Frisco stawia na automatyzację procesów i AI

7 miesięcy temu

Wskaźniki kompletności i terminowości dostaw we Frisco sięgają blisko 100 proc. Zdaniem przedstawicieli Eurocash, to zasługa doświadczenia i nowoczesnych technologii.

Eurocash chwali się operacyjną sprawnością swojego supermarketu e-grocery, który niemal 100 proc. zamówień realizuje w komplecie i w terminie wskazanym przez klienta. Jak wskazuje Szymon Mitoraj, członek zarządu Grupy odpowiedzialny za cyfryzację, Frisco może osiągać tak dobre wyniki dzięki doświadczeniu i niezależności od sieci offline.

Atutem marki są też technologie. – Frisco od lat utrzymuje pozycję lidera rynku internetowych zakupów spożywczych w Polsce. Osiągnęliśmy bardzo wysoki stopień automatyzacji procesów, a teraz inwestujemy też w AI – podkreśla.

Wskaźniki kompletności i terminowości dostaw

Poziom kompletności w rozumieniu odsetka kompletnych zamówień wyniósł 97,2 proc. – przy czym należy podkreślić, iż Frisco nie stosuje w ramach swojej oferty zamienników. Co więcej, 93,5 proc. dostaw zrealizowano w terminie wybranym przez klienta w jednogodzinnym przedziale czasowym. Za tak dobrymi wynikami stoją po pierwsze technologie, a po drugie – wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu działalności w modelu pure-player. Dla klientów e-sklepu oznacza ono m.in. to, iż kupując we Frisco, nie muszą konkurować o produkty z klientami stacjonarnymi czy opierać swoich zakupów na dostawie przez operatorów zewnętrznych.

– Nasze systemy backoffice’owe, które łączą e-sklep z magazynami, aktualizują informacje o dostępności produktów na stronie niemal w czasie rzeczywistym. Magazyny mamy zautomatyzowane, co przekłada się na mniej błędów w procesie pakowania. Nie stosujemy też zamienników. Ponieważ prowadzimy sprzedaż tylko w kanale online, nie mamy sytuacji, iż klient internetowy nie dostanie jakiegoś produktu albo dostanie inny, bo ten, który wybrał, został wykupiony już przez klienta stacjonarnego. Do tego dochodzi własna logistyka, sprawnie działająca flota Frisco Vanów i zaangażowani kierowcy, dzięki którym Frisco może oferować także bardzo wysoką jakość dostaw – wymienia Szymon Mitoraj, podkreślając jednocześnie, iż od tradycyjnych, offline’owych sieci handlowych Frisco wyróżnia też szeroki asortyment liczący od 10 do 15 tys. indeksów (w zależności od miasta).

Inwestycje w sztuczną inteligencję

W tym roku Frisco chce też wdrożyć dwa nowe projekty z wykorzystaniem AI. Współpracuje w tym obszarze z firmą Microsoft. W pierwszej kolejności w planach ma opracowanie narzędzia do automatycznego badania klientów. W oparciu o analizę rozmów z BOK, system będzie generował raporty i tworzył rekomendacje rozwiązań, dzięki którym Frisco będzie mogło świadczyć usługi na jeszcze wyższym poziomie. Warto przy tym zauważyć, iż już teraz klienci bardzo dobrze oceniają zakupy we Frisco. W 2023 r. wskaźnik NPS wyniósł aż 78 punktów dla wszystkich klientów e-sklepu i 85 dla nowych.

Drugim projektem opartym o sztuczną inteligencję ma być chatbot dla klientów. Z jednej strony ma mieć funkcję doradczą i pełnić rolę przewodnika po usługach Frisco, a z drugiej – pomagać w decyzjach produktowych i ułatwiać zakupy. Będzie go można np. zapytać o przepis na konkretne danie i poprosić o dodanie do koszyka produktów potrzebnych do jego przygotowania.

Nowy magazyn Frisco pod Warszawą

Technologie, szczególnie automatyzacja, pozwalają Frisco prowadzić biznes w sposób efektywny i jednocześnie stale się rozwijać. Jedną z ostatnich inwestycji lidera polskiego e-grocery jest nowe automatyczne centrum dystrybucyjne w podwarszawskim Marysinie. Obiekt uzupełnił dostępną we Frisco powierzchnię magazynową o kolejne 13,5 tys. mkw. Docelowo będzie obsługiwać ok. 4 tys. zamówień dziennie, co pozwoli na obsługę dodatkowego 1 mln zamówień dla aglomeracji warszawskiej. Długoterminowo inwestycja umożliwi też Frisco rozszerzenie asortymentu o kolejne kategorie – z obecnych 15 do aż 18 tys. indeksów.

Dzisiaj Frisco w całej Warszawie realizuje ok. 4 tys. zamówień dziennie, z czego już teraz ponad 1 tys. jest obsługiwana przez nowy magazyn. Obiekt jest przygotowany do obsługi ok. 115 tys. linii produktowych i posiada cztery strefy temperaturowe. Zastosowany w nim system shuttle został tak zaprojektowany, żeby pomieścić aż 52,5 tys. skrzynek magazynowych. Ok. 60 proc. produktów jest pakowana na szybkich i bardzo wydajnych stacjach GTP (Goods To Person). Kompletacja wykorzystuje również efektywne stacje pakowania CoBOP (Conveyor Based Order Picking) – w strefie chłodzonej takich stacji działa w magazynie aż 9.

– Frisco jest dla nas bardzo ważnym strategicznie biznesem. Wierzymy w jego siłę jako lidera e-grocery. Od kilku lat obserwujemy stały wzrost liczby klientów robiących zakupy w sieci. Rośnie również odsetek osób, które decydują się na zakupy spożywcze online. Frisco wie, jak odpowiedzieć na ich potrzeby. Działa w e-commerce od 18 lat. Nie tylko świetnie zna rynek, ale też doskonale się po nim porusza i inwestuje długoterminowo w te elementy, które pozwalają mu jeszcze mocniej wykorzystywać swój potencjał. To właśnie ta kompleksowa wiedza i doświadczenie wsparte technologiami pozwala nam dziś budować i rozwijać efektywny biznes. Teraz, dzięki projektom opartym o AI, ten rozwój będzie jeszcze bardziej skoncentrowany na naszym kliencie i jego satysfakcji – mówi Szymon Mitoraj, członek zarządu Grupy Eurocash odpowiedzialny za obszar cyfryzacji, w tym również za rozwój Frisco.

Lider e-grocery zajmuje ważne miejsce w strategii biznesowej Grupy Eurocash na lata 2023-2025. Zgodnie z nią Grupa Eurocash chce rozwijać m.in. te projekty, które wzmacniają na rynku jej rolę jako Platformy Technologicznej.

Idź do oryginalnego materiału