Akcje 10 największych europejskich spółek high street fashion wzrosły w ciągu ostatniego roku o 24,9 proc., a akcje polskiej firmy LPP, poszły w górę bardziej niż akcje Inditexu czy H&M. Branża radzi sobie całkiem nieźle mimo spadającego popytu. Ceny ubrań w Europie uległy stabilizacji, a w Polsce od początku roku spadły o 1,4 proc.
Branża odzieżowa w Polsce i Europie
High street fashion to istotny element krajobrazu europejskiej branży modowej. Do tej grupy zaliczają się takie marki jak Zara (Inditex), H&M czy Reserved (LPP). Dzięki dużemu potencjałowi w dostosowaniu się, udało im się z sukcesem przejść przez pandemie oraz okres wzrostu kosztów związanym z globalną inflacją. Odpowiadają także na potrzeby konsumentów, który coraz częściej chcą kupować online a nie w standardowych sklepach. Klienci wymuszają także większą dbałość o środowisko oraz dobrostan pracowników wytwarzających ubrania. Wyzwaniem dla wielu firm pozostaje obecna sytuacja gospodarcza i ograniczanie przez konsumentów swoich wydatków.
SPRAWDŹ: Sektor tekstylny – Jak inwestować w spółki odzieżowe? [Poradnik]
Po okresie znaczących wzrostów, ceny ubrań na rynku europejskim przestały piąć się w górę. Według danych GUS, w Polsce w ciągu ostatnich 12 miesięcy (do końca sierpnia 2023) ceny ubrań i obuwia wzrosły o 6,7 proc. Jednak jest to efekt wzrostu cen jeszcze w 2022 roku, bo od początku 2023 roku, ceny spadły o 1,4 proc. A tylko w sierpniu ubrania staniały o 0,7 proc. Spada także sprzedaż detaliczna odzieży i obuwia, w cenach stałych w sierpniu była o 4,9 proc. niższa niż rok wcześniej.
Podobne trendy możemy obserwować w całej Europie, gdzie inflacja mocno spada
Jednocześnie, z powodu sytuacji gospodarczej, konsumenci ograniczają swoje wydatki, w tym także na ubrania. W takiej sytuacji, spółki high street fashion radzą sobie całkiem nieźle. Akcje 10 największych giełdowych europejskich spółek z tej branży wzrosły w ciągu ostatniego roku o 24,9 proc. Ta branża radziła sobie lepiej niż szeroki indeks europejskich akcji Stoxx 600, który w tym samym czasie zyskał 9,2 proc., a 10 największych marek luksusowych zwiększyło swoja kapitalizację o 16 proc.
Liderem wzrostu w ciągu ostatniego roku okazały się akcje polskiej spółki LPP, które podwoiły swoja wartość. W tym samym czasie, akcje Inditexu wzrosły o 38,2 proc, a H&M – o 32,5 proc. Na drugim biegunie pozostały akcje dużych internetowych sprzedawców ubrań – akcje ASOS spadły o 36,8 proc., a Zalando – o 8 proc. O ile w ciągu ostatnich 12 miesięcy branży udało się ponad dwukrotnie pobić szeroki rynek europejskich akcji (indeks Stoxx 600 – 9,2 proc.), to we wcześniejszych latach wyniki branży były znacznie gorsze od rynku. W dłuższej perspektywie, znacznie lepiej radziły sobie luksusowe spółki odzieżowe, których akcje w ciągu ostatnich 3 lat wzrosły o ponad 85 proc.
Wyniki akcji poszczególnych spółek z branży high street fashion
OKRES INWESTYCJI |
ŚREDNI A |
INDITE X |
H&M |
LPP |
NEXT |
JD SPORTS |
ZALAND O |
ASOS |
W 2023R |
3,3% |
38,2% |
34,0% |
15,2% |
20,1% |
14,4% |
-40,1% |
-26,7% |
1 ROK |
24,9% |
55,5% |
32,5% |
50,0% |
38,6% |
33,7% |
-8,0% |
-36,8% |
2 LATA |
-24,4% |
6,7% |
– 13,8% |
– 15,0% |
– 13,3% |
-32,5% |
-74,3% |
-87,0% |
3 LATA |
9,5% |
41,3% |
-6,3% |
76,0% |
13,1% |
-9,1% |
-75,5% |
-93,1% |
5 LAT |
11,8% |
34,6% |
– 10,6% |
42,3% |
28,7% |
58,5% |
-40,6% |
-93,4% |
Średnia obejmuje 10 największych największych brytyjskich i europejskich detalistów z branży masowej mody według kapitalizacji rynkowej. Dane na dzień 4.10.2023. Źródło: Refinitiv, obliczenia własne eToro
O autorze
Paweł Majtkowski – analityk eToro na polskim rynku, który dzieli się swoim cotygodniowym komentarzem na temat najnowszych informacji giełdowych. Paweł jest uznanym ekspertem rynków finansowych z dużym doświadczeniem jako analityk w instytucjach finansowych. Jest on też jednym z najczęściej cytowanych ekspertów w dziedzinie gospodarki i rynków finansowych w Polsce. Ukończył studia prawnicze na Uniwersytecie Warszawskim. Jest także autorem wielu publikacji z zakresu inwestowania, finansów osobistych i gospodarki.