Eurocash miał 76,2 mln zł zysku netto jedn. dom., 325,2 mln zł zysku EBITDA w IV kw. 2024

2 tygodni temu

Warszawa, 03.04.2025 (ISBnews) – Eurocash odnotował 76,2 mln zł skonsolidowanego zysku netto w IV kw. 2024 r. wobec 100,4 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.

Zysk operacyjny wyniósł 160 mln zł wobec 167,8 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 325,2 mln zł wobec 326,1 mln zł zysku rok wcześniej, podano w prezentacji wynikowej.

“W samym czwartym kwartale 2024 r. sprzedaż wzrosła o 0,4% w porównaniu do czwartego kwartału 2023 r., a marża brutto spadła o 0,2 punktu procentowego – do 14,3%” – czytamy w komunikacie poświęconym wynikom.

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 7 953,8 mln zł w IV kw. 2024 r. wobec 7 920,4 mln zł rok wcześniej.

“Konsekwentnie wdrażaliśmy strategię, która opiera się na integracji działań w segmencie hurtowym, organizacji współpracy z franczyzobiorcami oraz budowaniu przewag konkurencyjnych na bazie digitalizacji i zarządzania danymi. Biorąc pod uwagę sytuację rynkową, dodaliśmy do strategii czwarty filar: dyscyplinę kosztową, której poświęciliśmy szczególnie pierwszą połowę 2024 r. Dzięki temu przeszliśmy rok zachowując wszystkie przewagi Grupy budujące potencjał jej wzrostu w przyszłości” – skomentował prezes Paweł Surówka, cytowany w komunikacie.

W całym 2024 r. Eurocash odnotował 3,84 skonsolidowanego zysku netto ogółem wobec zysku 144 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka. Skonsolidowana strata netto przypisana akcjonariuszom jednostki dominującej wyniosła odpowiednio 26,88 mln zł wobec 99,2 mln zł zysku rok wcześniej.
Zysk operacyjny wyniósł 284,55 mln zł wobec 435,99 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 933,5 mln zł wobec 1 065,5 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 32 241,1 mln zł wobec 32 452 mln zł rok wcześniej.

“Ubiegły rok był wymagający dla sprzedaży detalicznej – wartość rynku dóbr szybkozbywalnych (FMCG) wzrosła jedynie o 3,9%. Choć spadła dynamika inflacji, która według danych GUS w 2024 r. wyniosła 3,6%, to wskaźnik optymizmu konsumenckiego przez cały rok utrzymywał się na niskim poziomie. W tym wymagającym otoczeniu Grupa Eurocash zakończyła rok z przychodami na poziomie 32,2 mld zł, co oznacza spadek o 0,7% względem roku poprzedniego. To dobry wynik na tle rynku: wartość sprzedaży całego segmentu hurtowego w Polsce spadła o 2,7%. Eurocash zakończył zatem rok z umocnioną pozycją i większym udziałem w rynku. Marża brutto wypracowana przez Grupę Eurocash wyniosła 13,4% i była o 0,2 punktu procentowego mniejsza niż rok wcześniej, co wynika z presji wojny cenowej na rynku. Zysk netto za rok 2024 wyniósł 3,8 mln zł” – czytamy dalej w komunikacie.

“Sprzedaż towarów w segmencie hurtowym wyniosła w 2024 r. 23,1 mld zł, w porównaniu do 23,4 mld zł rok wcześniej, co przekłada się na spadek o 1,2% r/r. Sprzedaż towarów w segmencie detalicznym w 2024 r. wyniosła 7,9 mld zł, wobec 8 mld zł w roku poprzednim, notując spadek o 0,9% r/r. Sprzedaż towarów w segmencie projektów w 2024 r. osiągnęła 1,067 mld zł, w porównaniu do 925 mln zł rok wcześniej, co przełożyło się na wzrost o 15,4% r/r” – napisano w sprawozdaniu zarządu.

EBITDA segmentu Hurt wyniosła w 2024 r. 759,4 mln zł w porównaniu do 841,9 mln zł w 2023 r. Dynamika sprzedaży LFL dla stałej liczby hurtowni dyskontowych Eurocash Cash&Carry wyniosła -4,9% w 2024 r., wskazano w sprawozdaniu.

EBITDA segmentu Detal wyniosła w 2024r. 356,4 mln zł w porównaniu do 399,1 mln zł w 2023 roku.

“Sprzedaż detaliczna realizowana przez sklepy ‘Delikatesy Centrum’ w ujęciu LFL w 2024 r. spadła o -1,4%. Dynamika sprzedaży dla stałej liczby sklepów Inmedio wyniosła 12,4% w 2024 r/r” – napisano dalej.

EBITDA segmentu Projekty wyniosła w 2024 r. –33,8 mln zł w porównaniu do –33,4 mln zł w 2023. Negatywny wpływ na wyniki miały dalsze koszty ekspansji sieci Frisco i Duży Ben, podał też Eurocash.

Na 31 grudnia 2024 r. sieć handlu hurtowego Grupy Eurocash obejmowała 170 hurtowni Cash&Carry. Hale Eurocash Cash&Carry są głównym kanałem zaopatrzenia dla najliczniejszej sieci partnerskiej organizowanej przez Grupę Eurocash – sieć ABC, która na koniec 2024 r. liczyła 7 169 placówek. W sieciach franczyzowych i partnerskich współpracujących z Eurocash Dystrybucja zrzeszonych natomiast było 6 046 sklepów. Do sieci detalicznej obejmującej placówki własne oraz franczyzowe należało 1 452 małych supermarketów (poniżej 500m2), w tym 1 412 działających pod marką Delikatesy Centrum, oraz 411 sklepów pod marką Inmedio. W ramach marki Duży Ben na koniec 2024 roku działało 429 sklepów, wymieniono także.

Na wynagrodzenia i zabezpieczenie socjalne pracowników Grupa wydała w ubiegłym roku jedynie o 2,2% więcej niż w 2023 r., a na materiały i energię – aż o 19,2% mniej. O kolejne 0,8% zmniejszyły się też koszty ogólnego zarządu.

Grupa Eurocash podkreśla, iż jest zadowolona z poprawy cyklu konwersji gotówki o 4 dni do (-) 27 dni, a także ze zmniejszenia zadłużenia netto. Przez cały ubiegły rok koszty finansowe netto utrzymywały się w granicach 61-64 mln zł. Wskaźnik długu netto do zysku EBITDA (przed MSFF 16) na koniec roku wyniósł 0,63.

“To znacznie poniżej naszego celu, który wynosi 1,5. Spadające wskaźniki zadłużenia pokazują siłę bilansu Grupy oraz wzmocnienie stabilności finansowej. Należy podkreślić, iż doprowadziliśmy do tego w skrajnie niekorzystnych warunkach rynkowych” – powiedział CFO Piotr Nowjalis.

W ujęciu jednostkowym zysk wyniósł 79,2 mln zł w 2024 r. wobec 121,78 mln zł zysku rok wcześniej.

Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, organizatorem znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich, takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep; partnerem logistycznym i technologicznym sklepów lokalnych, a także właścicielem marketu e-grocery nr 1 w Polsce: Frisco.pl. Spółka jest notowana na GPW od 2005 r.; wchodzi w skład indeksu mWIG40.

(ISBnews)

Idź do oryginalnego materiału