ESG jest dla nas integralną częścią strategii biznesowej, a nie eko-dodatkiem

3 dni temu

Strategia ESG pozwala nam odpowiedzieć na globalne wyzwania, takie jak zmiany klimatu, ograniczenie zasobów naturalnych, rosnące oczekiwania społeczne czy regulacyjne – mówi Bogusławowi Mazurowi w wywiadzie dla portalu RaportCSR.pl Agata Koppa, Dyrektorka ESG Carlsberg Polska.

RaportCSR.pl.:Jak istotną rolę odgrywa ESG w zarządzaniu wartością przedsiębiorstwa Carlsberg Polska?

Agata Koppa: W Carlsberg Polska agenda ESG jest integralną częścią strategii biznesowej. Realizacja działań z tego zakresu jest nie tylko naszym zobowiązaniem wpisanym np. w roczne cele, ale też kluczowym czynnikiem, który wpływa na długoterminową wartość przedsiębiorstwa.

Strategia ESG pozwala nam odpowiedzieć na globalne wyzwania, takie jak zmiany klimatu, ograniczenie zasobów naturalnych, rosnące oczekiwania społeczne czy regulacyjne. Dzięki jej konsekwentnej realizacji osiągamy mierzalne efekty, takie jak redukcja emisji dwutlenku węgla, zmniejszanie zużycia wody czy promowanie odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu, co bezpośrednio przekłada się na wzmocnienie reputacji firmy, lojalności partnerów biznesowych oraz wybory konsumenckie.

Które działania mogą być przykładami fundamentów polityki zrównoważonego rozwoju Carlsberg Polska?

Fundamentami naszej polityki zrównoważonego rozwoju są działania zdefiniowane w programie „sześciu zer”, który opiera się na sześciu celach: zero śladu węglowego, zero śladu rolniczego, zero odpadów opakowaniowych, zero marnowania wody, zero nieodpowiedzialnej konsumpcji alkoholu oraz zero wypadków. Strategia jest tożsama dla wszystkich rynków należących do Grupy Carlsberg – wszyscy gramy do „jednej bramki”. Naszym zadaniem jest osiągnięcie konkretnych rezultatów do 2040 roku.

Równolegle do osiągania celów istotny jest styl, w jakim to robimy, czyli kultura organizacyjna. Nasza – Growth Culture – oparta jest na wewnętrznej pasji do zmiany, innowacyjności, ciągłej chęci wzrostu, współpracy, pozytywnej energii i empatii, bliskości z klientem i szybkim, skutecznym działaniu.

Jak istotną sprawą jest dla firmy zrównoważony łańcuch wartości? Czy ma szczególne cechy wyróżniające na tle innych firm albo branż?

Jesteśmy ważnym ogniwem tego łańcucha. Nasze decyzje i działania wpływają nie tylko na nasze wyniki, ale i wyniki naszych klientów, na przykład na ich ślad węglowy. Zrównoważony łańcuch wartości obejmuje cały proces produkcji – od pozyskania surowców i opakowań, przez warzenie, rozlew, pakowanie, aż po dystrybucję piwa.

Tworząc agendę ESG zbadaliśmy np. co w naszym łańcuchu wartości, generuje najwięcej CO2. I okazało się, iż nie jest to wcale warzenie piwa. 46% pochodzi z produkcji i utylizacji opakowań, a 24% z upraw i przetwarzania surowców, głównie jęczmienia browarnianego.

Jak Carlsberg Polska buduje poczucie lojalności i dobrostanu pracowników?

Podstawowym składnikiem piwa jest człowiek, o czym fantastycznie odpowiada film dokumentalny, który powstał z okazji jubileuszu 180-lecia Browaru Okocim – do obejrzenia na You Tube – polecam. Dlatego w centrum naszego zainteresowania są pracownicy i kultura pracy, o której już wspomniałam. Działamy interdyscyplinarnie, w poszanowania dla naszej różnorodności, jesteśmy innowacyjni i ciągle chcemy się rozwijać, czy to w przestrzeni zawodowej czy prywatnej.

Co należałoby zmienić w sferze legislacji, aby realizacja ESG i raportowanie stały się mniej biurokratyczne?

Aby zmniejszyć biurokrację związaną z raportowaniem ESG, najważniejsze byłoby uproszczenie i ujednolicenie wymagań raportowania, zarówno na poziomie krajowym, jak i europejskim. w tej chwili firmy muszą często spełniać różne wymogi w różnych jurysdykcjach, co powoduje znaczące obciążenia administracyjne.

Ujednolicenie standardów raportowania oraz stworzenie jednolitej platformy do raportowania, która byłaby obowiązująca w całej UE, znacznie uprościłoby proces oraz pozwoliło firmom skupić się na merytorycznym wdrażaniu celów ESG zamiast na aspektach czysto formalnych. Dziś na przykład nasze wyniki śladu węglowego raportujemy dla różnych klientów w różnych narzędziach, które oni wykorzystują. Dobrze by było mieć jedną źródłową bazę wiedzy, z której każdy by mógł pobrać dane.

Więcej: https://raportcsr.pl/agata-koppa-carlsberg-polska-esg-jest-dla-nas-integralna-czescia-strategii-biznesowej-a-nie-eko-dodatkiem/
https://38pr.prowly.com/411450-akcja-regeneracja-branza-spozywcza-inicjuje-zmiane-polskiego-rolnictwa
Idź do oryginalnego materiału