od tych pisanych przez ludzi. Obawy te są już głęboko zakorzenione wśród kupujących – 62% z nich martwi się, iż AI może podszywać się pod ludzi, aby masowo publikować fałszywe opinie” – czytamy dalej.

„To początek ery 'Truth Decay’ (erozji zaufania), która zagrozi nie tylko portfelom konsumentów, ale i istnieniu tysięcy uczciwych e-sklepów. I co najważniejsze, nie mówimy o perspektywie kilku lat, to dzieje się tu i teraz. Wchodzimy w czas technologicznego wyścigu zbrojeń napędzanego przez AI. Ekspozycja na fałszywe recenzje może obniżyć zaufanie konsumentów o 26% i ich intencje zakupowe o 20,5%, wynika z naszych badań. W tym nowym świecie syntetycznych opinii zaufanie przestaje być wartością domyślną – staje się dobrem, które musi być świadomie budowane, weryfikowane i gwarantowane” – podkreślił CEO TrustMate.io Jerzy Krawczyk, cytowany w materiale.

Raport podkreśla też, iż bierna postawa to recepta na porażkę. W obliczu technologicznego wyścigu zbrojeń TrustMate.io intensyfikuje inwestycje i buduje cyfrowy system odpornościowy dla swoich klientów i partnerów.

„Naszą odpowiedzią na tsunami fejkowych recenzji i broń masowego rażenia, jaką stała się generatywna AI w rękach oszustów, jest nasza własna, inteligentna tarcza. Nie budujemy prostego muru – tworzymy dynamiczny, uczący się system obronny, gdzie każda warstwa, od analizy behawioralnej po predykcyjne modele AI, współpracuje, by zagwarantować autentyczność. Tak definiujemy zaufanie w XXI wieku” – powiedział prezes.

TrustMate to lider internetowych opinii, recenzji i ocen konsumentów o sklepach, produktach i firmach w Polsce i Europie Centralnej i Wschodniej. Firma powstała w 2019 roku we Wrocławiu i opracowała rozwiązanie e-commerce, które umożliwia budowanie wizerunku w sieci poprzez zarządzanie opiniami o prowadzonym sklepie internetowym, firmie usługowej lub produkcie.

Źródło: ISBnews

Idź do oryginalnego materiału