Facebook (Meta) pozytywnie zaskakuje wynikami za 4Q’22

1 rok temu

Meta opublikowała wyniki za ostatni kwartał 2022 roku. Przychody spadły o 4.5% w ujęciu rok do roku i wyniosły 32.17 mld USD. Zysk na akcje wyniósł 1.76 USD. Wyniki na pierwszy rzut oka mogą wydawać się kiepskie, ale rynek oczekiwał o wiele gorszego scenariusza. Biorąc pod uwagę, iż dotychczas Meta mocno tonowała nastroje, a rynek miał jeszcze z tyłu głowy poprzednie wynikowe rozczarowania, to taki pokazane wyniki trzeba uznać za sukces. Akcje w handlu posesyjnym drożeją o prawie 14%

Kurs akcji Meta spadł w ostatnie 12 miesięcy ponad 50%

Kurs Meta od pewnego czasu znajduje się w pewnej spirali spadkowej. Po rozczarowaniu wynikowym za pierwszy kwartał 2022 i czwarty kwartał 2022, kurs potrafił tąpnąć o kilkadziesiąt procent w zaledwie kilka dni. W dołku na początku listopada 2022, akcje był przecenione do choćby 88 dolarów, co cofnęło kurs do 2016 roku. Po późniejszym odbiciu, ostatnie 12 miesięcy spółka podsumowuje i tak spadkiem o ponad ponad 50%.

Koszty spółki rosły, a wydatki firm na reklamę spadały. Na osłabienie sentymentu miała również decyzja Apple. W 2021 roku producent iPhone’a wprowadził nową funkcję App Tracking Transparency (ATT), która ograniczyła możliwości targetowania, ograniczając reklamodawcom dostęp do dedykowanych treści reklamowych, co bardzo zmniejszyło przychody ze wszystkich reklam na produktach marki Apple. Tylko w 2022 roku Meta straci na tej niekorzystnej decyzji Apple aż 12,8 miliardów dolarów.

Przewidywane straty w roku 2022 spowodowane nową funkcję App Tracking Transparency

Źródło: https://www.businessinsider.com/impact

Globalny rynek reklamy cyfrowej wciąż się rozwija i będzie rozwijać się dalej. O to akurat Meta nie mu się bać. W 2023 prognozowane jest, iż reklamy w Internecie będą odpowiadały za ponad 60% wszystkich wydatków na reklamę na świecie. To nie same przychody i ich prognozy zamartwiały inwestorów.

Prognozowane wydatki na reklamę cyfrową w kolejnych latach

Metaverse przepala kasę

Dla inwestorów prawdziwym problemem wydaje się być uparte podejście do inwestowania w Reality Labs. Od początku ubiegłego roku Meta wydała ponad 15 mld dolarów na swoje przedsięwzięcie Reality Labs. Kwartalne straty tego segmentu przekraczały 4 miliardy dolarów. Zyski zaczęły spadać w zastraszającym tempie.

Kwartalne zyski netto Meta (przed wynikami za 4Q’22)

Źródło: https://www.macrotrends.net/stocks/charts/META

Dział Reality Labs od dawna priorytetem Marka Zuckerberga. Powstał w wyniku przekształcenia firmy Oculus wykupionej wcześniej przez Metę, a prowadzone w nim prace skupiają się wokół technologii wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, a konkretnie – urządzeń przeznaczonych do ich obsługi, takich jak inteligentne okulary, urządzenia do prowadzenia rozmów wideo, a także rozwiązania do obsługi AR i VR.

Reality Labs to także dział, w którym rozwijany jest Project Cambria – prototypowe urządzenie do obsługi rzeczywistości mieszanej, wyposażone w czujniki monitorujące ruch gałki ocznej i mimikę twarzy.

Wszystkie te technologie mają sprawić, iż Meta stanie się liderem w budowie metawersum, które – według Marka Zuckerberga – docelowo ma zastąpić „tradycyjny” Internet. Na razie jednak ludzie nie za bardzo przekonują się do idei Zuckerberga. Można powiedzieć, ze dopóki wszyscy nie będziemy mogli nosić okularów, w których nie będziemy wyglądać jak kosmita, to prawdziwy metaverse nie zaistnieje.

Kiedy okazało się, iż Metaverse przynosi same straty, szefostwu Meta zaczął palić się grunt pod nogami. Finansowanie kolejnych prototypowych projektów i produkcji urządzeń o marginalnym znaczeniu przestało mieć sens. Firma zaczęła szukać oszczędności.

Najwięcej kosztów generowały generowały wypłaty pracowników i to nimi zajęto się w pierwszej kolejności. Po prostu zwolniono 11 tys. pracowników, które stanowiły aż 13% całej siły roboczej firmy. Zgodnie z Reuters, prawie połowa (46%) ze zwalnianych osób opuszcza stanowiska dotyczące technologii.

Miesięczne zwolnienia pracowników z amerykańskich korporacji technologicznych

Meta rezygnuje ze smartwachy i tabletów

Meta zaczyna szukać oszczędności także w innych obszarach biznesu. Do kosza poszły tablety spod marki Meta czy nowe smartwache. Miała to być zupełnie nowa linia biznesowa firmy, ale jak widać te pomysły będą musiały poczekać. Problemem spółki jest również rosnąca popularność TikToka, która odbiera użytkowników Instagrama.

Więcej o Meta i ich modelu biznesowym znajdziesz w analizę premium spółki Meta dostępnej w wersji Premium.

Do zarobienia,
Karol Badowski

61
7
Idź do oryginalnego materiału