Eurocash odnotował 13,5 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w II kw. 2025 r. wobec 7,77 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka. Skonsolidowana strata netto ogółem wyniosła odpowiednio: 4,36 mln zł wobec 130 345 zł zysku rok wcześniej.
Zysk operacyjny wyniósł 82,41 mln zł wobec 66,65 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 229,54 mln zł wobec 218,62 mln zł zysku rok wcześniej. Skorygowana EBITDA o zdarzenia jednorazowe (9 mln zł – zamknięcia 19 sklepów Delikatesy Centrum) wzrosła 9% r/r do 239 mln zł.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 7 886,48 mln zł wobec 7 982,31 mln zł rok wcześniej.
„W II kw. 2025 roku Grupa Eurocash odnotowała spadek przychodów o 1,2% r/r, osiągając poziom 7,9 mld zł, co stanowi wynik lepszy niż rynek hurtowy (WRM1), który uległ zmniejszeniu w tym samym okresie o 3,5% r/r. Wzrost EBIT Grupy o 24% r/r, do poziomu 82 mln zł, czy wzrost rentowności EBITDA z 2,7% do 3%, są efektem utrzymania dyscypliny kosztowej oraz wdrożonych działań optymalizacyjnych, potwierdzających skuteczność podejmowanych inicjatyw w ostatnich kwartałach” – czytamy w komunikacie poświęconym wynikom.
Marża brutto w Grupie była na stabilnym r/r poziomie 12,8%, podano także.
„Pomimo notowanego spadku przychodów, konsekwentnie zwiększamy marżę EBITDA, co wyraźnie pokazuje skuteczność naszej polityki kosztowej oraz działań optymalizacyjnych. Dla naszych franczyzobiorców budujemy narzędzia wspierające ich konkurencyjność, co przekłada się na zwiększenie ich lojalności zakupowej. Wyniki za 2 kw. 2025 r. dowodzą, iż Grupa Eurocash potrafi efektywnie zarządzać kosztami i kapitałem obrotowym choćby w wymagającym otoczeniu rynkowym” – powiedział prezes Grupy Eurocash Paweł Surówka, cytowany w komunikacie.
Spółka podała, iż po raz pierwszy w historii segment projektów wzrostowych (Frisco, Duży Ben) osiągnął dodatni wynik EBITDA w II kwartale (2 mln zł wobec -5 mln zł r/r), co odzwierciedla skuteczne działania na rzecz poprawy rentowności obu spółek. Stanowi to wyraźny sygnał, iż przyjęta strategia skalowania biznesu oraz poprawy efektywności przynosi wymierne rezultaty,
„Frisco nie tylko koncentruje się na dalszym rozwoju, ale również kontynuuje poprawę rentowności, m.in poprzez wejście na rynek łódzki i wykorzystanie potencjału logistycznego drugiego magazynu pod Warszawą. Z kolei w Dużym Benie stale optymalizujemy sklepy pod kątem misji zakupowych. Jesteśmy na dobrej drodze do budowania rentowności w obu spółkach i dalszego wzmacniania ich pozycji na rynku” – wskazał prezes.
Pomimo słabszej kontrybucji segmentu Cash & Carry zysk EBITDA na działalności hurtowej wzrósł do 198 mln (+6% r/r). W segmencie detalicznym nastąpił spadek zysku EBITDA do 57 mln zł (-23% r/r) na co wpływ miały koszty zamknięcia nierentownych placówek.
Zadłużenie netto spółki spadło do poziomu 368 mln zł (wskaźnik ND/LTM EBITDA utrzymał się na stabilnym poziomie 0,89 w II kw. 2025 w porównaniu do 0,87 w II kw. 2024).
Rynek FMCG w Polsce urósł w II kw. 2025 r. o 6% r/r, głównie dzięki wzrostowi w dyskontach (+11% r/r). Segment WRM zanotował spadek o 3,5% r/r, za sprawą spadków w kluczowych kategoriach jak piwo (-16% r/r) czy alkohol wysokoprocentowy (-6% r/r), wynikających ze zmian zachowań konsumenckich, wzrostu akcyzy, a także niesprzyjających warunków pogodowych, podano dalej.
Spółka podała też, iż w I półr. 2025 r. Grupa kontynuowała redukcję kosztów, co przełożyło się na spadek kosztów o 52 mln zł r/r. Ponadto zrealizowany został intensywny program redukcji stanów magazynowych i poprawy cyklu konwersji gotówki o 3 dni w porównaniu do II kw. 2024 r.
„Utrzymujemy koszty pod ścisłą kontrolą, co widać na zysku EBIT, biorąc pod uwagę niższe przychody i płaską marże brutto, a praca na kapitale obrotowym pozwala nam uwalniać gotówkę” – skomentował CFO Grupy Eurocash Piotr Nowjalis.
Segment miękkiej franczyzy odnotował dodatnią dynamikę sprzedaży LFL na poziomie 1,1% w II kw. 2025 r. Jednocześnie udział sieci franczyzowych Grupy w rynku hurtowym wzrósł do 31,6% w II kw. 2025 r. wobec 28,8% w II kw. 2024 r. W I poł. 2025 r. Eurocash odnotował wzrost liczby obsługiwanych sklepów działających w modelu franczyzowym o 428 w porównaniu z końcem roku 2024.
W I poł. 2025 skonsolidowana strata netto przypisana akcjonariuszom jednostki dominującej wyniosła 99,03 mln zł wobec 94,57 mln zł straty rok wcześniej. Skonsolidowana strata netto ogółem wyniosła odpowiednio: 91,5 mln zł wobec 87,16 mln zł straty rok wcześniej.
W I poł. 2025 r. spółka miała 14 760,26 mln zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży w porównaniu z 15 418,8 mln zł rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 350,62 mln zł wobec 355,14 mln zł zysku rok wcześniej.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w I poł. 2025 r. wyniósł 92,02 mln zł wobec 11,9 mln zł straty rok wcześniej.
Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, organizatorem znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich, takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep; partnerem logistycznym i technologicznym sklepów lokalnych, a także właścicielem marketu e-grocery nr 1 w Polsce: Frisco.pl. Spółka jest notowana na GPW od 2005 r.; wchodzi w skład indeksu mWIG40.
Źródło: ISBnews