Filtr DPF stworzono po to, by zarabiać. Jak zaoszczędzić na filtrze DPF? (podcast)

20 godzin temu

Filtr cząstek stałych (DPF) w maszynie to koszt, którego nie da się uniknąć – ale można go skutecznie ograniczyć. Często zamiast wydawać duże sumy na naprawy, wystarczy zrozumieć, jak działa ten element i jak użytkować maszynę, by służył w niej bezawaryjnie i jak najdłużej. W najnowszym odcinku naszego podcastu rozkładamy temat DPF-u na czynniki pierwsze.

Nie ma co się łudzić – jeżeli maszyna wyposażona jest w filtr DPF, wcześniej czy później pojawią się wydatki. Owszem, jak pokazuje praktyka, można próbować obejść temat, usuwając filtr – jednak to droga nielegalna i ryzykowna pod kątem kosztów. Kosztowna usługa, potencjalne awarie emulatorów czy problemy z osprzętem silnika to tylko wierzchołek góry lodowej. Do tego ryzyko kontroli i konsekwencji prawnych sprawia, iż warto przyjrzeć się legalnym i bezpiecznym sposobom na wydłużenie żywotności filtra.

Jednym z nich jest czyszczenie DPF – usługa, która przy samodzielnym demontażu kosztuje 700–1000 zł brutto. To znacznie mniej niż naprawy poważnych usterek, do których prowadzi zaniedbanie. Warto jednak wiedzieć, jak działa filtr i co wpływa na jego sprawność. najważniejsze są warunki pracy maszyny – praca na niskich obrotach czy krótkie cykle nie sprzyjają wypalaniu sadzy. A im więcej jej zostaje, tym szybciej filtr się zatyka.

W podcaście opowiadamy, jak wygląda proces regeneracji DPF, co powoduje jego przyspieszone zużycie oraz jakie objawy mogą wskazywać na zbliżającą się awarię. Podkreślamy też znaczenie jakości paliwa i oleju oraz konieczność reagowania na komunikaty komputera pokładowego.

Z DPF-em można żyć – trzeba tylko wiedzieć jak. Ten odcinek to obowiązkowa pozycja dla wszystkich użytkownika nowoczesnej maszyny.

Grzegorz Szularz, Mateusz Wasak

Idź do oryginalnego materiału