„Tlen” ma zastąpić starzejący się tabor Corail, który w tej chwili obsługuje połączenia Trains d’Équilibre du Territoire (TET).
Pierwszy egzemplarz nowego pociągu dalekobieżnego „Oxygene”, opracowanego przez CAF, został zaprezentowany w centrum serwisowym Villeneuve. Pociąg powstaje w zakładzie hiszpańskiego producenta w Reichshoffen we wschodniej Francji.
Harmonogram wdrożenia
Flota Oxygene będzie wprowadzana stopniowo, począwszy od 2027 r. Łącznie zamówiono 50 pociągów w ramach dwóch odrębnych kontraktów: 28 jednostek przeznaczonych na trasy Paryż – Clermont-Ferrand i Paryż – Limoges – Tuluza oraz 22 jednostki na linię Bordeaux – Marsylia. Łączna wartość inwestycji w tabor kolejowy wynosi 1,47 mld euro i jest finansowana przez państwo francuskie. Obejmuje ona:
- 715 mln euro na 28 pociągów na trasach osi centralnej
- 650 mln euro na 22 pociągi na korytarzu południowym oraz infrastrukturę utrzymaniową
- 100 mln euro na infrastrukturę utrzymaniową w regionie Île-de-France oraz regionach Clermont-Ferrand i Brive-La-Gaillarde
CAF będzie dostarczać pojazdy stopniowo w latach 2028 i 2029. Każdy pociąg będzie miał 420 miejsc (317 w drugiej klasie, 103 w pierwszej), a podwójne składy będą mogły pomieścić do 840 pasażerów
Modernizacja francuskiej infrastruktury
Wraz z wprowadzeniem pociągów Oxygene przeprowadzona zostanie gruntowna modernizacja infrastruktury na wszystkich trasach objętych projektem. SNCF Réseau i państwo wspólnie przeznaczą blisko 2,36 mld euro na modernizację linii. Obejmuje to:
- 1,6 mld euro na trasie Paryż – Limoges – Tuluza
- 760 mln euro na korytarzu Paryż – Clermont-Ferrand
Dodatkowe prace modernizacyjne – 385 mln euro na linię Paryż – Limoges – Tuluza i 130 mln euro na trasę Paryż – Clermont-Ferrand – mają na celu zwiększenie prędkości i poprawę kompatybilności z nowym taborem. Wzmocnienie infrastruktury trakcyjnej między Melun a Moret to dodatkowe 26 mln euro.
O pociągach Oxygene
Pociągi Oxygène wprowadzają kilka nowych systemów pokładowych i zmian konstrukcyjnych. Ich najważniejsze cechy to:
- bezproblemowa dostępność dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich zarówno w pierwszej, jak i drugiej klasie
- ergonomiczne siedzenia, indywidualne lampki do czytania, gniazda USB i gniazdka elektryczne w całym pociągu
- wyświetlacze z informacjami dla pasażerów w czasie rzeczywistym i monitoring wideo
- specjalna przestrzeń na rowery i strefa dla cateringu
- transmisja obrazu z kabiny maszynisty na ekrany
- wyświetlacz rezerwacji miejsc przy każdym siedzeniu
Testy będą kontynuowane do połowy 2026 r. W drugiej połowie 2025 r. dwa pojazdy rozpoczną testy homologacyjne na krajowej sieci kolejowej we Francji. Obejmą one przejazdy homologacyjne i symulacje eksploatacji na trasach Paryż – Clermont-Ferrand oraz Paryż – Limoges – Tuluza.
Zezwolenie na komercyjną eksploatację pociągów ma zostać wydane do końca 2026 r., a wprowadzenie do ruchu jest planowane na pierwszy kw. 2027 r.
Autor: Lubomir Cech
Fot. CAF
Źródło: railmarket.com
Sprawdź również: