„Nieuczciwe” praktyki firmy John Deere podniosły koszty napraw ponoszone przez rolników i uniemożliwiły im dokonywanie napraw ciągników i innego posiadanego sprzętu, twierdzi Federalna Komisja Handlu (FTC) w nowym pozwie.
FTC i prokuratorzy generalni Illinois i Minnesoty złożył pozew Dzisiaj w długotrwałej walce o prawo do naprawy — walka, która staje się coraz bardziej zacięta w miarę zwiększania się liczby Deere włączył oprogramowanie do sprzętu rolniczego. W skardze zarzuca się firmie John Deere „dziesiątki lat” nielegalnych praktyk, które zmusiły rolników do zwrócenia się o naprawy do własnej sieci autoryzowanych dealerów firmy.
„Ograniczenia nielegalnych napraw mogą być druzgocące dla rolników, którzy polegają na niedrogich i terminowych naprawach, aby zebrać plony i zarobić” – stwierdziła dzisiaj w komunikacie prasowym przewodnicząca FTC Lina Khan. „Dzisiejsze działania FTC mają na celu zapewnienie rolnikom w całej Ameryce swobody naprawy własnego sprzętu lub korzystania z wybranych przez siebie warsztatów, co pozwala obniżyć koszty, zapobiec rujnującym opóźnieniom i promować uczciwą konkurencję dla niezależnych warsztatów.”
Według FTC firma Deere wyprodukowała „jedyne w pełni funkcjonalne narzędzie do naprawy oprogramowania, które jest w stanie wykonać wszystkie naprawy” swojego sprzętu. Mówi, iż narzędzie zostało udostępnione jedynie dealerom firmy, którzy pobierali wyższe ceny niż niezależne sklepy. Zdaniem FTC, dało to firmie Deere „władzę monopolistyczną” na niektóre usługi naprawcze.
Jeleń twierdzi, iż obsługuje prawo klientów do naprawy sprzętu. Firma podpisała A protokół ustaleń z American Farm Bureau Federation (AFBF) w styczniu 2023 r., która miała udostępnić swoje oprogramowanie, narzędzia i dokumentację, aby rolnicy i niezależne sklepy mogły dokonywać własnych napraw.
„Naszym celem jest umożliwienie klientom naprawy zakupionych przez nich produktów” – powiedział Jahmy Hindman, dyrektor techniczny firmy John Deere, w 2021 Dekoder wywiad.