Wydatki na sztuczną inteligencję dojdą na rynku europejskim do kwoty 133 mld dolarów w 2028 roku i będą rosnąć w tempie 30,3% w latach 2024-2028 – stwierdza raport IDC.
AI głównie w odmianie AI generatywnej stanowi główny przedmiot zainteresowania europejskich firm i gwałtownie trafia do rozwijanych systemów informatycznych. W efekcie, w tym segmencie roczna stopa wzrostu wyniesie 55%, co będzie spowodowane głównie nowymi wdrożeniami systemów biznesowych z zastosowaniem tej odmiany sztucznej inteligencji. Jak stwierdza IDC, około 40% przedsiębiorstw z Europy dokonuje dużych inwestycji w generatywną sztuczną inteligencję, co oznacza wydatki na oprogramowanie zawierające generatywną AI, szkolenia i usługi konsultingowe i to w czasie najbliższych 18 miesięcy. Z kolei GenAI wdrożyło już 30% firm w aplikacjach i systemach znajdujących się „na produkcji”.
Nie jest niczym dziwnym, iż 58%, czyli największą część wydatków na AI ma stanowić oprogramowanie. Te wydatki w najbliższych 4 latach będą rosły na początku najszybciej w segmencie platform i aplikacji, jednak w 2028 roku główną rolę będą już odgrywały platformy zintegrowane, które umożliwią użytkownikom działanie z rozwiązaniami informatycznymi dedykowanymi, czyli skonstruowanymi specjalnie dla ich profilu produkcyjnego czy usługowego.
Usługi AI będą po oprogramowaniu drugą co do wielkości kategorią, sprzęt będzie trzecią. Europejskie wydatki na usługi IaaS, serwery i pamięci masowe na własnym rynku będą jednak niższe niż w USA, jako iż dostawcy tego sprzętu i infrastruktury znajdują się w większości poza Europą.
Ze względu na profil działania AI raczej nie jest sensacją stwierdzenie z raportu IDC, iż liderem wydatków na sztuczną inteligencję w latach 2024-2028 będzie branża usług finansowych, zaś w mediach i rozrywce, zwłaszcza w segmencie sprzedaży dedykowanej, sprzedaż będzie najszybciej rosła, bo o 33%. Zastosowanie AI w skali wyższej od średniej, co powiązane jest z wydatkami, można będzie także zaobserwować w biochemii i biotechnologii, opiece zdrowotnej i handlu detalicznym. Obsługa klienta i rozwiązania do samoobsługi oraz stworzona specjalnie w tym celu infrastruktura AI, a także handel cyfrowy również przyciągną spore inwestycje.
Drugą stroną zastosowania sztucznej inteligencji będzie bezpieczeństwo informatyczne zwłaszcza segment analiz i zapobiegania zagrożeniom (8,5% w 2024 roku), badanie schematów oszustw wraz z ich analizowaniem (8,7% w 2024 roku).