Od 3 września pasażerowie mogą podróżować pociągami wykorzystującymi nowo uruchomianą sieć trakcyjną na Mazurach. Pierwszy elektryczny skład IC Hańcza dotarł do stolicy polskiego żeglarstwa o godz. 1215, inaugurując nowy etap kolejnictwa w regionie. Całkowity koszt modernizacji 49-kilometrowego odcinka linii kolejowej nr 38 (Ełk – Giżycko) wynosi 798 mln zł brutto.
Linia kolejowa nr 38 przechodzi kompleksową przebudowę. Pomiędzy Ełkiem a Giżyckiem modernizacja objęła przebudowę wszystkich kluczowych elementów infrastruktury. Powstał całkowicie nowy tor, zainstalowano nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym (srk) oraz zmodernizowano 26 przejazdów kolejowo-drogowych. Inwestycja obejmowała także remont 59 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów i przepustów.
Bezpieczeństwo priorytetem inwestycji
W Giżycku przy ul. św. Brunona oraz w Wydminach powstały 2 bezkolizyjne skrzyżowania. Ponadto w stolicy polskiego żeglarstwa wybudowano tunel pieszy pod torami przy ul. Unii Europejskiej, zapewniając bezpieczne przejście mieszkańcom.
Pasażerowie korzystają z całkowicie odnowionych peronów na pięciu stacjach: Woszczele, Stare Juchy, Wydminy, Siedliska oraz Giżycko. Wszystkie obiekty spełniają współczesne standardy dostępności oraz komfortu podróżowania.
Odcinek Giżycko – Korsze w realizacji
Aktualnie prace modernizacyjne są realizowane na odcinku Giżycko – Korsze. Kiedy zostaną zakończone – tę trasę będą mogły obsługiwać składy zasilane trakcją elektryczną. W efekcie maksymalna prędkość pociągów wzrośnie do 160 km/h z dotychczasowych 80 km/h. Tym samym czas podróży w kierunku Olsztyna ulegnie skróceniu o 50 min – podróż będzie trwała mniej niż 2 godz.
PLK planuje udostępnienie tej trasy najpóźniej w marcu 2026 r., jednak są szanse na przyspieszenie tego terminu (grudzień 2025 r.). Pełna elektryfikacja całej linii do Korszy wymaga jeszcze uzyskania dopuszczenia podsystemu „Energia” z Urzędu Transportu Kolejowego (UTK).
Prace modernizacyjne na linii kolejowej nr 38 realizują:
- Torpol (odcinek Giżycko – Korsze) za blisko 1,077 mld zł brutto
- konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska, Aldesa Construcciones, Coalvi oraz China Civil Engineering Construction Corporation (odcinek Ełk – Giżycko) za ok. 798 mln zł brutto
- konsorcjum firm Budimex i Victor Energy (zaprojektowanie i wykonanie robót dla budowy nowych podstacji trakcyjnych – odcinek Ełk – Korsze) za ponad 286 mln zł brutto

Autor: Damian Malesza
Fot. PLK SA
Zobacz również: