Warszawa, 18.09.2025 (ISBnews) – Fabryka Farb i Lakierów Śnieżka widzi przesłanki wskazujące na ożywienie rynku w Polsce, a spadki w ujęciu wolumenowym są bliskie wypłaszczenia, poinformowała wiceprezes Joanna Wróbel-Lipa. Podtrzymała, iż po wynikach 2025 r. spółka może zweryfikować cele strategiczne, z których w tej chwili najtrudniejszy do realizacji wydaje się cel przychodowy.
“Spadki są zdecydowanie w trendzie poprawy. Najmniejsze spadki w tej chwili obserwujemy – adekwatnie prawie iż wypłaszczanie się tych wolumenów – na rynku polskim. Niestety Węgry i Ukraina przez cały czas mierzą się z jednocyfrowymi spadkami, bliżej tych górnych poziomów” – powiedziała Wróbel-Lipa podczas konferencji prasowej, pytana o spadki wolumenów sprzedaży w II kwartale i całym I półroczu.
“3,4-3,6% [wzrostu PKB] w Polsce wygląda całkiem dobrze. Natomiast nie doświadczamy tego jeszcze w branży farb i lakierów. Liczymy, iż to ożywienie nadejdzie w III i IV kwartale” – dodał wiceprezes Zdzisław Czerwiec.
W marcu 2024 r. spółka podała, iż cele strategiczne na 2028 r. obejmują m.in. osiągnięcie 1,1 mld zł skonsolidowanych przychodów netto oraz 18% marży EBITDA. Ponadto Grupa celuje w uzyskanie w tym czasie wyższego niż 20% udziału na każdym z kluczowych rynków: Polsce, Węgrzech i Ukrainie.
“Podtrzymujemy deklarację, iż po zakończeniu 2025 r. dokonamy rewizji i podzielimy się naszą refleksją dotyczącą celów strategicznych. Jedynym celem, którego zrealizowanie wydaje się trudne do osiągnięcia, jest cel przychodowy. […] O tym zdecydujemy i podzielimy się na spotkaniu rocznym po całym 2025 r.” – powiedziała wiceprezes.
“Wiele inicjatyw podejmujemy, żeby te cele były bardziej realne […], a jednak o wszystkim na koniec zdecyduje aktywność naszego konsumenta. Pewne przesłanki dotyczące ożywienia już są” – podkreśliła Wróbel-Lipa.
W komentarzu do wyników spółka podała, iż otoczenie makroekonomiczne, jak również sytuacja w branży farb, nie uległy poprawie w II kwartale 2025 roku, co przełożyło się na spadek sprzedaży w całym I półroczu br. W tych warunkach spółka skupia się na działaniach zwiększających odporność, tj. dyscyplinie kosztowej oraz systematycznym obniżaniu poziomu zadłużenia.
Rentowność EBITDA w analizowanym okresie wyniosła 17,5%, co stanowi wzrost o 0,8 pkt proc. w porównaniu z rokiem poprzednim, a w samym II kwartale było to 19,1%, czyli o 1,3 pkt proc. więcej rok do roku. W I półroczu br. marża brutto ze sprzedaży wzrosła do 49,9% wobec 48,4% w analogicznym okresie roku poprzedniego, co wynikało ze sprzyjającej relacji kosztów wytworzenia do uzyskanej sprzedaży. Wartość sprzedaży krajowej w I półroczu 2025 roku osiągnęła 279,2 mln zł, co oznacza spadek o 2,3% rok do roku, stanowiąc 73,4% skonsolidowanych przychodów. Na rynku węgierskim przychody zmniejszyły się o 10,7% rok do roku, osiągając wartość 47,5 mln zł. Sprzedaż na rynku ukraińskim wyniosła 39,4 mln zł, co oznacza spadek o 8,2% rok do roku.
W I poł. 2025 r. spółka miała 30,02 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 30,03 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 380,33 mln zł w porównaniu z 402,65 mln zł rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 66,48 mln zł (spadek o 1,3% r/r).
Fabryka Farb i Lakierów Śnieżka jest jednym z czołowych producentów farb i lakierów w Polsce. W 2003 r. zadebiutowała na warszawskiej giełdzie; wchodzi w skład indeksu sWIG80. Jej fabryki są zlokalizowane w Polsce, na Ukrainie, Białorusi i Węgrzech. W 2024 r. miała 798,44 mln zł skonsolidowanych przychodów.
(ISBnews)