Warszawa, 06.11.2025 (ISBnews) – Według stanu na koniec października br., w programie “NaszEauto” złożono blisko 20 tys. wniosków o dotację, a w ciągu 9 miesięcy trwania programu wykorzystano 608 mln zł z 1,18 mld zł planowanego budżetu, czyli 51%, podał EV Klub Polska. Według szacunków stowarzyszenia i portalu elektromobilni.pl, druga połowa puli wyczerpie się najprawdopodobniej na przełomie stycznia i lutego 2026 r.
W lutym tego roku, kiedy wystartował program “NaszEauto”, urzędy zarejestrowały 1 675 nowych aut elektrycznych, a do NFOŚiGW wpłynęło 1 125 wniosków. W październiku odnotowano ok. 4 798 rejestracji i 3 941 wniosków. To wzrost o odpowiednio 186% i 250%. Do tej pory złożono łącznie 19 588 wniosków – 72% dotyczyło leasingu, a 28% zakupów.
“W październiku odsetek samochodów elektrycznych w rejestracjach nowych aut osobowych w Polsce wyniósł 9,1% – to kolejny rekord, który nie byłby możliwy bez programu wsparcia. Rynek elektromobilności będzie potrzebował kolejnych impulsów po zakończeniu programu ‘NaszEauto'” – powiedział kierownik portalu elektromobilni.pl i dyrektor komunikacji Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM) Maciej Gis, cytowany w komunikacie.
Liczba zatwierdzonych i wypłaconych wniosków rośnie w nieporównywalnie niższym tempie. Pierwsze wypłaty z budżetu programu “NaszEauto” zrealizowano dopiero w czerwcu tego roku, a do października rozliczono zaledwie 1 067 wniosków. Odsetek zatwierdzonych wniosków ledwo przekroczył 10% po 9 miesiącach funkcjonowania programu, jednak program musi zostać rozliczony i zamknięty do końca sierpnia 2026 roku.
Program “NaszEauto” został uruchomiony w lutym 2025 r. z budżetem 1,6 mld zł. W październiku zredukowano budżet do 1,18 mld zł. W tym samym momencie zwiększyły się kwoty wypłat, a także poszerzyła się grupa potencjalnych beneficjentów – do katalogu pojazdów kwalifikujących się do dopłat, doszły samochody dostawcze o dopuszczalnej masy całkowitej do 3,5 tony (kat. N1) oraz busy do 5 tony (kat. M2). W tym drugim przypadku kwoty dofinansowania mogą sięgać choćby 600 tys. zł.
W teorii NFOŚiGW będzie przyjmował wnioski do 30 kwietnia 2026 r., jednak wszystko wskazuje na to, iż budżet zostanie wyczerpany przed czasem. Według szacunków EV Klub Polska nastąpi to na przełomie stycznia i lutego 2026 r. Wnioski złożone w tym terminie będą ostatnimi, które zakwalifikują się na dopłatę. Do 30 czerwca 2026 r. NFOŚiGW musi przeprocedować wnioski, a do końca sierpnia beneficjenci muszą otrzymać dopłaty. Terminy te są nieprzekraczalne, co zmusza Fundusz do przyspieszenia tempa weryfikacji wniosków i wypłat.
“Osoby chcące otrzymać dotację na zakup samochodu elektrycznego powinny gwałtownie podjąć decyzję o zakupie. Biorąc pod uwagę dynamiczny wzrost składanych wniosków oraz czas dostawy samochodu i procedowanie procesu ubiegania się o dopłatę, m.in. konieczność posiadania stałego dowodu, notarialnie potwierdzonego weksla lub cesji ubezpieczenia, warto rozważyć samochód dostępny od ręki lub z potwierdzonym terminem dostawy, tak aby uwzględniając formalności zdążyć złożyć wniosek maksymalnie w styczniu 2026 r.” – podsumował prezes EV Klub Polska Łukasz Lewandowski.
(ISBnews)

1 dzień temu







![Sabalenka - Rybakina. O której finał WTA Finals? [TRANSMISJA NA ŻYWO, TV]](https://i.iplsc.com/-/000LVJ9QUX3LTC7X-C461.jpg)




