Po ponad 18 miesiącach od hucznej premiery ChatGPT oraz rosnącej oferty produktów, rozwiązań i usług opartych na Gen AI, firmy odkrywają, iż wdrożenia tych narzędzi są trudniejsze, a korzyści mniejsze niż oczekiwano. Tylko 22 proc. organizacji efektywnie wykorzystuje tę technologię we wszystkich aspektach swojej działalności.
Mimo to entuzjazm wobec Gen AI nie słabnie, a wielu liderów biznesowych przez cały czas widzi w niej klucz do przyszłości i rewolucji w sposobie prowadzenia firm. Na jakie bariery napotykają firmy, które chcą zmieniać się z GenAI? Globalny raport SoftServe i Forrester Consulting „Where Is Generative AI’s Transformational Value Hiding?” rzuca nowe światło na wykorzystanie sztucznej inteligencji generatywnej w biznesie.
Oparty na badaniu przeprowadzonym wśród 777 decydentów ds. zakupów technologii, raport pokazuje, iż firmy nie ustają w inwestycjach, testując liczne przypadki użycia Gen AI w poszukiwaniu najbardziej opłacalnych rozwiązań. Jednak organizacje te stają przed wyzwaniami związanymi z przygotowaniem danych, zarządzaniem i rozwijaniem kompetencji w zespołach.
Wnioski z raportu
· Ponad połowa decydentów twierdzi, iż ich firma ustanowiła cele biznesowe w zakresie wykorzystania sztucznej inteligencji, ale 79 proc. jest zaniepokojonych zdolnością ich organizacji do realizacji tych celów przy obecnym poziomie wiedzy wewnętrznej lub zewnętrznej.
· Mimo iż ponad 75 proc. organizacji napotyka wyzwania związane z gotowością do wdrożenia sztucznej inteligencji, przez cały czas intensywnie gromadzą przypadki użycia. Większość firm wdrożyła już co najmniej trzy rozwiązania, planuje także rozszerzyć ich zastosowanie o kolejne dwa oraz przeprowadzić pilotaż nowego przypadku użycia w ciągu najbliższych 12-18 miesięcy.
· Zaledwie 51 proc. liderów jest całkowicie przekonanych, iż ich obecna strategia pozwoli im w pełni wykorzystać potencjał Gen AI w przyszłości. Jednocześnie 77 proc. obawia się, iż ich firma może nie zrealizować zakładanej wartości biznesowej zarówno w krótkim, jak i długim okresie.
· Tylko 42 proc. organizacji posiada umiejętności niezbędne do szkolenia modeli AI, a aż 89 proc. walczy z trudnościami w przygotowaniu danych biznesowych do ich wykorzystania.
· Mniej niż jedna czwarta firm (24 proc.) ma opracowane plany zarządzania, mimo iż 90 proc. zgadza się, iż ich wdrożenie jest najważniejsze dla odpowiedzialnego wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji i minimalizowania ryzyka.
– Sztuczna inteligencja gwałtownie zyskała na popularności w biznesie, jednak gdy opadł początkowy entuzjazm, wiele firm odkryło, iż nie jest w pełni przygotowana na wdrożenie rozwiązań GenAI. Problemy związane z przygotowaniem danych, infrastrukturą oraz brak odpowiednich kompetencji w zespołach często hamują realizację ambitnych inicjatyw. W takich przypadkach, naturalnym partnerem dla firm dążących do wdrażania zaawansowanych technologii są przedsiębiorstwa z sektora nowoczesnych usług biznesowych. Te organizacje, od dawna korzystające z AI, dysponują niezbędnym doświadczeniem i ekspertyzą, aby strategicznie podejść do transformacji i osiągnąć maksymalne efekty biznesowe – mówi Sebastian Drzewiecki, Country Manager SoftServe Poland oraz Wiceprezes ABSL, region: Kraków.
Pomimo szerokiego zakresu zastosowania GenAI 80 proc. decydentów przyznaje, iż ich pracownicy wciąż mają trudności ze zrozumieniem złożoności generatywnej sztucznej inteligencji i świadomością jej potencjalnego wykorzystania w praktyce. Dodatkowo aż 90 proc. firm twierdzi, iż potrzebuje partnera z zaawansowanymi umiejętnościami technicznymi, aby dostrzec transformacyjną wartość przyszłych wdrożeń Gen AI. Badanie ujawnia, iż organizacje szukają partnerów, którzy oferują przyspieszone wsparcie we wdrażaniu (89 proc.) oraz posiadają dogłębną wiedzę na temat ich branży (88 proc.). Te elementy są najważniejsze dla skutecznej realizacji i implementacji nowatorskich rozwiązań technologicznych.
Brak danych
Chociaż respondenci zgodnie uznają, iż dane są najważniejsze dla skutecznych strategii wdrażania generatywnej sztucznej inteligencji, jedynie 3 proc. organizacji deklaruje zdolność do wykorzystywania pełnego zakresu sześciu lub więcej typów danych biznesowych – w tym operacyjnych, danych klientów, pracowników, kodu źródłowego, danych publicznych i partnerów. Dodatkowo utrzymuje się znacząca luka w umiejętnościach technicznych niezbędnych do prawidłowej analizy danych. 88 proc. respondentów podkreśla rosnącą potrzebę zaawansowanej wiedzy technicznej, niezbędnej do integracji danych, optymalizacji modeli, rozwijania przypadków użycia oraz dalszego rozwoju aplikacji.
Badanie wykazało, iż organizacje czerpiące znaczne korzyści z generatywnej sztucznej inteligencji priorytetowo traktowały dane, zarządzanie i rozwój umiejętności, korzystając z wsparcia partnerów technicznych i ekspertów.
Gen AI w różnych krajach i branżach
Wśród badanych krajów, największą wartość dodaną Gen AI osiągały USA, następnie Wielka Brytania, Singapur i Niemcy.
W sektorze detalicznym Gen AI znalazła najszersze zastosowanie, kiedy modele były szkolone na własnych danych. Natomiast sektor finansowy i ubezpieczeniowy (FSI) częściej napotykał trudności w uzyskaniu korzyści z Gen AI. Liderzy FSI zgłaszali również mniejszą liczbę planów wdrażania Gen AI w porównaniu do handlu detalicznego i innych branż.
Branże takie jak opieka zdrowotna, nauki przyrodnicze, przemysł naftowy i gazowy, produkcja, dostawcy systemu (ISV) oraz technologie korporacyjne wykazywały równy podział w osiąganiu wartości Gen AI. Natomiast większe przedsiębiorstwa o przychodach przekraczających 5 miliardów dolarów rzadziej odnosiły sukcesy w Gen AI z powodu braku w organizacji niezbędnych zasobów w rozległych krajobrazach sprzętowych, programowych i infrastrukturalnych.