Firmy pożyczkowe udzieliły w styczniu 395 tys. pożyczek o wartości 1,58 mld zł

11 godzin temu

394,8 tys. pożyczek udzieliły klientom instytucje pożyczkowe w Polsce w styczniu 2025 r. Średnia wartość nowego zobowiązania wyniosła 3.992 zł.

Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (ZPF) oraz firma CRIF opublikowały najnowszy raport na temat sektora pożyczkowego w Polsce. Dane za styczeń 2025 r. obejmują 90 proc. rynku.

fot. Dziana Hasanbekava / Pexels

Udział nowych klientów w firmach pożyczkowych spadł w styczniu 2025 r. do 9,1 proc. Instytucje odrzuciły 78,7 proc. wniosków.

Według raportu ZPF i CRIF instytucje pożyczkowe w styczniu 2025 r. udzieliły 394,8 tys. pożyczek (+3,3 proc. m/m) o wartości 1,58 mld zł (+4,5 proc. m/m).

Dane potwierdziły długoterminowy trend polegający na spadku udziału nowych klientów – w styczniu ich odsetek wyniósł 9,1 proc. wobec 9,5 proc. w grudniu 2024 r. oraz 11,2 proc. przed rokiem.

Jednocześnie instytucje pożyczkowe poinformowały, iż w styczniu 2025 r. odrzuciły 78,7 proc. wniosków od klientów, którzy chcieli zaciągnąć nowe zobowiązania.

– Wysoki odsetek odrzucanych aplikacji w procesie starania się o pożyczkę świadczy o dużej odpowiedzialności branży pożyczkowej. Pożyczkodawcy dbają o jak najlepszą jakość obsługiwanego portfela. Składają się na to coraz bardziej udoskonalane procesy oceny zdolności kredytowej, jak również priorytet utrzymania niskiego ryzyka udzielanych zobowiązań – podkreśla Rafał Tomkowicz, dyrektor ds. rozwoju ZPF i ekspert rynku pożyczkowego.

Klienci najczęściej biorą pożyczki na kwoty poniżej 4 tys. zł

W styczniu 2025 r. średnia kwota pożyczki u pożyczkodawców wyniosła 3.992 zł (+1,1 proc. m/m). Badanie ZPF i CRIF pokazuje, iż klienci najczęściej biorą pożyczki, których wartość nie przekracza 4 tys. zł – na te kwoty zostało udzielonych 68 proc. pożyczek.

Dokładną strukturę udzielonych pożyczek w przedziałach kwotowych prezentujemy na poniższej grafice.

– Te dane pokazują, jaką rolę spełniają dziś instytucje pożyczkowe. W znacznym stopniu skupiają się one na udzielaniu konsumentom szybkich pożyczek, ale jednocześnie w niewielkich kwotach. W ten sposób zaspokajają bieżące potrzeby osób, które coraz częściej decydują się na korzystanie z produktów krótkoterminowych – wskazuje Rafał Tomkowicz.

– Polacy potrzebują dostępu do pieniędzy i chcą je pożyczać. Jednak spadek udziału nowych klientów na rynku to sygnał, iż rzetelne badanie zdolności kredytowej, jak również zapobieganie nadmiernemu zadłużaniu się konsumentów to dla firm pożyczkowych działania priorytetowe. Aby je zrealizować, sięgają po narzędzia kompleksowej weryfikacji osób wnioskujących o pożyczkę i oczekują od ich dostawców innowacji w tym obszarze – mówi Jolanta Pytel, ekspertka CRIF odpowiedzialna za współpracę z sektorem pożyczkowym, fintech i e-commerce.

Źródło: Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce

Idź do oryginalnego materiału