ESG a polskie firmy: Zielone technologie są pragmatycznym wyborem

7 godzin temu

Firmy są pragmatyczne: mają mniejsze ambicje w dziedzinie redukcji CO₂, ale zwiększają zaangażowanie na innych polach, także (a może przede wszystkim) polskie. Tak praktyczne cele, jak rozwój zrównoważonych produktów najczęściej wskazywany był przez polskich menedżerów. Co więcej, polskie firmy są przed innymi europejskimi w realizacji dotychczasowych celów redukcji emisji! Mają więc w tej chwili komfort skupienia się na tych aspektach, które przyniosą bieżące korzyści zarówno im, jak i środowisku, gdyż ESG to nie tylko obowiązki i koszty, ale także wymierne oszczędności i wzrost konkurencyjności.

  • Rosnąca niepewność geopolityczna i gospodarcza zmienia ambicje klimatyczne firm. Według globalnego badania Allianz Trade, firmy pozostają jednak silnie zaangażowane w zasady ESG, a 84% z nich zgłasza aktywne zaangażowanie kierownictwa wyższego szczebla – wzrost z 77% w 2024 r. – napędzany wyższymi ich wskazaniami w Polsce (a także w Niemczech i we Włoszech).
  • Kluczowe priorytety obejmują opracowywanie zrównoważonych produktów, zwiększanie odporności łańcucha dostaw i zwiększanie inwestycji w ekologiczne technologie. Jednak tylko 22% (z badanych firm) dąży do zmniejszenia emisji CO₂ o ponad 5%, w porównaniu z 31% w 2024 roku. Wiele z nich wyznacza w tej chwili skromniejsze cele na poziomie 1-3%, zwłaszcza w Niemczech, Francji i Hiszpanii.
  • Wzrosła ufność w osiągnięcie zerowej emisji netto (84% menedżerów firm badanych w „Badaniu światowego handlu” Allianz Trade czuje, iż ich firmy są na dobrej drodze) – w największym stopniu spokojni o realizacje tego celu są polscy przedsiębiorcy (wzrost wskazań r/r o 19 punktów procentowych!). Nie bez podstaw – Polska ma większy komfort wynikający z większego postępu w realizacji dotychczasowych celów.
  • Postępowi (w ochronie środowiska) zagrażają jednak rosnące napięcia handlowe między

USA a Chinami i protekcjonistyczna polityka. Rosnący deficyt handlowy USA w zakresie czystych technologii i niepewność polityczna wyraźnie kontrastują z rosnącą dominacją eksportową Chin. Podczas gdy wiele globalnych rynków korzysta z tańszych zielonych technologii, ponieważ Chiny dywersyfikują swój eksport, to rosnący protekcjonizm, zwłaszcza w USA, będzie przez cały czas podnosił ich koszty.

W opinii Sławomira Bąka, członka Zarządu Allianz Trade ds. Oceny Ryzyka, “Polskie firmy są bardzo pragmatyczne – wiele z nich widzi w ESG nie obowiązek, ale szansę. Nie tylko na obniżenie kosztów (np. poprzez tak liczne inwestycje w pozyskiwanie ekologicznej energii), ale także na zwiększenie konkurencyjności swoich produktów. Bardziej ekologiczne produkty mają znaczenie nie tylko dla końcowych konsumentów, ale są także preferowane przez importerów w ich łańcuchach dostaw.

Polska jest też wyraźnie przed innymi europejskimi krajami w realizacji przez firmy dotychczasowych celów klimatycznych (do 2030 roku). Oczywiście, nie oznacza to, iż mamy już najczystszy biznes (i w związku z tym środowisko). Dużo jeszcze przed nami do zrobienia, gdyż startowaliśmy z dużo gorszej pozycji, chociaż osiągnęliśmy zdecydowanie więcej z wyznaczonych celów, niż firmy z innych europejskich krajów. Postępy są najłatwiejsze na początku, a trudniejsze gdy jest coraz bliżej do osiągnięcia wysokich norm ekologicznych, ale… Polskie firmy nie boją się tego, o czym świadczy ich najwyższy w globalnym badaniu Allianz Trade wskaźnik ufności i akceptacji dla osiągnięcia zerowej emisji. Są w tym pewne siebie bowiem wiedzą, iż po pierwsze potrafią a po drugie, iż to się im opłaca. Stąd ich spokój i determinacja na optymalnej ścieżce, jaką obrały – połączenia celów klimatycznych i biznesowych. Warto więc oczywiście racjonalizować założenia bieżącej polityki na styku gospodarczo-środowiskowym, ale bardziej ją dostosowywać niż z niej rezygnować, gdyż „zielone” firmy i produkty będą coraz większym atutem polskiego biznesu. Może to właśnie polski sposób na wyjście z „pułapki średniego dochodu”, to jest ta pożądana innowacyjność? Nie warto natomiast upatrywać ich konkurencyjności na dłuższą metę w starszych, brudnych technologiach – to się nie opłaca, ponadto nigdy nie wygramy w tym względzie z Chinami czy Indiami.”

Źródło: Allianz Research, 26 czerwca 2025 r.

Idź do oryginalnego materiału