Mimo iż w ostatnim roku w debacie publicznej dominował sceptycyzm wobec idei ESG, zrównoważony rozwój nie traci na znaczeniu. Najnowszy raport Bain & Company pokazuje, iż zarówno prezesi firm, jak i konsumenci oraz klienci B2B przez cały czas wdrażają działania proekologiczne, dostrzegając ich realną wartość biznesową i społeczną. Według danych, już dziś można ograniczyć choćby jedną czwartą przemysłowych emisji CO₂, a blisko co trzeci konsument codziennie pielęgnuje ekologiczne nawyki.
Zrównoważony rozwój staje się narzędziem wzrostu
Trzecia edycja raportu The Visionary CEO’s Guide to Sustainability 2025 wskazuje, iż spadek znaczenia zrównoważonego rozwoju obserwowany w latach 2023–2024 zaczyna słabnąć. Choć prezesi rzadziej o nim mówią, wciąż intensywnie działają. Analiza ponad 35 tysięcy wypowiedzi liderów 150 największych firm z lat 2018, 2022 i 2024 – przeprowadzona przy użyciu narzędzia Bain Sustainability Pulse opartego na sztucznej inteligencji – pokazuje, iż zrównoważony rozwój przestaje być jedynie obowiązkiem regulacyjnym. Coraz częściej staje się sposobem na rozwój i budowanie odporności biznesu.
Według raportu choćby 25% globalnych emisji CO₂ można ograniczyć już dziś – m.in. poprzez poprawę efektywności energetycznej, projektowanie produktów w obiegu zamkniętym oraz skracanie łańcuchów dostaw. Kolejne 32% redukcji może stać się opłacalne w najbliższych latach dzięki zmianom regulacyjnym i technologicznym.
Roberto Prioreschi– Po latach wyznaczania ambitnych celów w obszarze zrównoważonego rozwoju, w ubiegłym roku wielu prezesów zweryfikowało swoje podejście. Dziś mówi się o tym mniej, ale działania podejmowane są częściej – to zjawisko nazywamy tzw. „do-say’ gap” czyli luką między działaniem a deklaracją – komentuje Roberto Prioreschi, SEMEA Regional Managing Partner w Bain & Company.
– Zidentyfikowaliśmy konkretne, opłacalne rozwiązania dekarbonizacyjne, które już teraz mogą przyspieszyć drogę firm do neutralności klimatycznej. Aby osiągnąć sukces, firmy powinny je rozwijać, by przygotować się na nieprzewidziane zmiany i wzmacniać swoją odporność.
– Nasze badania pokazują również, iż coraz więcej klientów B2B stawia na zrównoważonych dostawców, a konsumenci chętniej wybierają firmy oferujące produkty innowacyjne, dostępne cenowo i przyjazne środowisku. Przekaz tegorocznego raportu jest jasny – firmy stawiają na zrównoważony rozwój, bo dostrzegają w nim wymierne korzyści biznesowe – dodał ekspert.
Sztuczna inteligencja a ESG – szansa i zagrożenie
Biznes coraz chętniej sięga po sztuczną inteligencję w realizacji celów zrównoważonego rozwoju – od redukcji zużycia energii i odpadów po zwiększenie bezpieczeństwa pracy. W badaniu Bain & Company, obejmującym 400 przedstawicieli zarządów i dyrektorów ds. zrównoważonego rozwoju z dziewięciu krajów, aż 80% dostrzega duży potencjał AI w realizacji agendy ESG. Jednak ponad połowa firm jest dopiero na etapie pilotaży, a jedynie 20% – głównie z branży technologicznej i produkcyjnej – wdraża te rozwiązania na większą skalę.
Jednocześnie autorzy raportu ostrzegają, iż szybki rozwój sztucznej inteligencji może mieć negatywny wpływ na środowisko. Według analiz Bain, do 2035 roku centra danych i infrastruktura AI mogą emitować choćby 810 mln ton CO₂ rocznie – czyli 2% wszystkich globalnych emisji i aż 17% emisji przemysłowych.
– Centra danych zużywają ogromne ilości energii, dlatego w regionach opartych głównie na paliwach kopalnych emisje będą rosły szybciej. Z kolei w Europie, dzięki przyspieszonej transformacji energetycznej i ostrożniejszemu wdrażaniu AI, można spodziewać się względnej stabilizacji poziomu emisji – zauważa Roberto Prioreschi.
B2B stawia na zrównoważonych dostawców
Badanie Bain & Company, obejmujące ponad 750 klientów biznesowych z branż takich jak motoryzacja, chemia, metalurgia czy budownictwo, pokazuje, iż połowa firm już dziś zwiększa zakupy u bardziej zrównoważonych dostawców. Co więcej, 70% planuje przyspieszyć ten trend w ciągu najbliższych trzech lat.
