FRMCS staje się siłą napędową cyfryzacji kolei – kooperacja PKP PLK i Ericsson

2 dni temu

Na jednym z torów testowych, będącym częścią jednej z największych sieci kolejowych w Europie, Ericsson oraz partnerzy przetestują System Mobilnej Komunikacji Kolejowej Przyszłości (FRMCS) dla polskiego narodowego przewoźnika PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Projekt potrwa dwa lata, a list intencyjny dotyczący tego pilotażowego projektu został podpisany 26 września na targach kolejowych InnoTrans 2024 w Berlinie przez firmę Ericsson, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz partnerów.

Codzienny transport setek tysięcy pasażerów i ogromnych ilości towarów po sieci kolejowej, która przecina kraje i kontynenty, wymaga niezawodnego systemu komunikacyjnego. Z tego powodu przestarzały system komunikacyjny zostanie zastąpiony nowoczesną technologią 5G. Nowy standard, czyli System Mobilnej Komunikacji Kolejowej Przyszłości (FRMCS), ma zostać w pełni opracowany do 2027 roku, a pierwsze komercyjne wdrożenia są planowane na rok 2028. FRMCS umożliwia wymianę danych w czasie rzeczywistym między pociągami, co jest najważniejsze dla bezpiecznego i efektywnego funkcjonowania kolei. System ten cechuje się niezawodnością, wytrzymałością oraz znacznie większą szybkością i pojemnością transferu danych w porównaniu do starszych systemów, takich jak GSM-R.

List intencyjny dotyczący testów został podpisany przez Ericssona i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., rozszerzając wcześniejszą umowę z września 2023 roku, która obejmowała współpracę Ericssona, NetWorks, Instytutu Kolejnictwa i firmy Alstom.

Piotr Kubicki, Członek Zarządu i Dyrektor ds. Transformacji Cyfrowej w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., podkreślił: „FRMCS staje się siłą napędową cyfryzacji całej infrastruktury kolejowej w Europie. System Mobilnej Komunikacji Kolejowej Przyszłości oraz jego badania na poligonie otwierają nowy standard komunikacji.”

Ericsson dostarczy nowatorskie rozwiązania Mission-Critical Network, które mają pokazać korzyści płynące z technologii 5G dla operacji kolejowych, a w szczególności przygotować migrację technologiczną polskiej kolei.

W ramach tego projektu Ericsson dostarczy między innymi System Radiowy Ericsson dla dedykowanego pasma FRMCS n101 (1900 MHz), rozwiązania z zakresu zasilania i zamknięcia obwodów, a także Lokalną Bramę Pakietową do integracji z sieciami 5G standalone Orange Polska i T-Mobile Polska.

Ericsson zapewni także wsparcie lokalnych ekspertów z centrów badawczo-rozwojowych w Łodzi i Krakowie. Te zespoły będą odpowiedzialne za architekturę, konfigurację i optymalizację dostarczonych rozwiązań.

Instalacja rozwiązań Ericssona odbędzie się w ośrodku Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie, niedaleko Wrocławia. Przygotowania do projektu rozpoczną się w 2024 roku, a testy potrwają do drugiej połowy 2027 roku.

Martin Mellor, szef Ericssona w Polsce : „Jesteśmy bardzo zadowoleni z podpisania listu intencyjnego z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. FRMCS może przynieść znaczące korzyści dla transportu kolejowego – od wprowadzenia łączności 5G po umożliwienie analityki wideo, funkcji bezpieczeństwa i automatyzacji. Wnioski z tych testów nie tylko wspomogą strategiczną migrację polskich kolei z GSM-R, ale także przyczynią się do standaryzacji FRMCS w niedalekiej przyszłości.”

Idź do oryginalnego materiału