Opisując raport Airports Council International, "Rzeczpospolita" zwróciła uwagę, iż duży wpływ na liczbę pasażerów transferowych ma zawieszenie lotów do Ukrainy oraz Rosji po wybuchu wojny w lutym 2022 roku, a także Białorusi (po incydencie z samolotem Ryanaira w czerwcu 2021 r.).
Ruch lotniczy w Europie. Staremu Kontynentowi idzie mozolnie, Polska z największym wzrostem
Europa bardzo powoli odbudowuje ruch lotniczy po pandemii. Najszybciej udało się to zrobić Turkom, którzy w tym celu stworzyli nowe lotnisko w Stambule. Bardzo dobrze radzi sobie też Polska i Lotnisko Chopina w Warszawie - podała "Rzeczpospolita", powołując się na opublikowany raport.Reklama
W porównaniu z pierwszymi pięcioma miesiącami 2024 r. (styczeń-maj) w tym roku możliwości przesiadkowe stołecznego portu wzrosły o 18 proc. Dla porównania: we Frankfurcie odnotowano wzrost tylko o 3 proc., w Monachium - o 8 proc., a w Wiedniu - o 4 proc.
Z najtrudniejszą sytuacją muszą zmagać się Francuzi. Możliwości przesiadkowe na Lotnisku Charles’a de Gaulle’a w Paryżu, a zatem i liczba pasażerów transferowych, są w tej chwili mniejsze o 10 proc. niż rok temu.
LOT i Lotnisko Chopina nie chcą oglądać się na Europę. W planach zwiększenie liczby połączeń lotniczych
Polskie Linie Lotnicze LOT wraz z Lotniskiem Chopina nie zamierzają jednak poprzestać na dobrych wynikach na tle Europy - podała "Rz". W nadchodzących miesiącach LOT zamierza zwiększyć liczbę połączeń i unowocześnić swoją flotę. Najlepszym tego dowodem ma być zawarcie umowy z europejskim koncernem lotniczym Airbus na dostawę 40 nowych samolotów Airbus A220-300 i Airbus A220-100 z opcją na kolejne 44 samoloty, co miało miejsce w połowie czerwca. Z kolei warszawski port lotniczy stawia na dalszą modernizację.
"Pandemia Covid-19 zachwiała światową branżą lotniczą i zmieniła strukturę podróżowania. Po wznowieniu ruchu pasażerowie częściej zaczęli wybierać ruch point-to-point, co pokazują światowe statystyki. Cieszymy się, iż Lotnisko Chopina szybciej niż inne porty odbudowuje ruch transferowy. Oznacza to, iż pasażerowie chcą przesiadać się w Warszawie" - powiedział "Rz" prezes Polskich Portów Lotniczych Łukasz Chaberski.
Dodał, iż jest to mocny sygnał, który pokazuje, jak ważna jest modernizacja portu. "Bez tej koniecznej inwestycji utracimy szansę dalszego rozwoju, a to z kolei wpłynie w dalszej perspektywie negatywnie na ruch tranzytowy CPK" - podkreślił.