Facebook skończy z denerwującymi reklamami? UE wzięła sprawy w swoje ręce

1 rok temu

Unia Europejska oraz Europejski Obszar Gospodarczy zdecydowali o rozszerzeniu zakazu na tzw. „reklamy behawioralne” w serwisach Facebook oraz Instagram. Wcześniejszy zakaz, wprowadzony przez Norwegię, państwo niebędące członkiem UE, w tej chwili będzie obowiązywać w 30 krajach.

Kary dla Meta za reklamę opartą na danych

Reklamy behawioralne są formą promocji opartą na analizie danych użytkowników. Dla Meta Platforms, właściciela obu serwisów społecznościowych, taki zakaz stanowi wyzwanie, gdyż firma niechętnie patrzyła na próby ograniczenia tej praktyki.

W przypadku nieprzestrzegania zakazu, Meta grozi kara w wysokości choćby 4% globalnego obrotu, co podkreślił norweski regulator danych. Decyzja Europejskiej Rady Ochrony Danych (EDPB) jest wytyczną dla irlandzkiego regulatora, gdzie znajduje się europejska siedziba Meta. Spółka ma dwa tygodnie na trwałe wstrzymanie wykorzystywania reklam behawioralnych.

EDPB poinformowała w oświadczeniu dla agencji Reuters, iż podjęła pilną decyzję w sprawie zakazu przetwarzania danych osobowych dla reklam behawioralnych. Zakaz dotyczy całego Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Meta zareagowała na decyzję, informując, iż umożliwi użytkownikom w UE i EOG wyrażenie zgody na przetwarzanie danych. Firma planuje również wprowadzenie modelu subskrypcji, aby dostosować się do wymagań regulacyjnych.

Zobacz także: Jaki jest najgorszy scenariusz dla Bitcoina? Ekspert straszy potężną korektą

Facebook i Meta czekają kary finansowe

Od 7 sierpnia Meta płaciła w Norwegii codzienne kary w wysokości 1 miliona koron (około 100 000 euro) za naruszanie prywatności użytkowników. Norweski regulator, Datatilsynet, wskazał wcześniej, iż kara dotyczyła jedynie Norwegii. Jednak ta wygasa 3 listopada, a dla Meta może nadejść znacznie surowsza sankcja finansowa.

Tobias Judin, szef działu międzynarodowego w Datatilsynet, podkreślił, iż niewywiązanie się z zakazu w skali UE/EOG będzie naruszeniem przepisów GDPR. Oznacza to ryzyko kary w wysokości choćby 4% globalnego obrotu firmy.

Przepisy GDPR dotyczą ochrony danych w Unii Europejskiej. Chociaż Norwegia nie jest członkiem UE, uczestniczy w jednolitym rynku europejskim. Decyzja EDPB wpływa na około 250 milionów użytkowników Facebooka i Instagrama w Europie.

Może Cię również zainteresować:

Idź do oryginalnego materiału