FPS modernizuje wagony PKP Intercity. Rozpędzą się do 200 km/h

7 godzin temu
Zdjęcie: Łącznie zmodernizowanych zostanie 32 wagonów. (fot. Ministerstwo Infrastruktury)


Już za kilka tygodni pierwsi pasażerowie skorzystają z odnowionych wagonów PKP Intercity. Modernizację przeprowadziła poznańska fabryka H. CEGIELSKI – Fabryka Pojazdów Szynowych. Dzięki temu PKP Intercity zwiększa liczbę nowoczesnych wagonów, które mogą jeździć z prędkością 200 km/h.

Łącznie zmodernizowanych zostanie 32 wagonów. (fot. Ministerstwo Infrastruktury)

Pasażerowie odczują wyraźną poprawę komfortu. W wagonach zachowano dobrze znane fotele, które przeszły odnowienie. Zarazem odświeżono ich wygląd i poprawiono funkcjonalność. Pojawiły się gniazdka 230V i USB, indywidualne oświetlenie oraz klimatyzacja. Nie zabrakło również Wi-Fi i automatycznych drzwi. Lepsze wygłuszenie zapewni spokojniejszą podróż.

Łącznie zmodernizowanych zostanie 32 wagonów. 6 z nich dostosowano do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz rodzin z małymi dziećmi. Kilka wagonów wyposażonych będzie bowiem w przewijaki dla dzieci.

– Kontrakt na modernizację 32 wagonów kończymy pół roku przed czasem. Pozwoli to naszemu klientowi – PKP Intercity – szybciej wprowadzić wagony do ruchu. Dziękuję wszystkim Pracownikom Spółki za zaangażowanie, sumienność w codziennej pracy. Dzięki temu możemy świętować kolejny sukces – mówił Grzegorz Kucia, prezes Zarządu H.Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych.

Wykonawca projektu zobowiązał się do przeprowadzenia przeglądów po 18 miesiącach od odbioru wagonów. Zmodernizowane pojazdy trafią tam, gdzie liczba pasażerów jest największa. Dzięki temu będą wzmacniały najpopularniejsze składy, zwiększając komfort podróży.

– Około 90% komponentów użytych do produkcji tych wagonów pochodzi od polskich dostawców, co stanowi znakomity wynik. Kontynuacja tego trendu jest niezwykle ważna dla wspierania polskiego biznesu i gospodarki regionu Wielkopolski – mówił Robert Kropiwnicki, Wiceminister Aktywów Państwowych.

Fot. H. Cegielski – FPS

Nowe wagony typu Z1B będą jeździć m.in. na trasach:

  • Warszawa – Łódź,
  • Łódź – Gdynia – Kołobrzeg,
  • Warszawa – Zakopane.

Warto zaznaczyć, iż projekt objął 26 wagonów Z1B drugiej klasy oraz 6 wagonów Z1B PRM. Te ostatnie przystosowano dla osób poruszających się na wózkach. Modernizacja realizowana jest również dzięki środkom z Krajowego Planu Odbudowy.

– W nadchodzących latach przekroczymy kwotę 5 miliardów złotych w zakresie obrotu związanego z pracami remontowymi oraz produkcją nowego taboru. Uczestniczymy w tej chwili w największych zamówieniach taborowych w historii Polski – dodaje Bartłomiej Babuśka, Prezes ARP S.A.

Obecnie trwa końcowa faza homologacji pojazdów. Jednocześnie H. CEGIELSKI prowadzi inne prace dla PKP Intercity. Łączna wartość projektów wynosi aż 4,9 mld zł. W ramach tej współpracy powstaje także 300 całkowicie nowych wagonów. Pierwsze z nich trafią na tory w 2026 roku.

PKP Intercity realizuje projekty taborowe o wartości ponad 16,5 mld zł. Co istotne, wszystkie umowy zawarto z polskimi firmami.

Idź do oryginalnego materiału