Aż 90% firm określanych jako liderzy – tych, które rosną szybciej niż konkurenci – spodziewa się, iż zrównoważony rozwój będzie wspierał ich działalność w kolejnych latach. Dla nich to nie obowiązek, ale motor wzrostu i źródło przewagi konkurencyjnej.
– Kadra zarządzająca coraz częściej postrzega zrównoważony rozwój jako najważniejszy lewar tworzenia wartości dla swoich organizacji – mówi Roberto Prioreschi.
– Jednocześnie przed przedsiębiorstwami wciąż stoją istotne wyzwania – niemal połowa firm walczy z opóźnieniami i niepewnością, zwłaszcza w zakresie realizacji celów dotyczących emisji w ramach Scope 3.
Boomersi bardziej proekologiczni
Zrównoważony rozwój to także priorytet dla konsumentów. W badaniu Bain & Company obejmującym 14 tysięcy osób z ośmiu państw aż 80% respondentów przyznało, iż ochrona środowiska ma dla nich duże znaczenie. Tyle samo uważa, iż codzienne decyzje zakupowe realnie wpływają na planetę.
Patryk Rudnicki– Coraz więcej osób przekłada te deklaracje na realne działania: niemal jedna trzecia konsumentów na co dzień stosuje się do sześciu lub więcej proekologicznych nawyków, takich jak oszczędzanie energii, recykling czy kupowanie produktów wielokrotnego użytku. Co ciekawe, w ostatnich trzech latach to nie Gen Z, ale pokolenie boomersów najczęściej wprowadzało nowe proekologiczne zachowania – dysponując większymi zasobami finansowymi i mając większe możliwości wprowadzania realnych zmian – podkreśla Patryk Rudnicki, Partner zarządzający warszawskim biurem Bain & Company.
Jak dodaje ekspert, główną barierą w podejmowaniu decyzji proekologicznych przez cały czas pozostają ceny.
– Klienci w USA są skłonni zapłacić średnio o 13% więcej za produkty ekologiczne, ale badania Uniwersytetu Nowojorskiego wskazują, iż w praktyce kosztują one aż o 28% więcej. Ta różnica to dla firm szansa – mogą ją wykorzystać, inwestując w innowacje i wspierając rozwiązania, które obniżą koszty i zwiększą dostępność produktów przyjaznych środowisku – zauważa Rudnicki.
Kolejnym wyzwaniem jest brak wiedzy o produktach zrównoważonych. Choć 60% konsumentów deklaruje, iż potrafi je rozpoznać, większość nie jest w stanie realnie porównać śladu węglowego swoich wyborów zakupowych. Niemal połowa badanych wskazuje na brak przejrzystych informacji na opakowaniach.
Tę lukę stopniowo zmniejszają technologie. Ponad połowa użytkowników generatywnej AI, takiej jak ChatGPT, korzysta z niej, by prowadzić bardziej zrównoważony styl życia i wyszukiwać produkty przyjazne środowisku. To wyraźny sygnał dla firm, by udostępniały dane w sposób zrozumiały zarówno dla konsumentów, jak i dla narzędzi AI.
Zrównoważony rozwój – strategiczna konieczność
– Wnioski z tegorocznego raportu są jednoznaczne: zrównoważony rozwój i cele korporacyjne mogą wzajemnie się wzmacniać, jeżeli organizacje konsekwentnie realizują przyjętą agendę strategiczną. W perspektywie gwałtownie nadchodzącego roku 2030 zrównoważony rozwój przestaje być aspiracją – staje się strategiczną koniecznością i realną szansą na budowę przewagi konkurencyjnej – podsumowuje Roberto Prioreschi.
Więcej informacji o raporcie można znaleźć na tej stronie Bain & Company.
O BAIN & COMPANY:
Bain & Company to jedna z największych firm doradztwa strategicznego na świecie. Konsultanci Bain wspierają zarządy firm w podejmowaniu kluczowych decyzji z zakresu strategii, organizacji, fuzji i przejęć oraz we wdrażaniu innowacyjnych technologii. Bain & Company jest też wiodącym doradcą funduszy private equity.
Firma angażuje się w działania pro bono, realizując 10-letni program o wartości ponad 1 mld dolarów, w ramach którego bezpłatnie świadczy usługi doradcze na rzecz organizacji walczących z nierównościami społecznymi i rasowymi oraz działających na rzecz rozwoju, edukacji i ochrony środowiska. Spółka otrzymała złoty rating od agencji EcoVadis, oceniającej działania i praktyki dostawców w zakresie ich społecznej odpowiedzialności biznesu, a tym samym znalazła się w grupie zaledwie 2 proc. firm na świecie, które zdobyły to najwyższe wyróżnienie. Firma powstała w 1973 roku w USA i posiada 65 biur w 40 krajach na świecie.

1 dzień temu












![Cuda w obronie Carlosa Alcaraza. Ale tylko do czasu [WIDEO]](https://sf-administracja.wpcdn.pl/storage2/featured_original/6916471b0bd0b2_02467365.jpg)
