Reklamowanie kryptowaluty, czy różnego rodzaju produktów finansowych przez influencerów nie jest najlepiej uregulowaną sferą. Za problem ten postanowiła się wziąć Francja, która proponuje interesujące rozwiązanie tej kwestii.
Francja będzie edukować influencerów w srprawie kryptowalut
Influencerzy mają ogromne zasięgi, a tym samym wpływ na społeczeństwo. Praktyka pokazuje jednak, iż często reklamują różne rzeczy bezwiednie i nieświadomie. Mogliśmy się o tym przekonać niedawno, gdy UOKiK ukarał troje influencerów za brak odpowiedniego oznaczenia reklam na Instagramie. Takie działania mogą mieć poważne konsekwencje, szczególnie w przypadku rozmaitych produktów finansowych. Francja robi pewien krok w kierunku poprawy sytuacji i wprowadza kurs dla influencerów, po którego zaliczeniu mogą otrzymać specjalny certyfikat. Certyfikat Odpowiedzialnego Wpływu w Reklamach Finansowych będzie nieobowiązkowy. Jednak jego posiadanie będzie uwiarygadniać influencera w oczach społeczności. Jak ujawniono 7 września, dwie francuskie agencje regulacyjne, Autorité des Marchés Financiers (AMF) i Autorité de Régulation Professionnelle de la Publicité (ARPP) wspólnie stworzyły moduł szkoleniowy dla wpływowych osób w sektorze finansowym, w tym również influencerów.
Co trzeba zrobić, by uzyskać certyfikat?
By uzyskać Certyfikat Odpowiedzialnego Wpływu w Reklamach Finansowych, należy uzyskać minimum 75% poprawnych odpowiedzi na 25 pytań wielokrotnego wyboru. Choć Certyfikat nie ma statusu obowiązkowego dokumentu prawnego. Ponadto, choćby jeżeli dana osoba go uzyska, ARPP miałby możliwość odebrania go niestosującym się do zasad influencerom. Co więcej, aby uzyskać Certyfikat Odpowiedzialnego Wpływu w Reklamach Finansowych, należałoby najpierw zdobyć „Certyfikat ogólny”, opracowany przez ARPP dla wszystkich influencerów. W maju 2023 r. francuski Senat zatwierdził nowelizację umożliwiającą zarejestrowanym firmom kryptowalutowym zatrudnianie influencerów w mediach społecznościowych w celach reklamowych i promocyjnych. Obszar ten jest jednak różnie traktowany w Europie. Wielka Brytania przestrzega influencerów, iż za nieodpowiednie reklamy może trafić do więzienia nadwa lata. Natomiast Europejska Organizacja Konsumentów lobbuje za całkowitym zakazem reklamowania kryptowalut dla influencerów.