Fundacja Polska Bezgotówkowa z nową strategią. Na celowniku e-commerce

6 dni temu

Fundacja Polska Bezgotówkowa rozpoczyna kolejny rozdział i ogłasza dalszy rozwój działalności oraz nową strategię. Od 1 stycznia 2025 r. Program Fundacji, w którym wzięło już udział ponad pół miliona firm i instytucji będzie działać na nowych zasadach. Jedną z nich będzie wsparcie mikroprzedsiębiorców z branży e-commerce.

Pół miliona przedsiębiorców w Programie i podwojenie sieci akceptacji

W okresie 7 lat działania Fundacji do Programu Polska Bezgotówkowa przystąpiło ponad pół miliona przedsiębiorców oraz instytucji. Ten wynik spowodował podwojenie sieci akceptacji płatności bezgotówkowych na polskim rynku, która na koniec II kw. 2024 wg NPB wynosiła 1,34 mln terminali. Zmiana daje Polsce awans na 6. pozycję w Europie pod względem liczby terminali na 1000 mieszkańców i sprawia, iż dziś mamy powszechny i wygodny dostęp do płatności w sklepach, samorządach czy punktach usługowych. Program przynosi wielostronne korzyści dla uczestników rynku: interesariuszy Programu, przedsiębiorców, konsumentów i strony rządowej, stąd w październiku podjęta została strategiczna decyzja o kontynuacji finansowania na lata 2025-2028.

Nowe wyzwania wymagają nowej strategii

Interesariusze Fundacji Polska Bezgotówkowa postawili przed organizacją nowe, ambitne zadania, wśród których na pierwszy plan wysuwają się 4 główne obszary:

Cyfryzacja MŚP – wsparcie przedsiębiorców z obszarów tzw. „białych plam” branżowych i geograficznych oraz nowych rozwiązań płatniczych (np. terminal w telefonie).

Cyfrowy Urząd – wsparcie płatności online w samorządach i administracji centralnej (mObywatel, eUrząd) oraz inicjatyw w obszarze Smart City czy transport miejski.

Płatności online – pilotaż skierowany do przedsiębiorców, którzy chcą otworzyć swój pierwszy sklep online w 2025 r. oraz poprawa UX i bezpieczeństwa płatności, dzięki nowym usługom takim jak: Click to Pay czy eFakturowanie.

Projekty infrastrukturalne – wsparcie dla nowych rodzajów urządzeń (np. ładowarki EV, opłatomaty, recyklomaty, urządzenia samoobsługowe), odpowiedź na nowe regulacje płatnicze (np. Ustawa o dostępności), czy dalszy rozwój usług płatniczych takich jak cashback.

Jednym z kluczowych celów jest przedefiniowanie i zaadresowanie „białych plam” w zakresie sieci akceptacji płatności bezgotówkowych na polskim rynku. Ich zasięg geograficzny, branżowy, technologiczny i formalny został zweryfikowany na poziomie tworzenia nowej strategii. Fundacja będzie również kontynuować swoje działania związane z edukacją przedsiębiorców oraz konsumentów, także w obszarze bezpieczeństwa cyfrowego.

Wsparcie dla przedsiębiorców otwierających się na e-commerce

Od 1 stycznia 2025 r. Program Fundacji Polska Bezgotówkowa rozszerzy po raz pierwszy swoje działania o e-commerce komercyjny. Z dofinansowania w ramach Programu Polska Bezgotówkowa będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają lub prowadzą działalność w internecie (oferują sprzedaż usług lub towarów) i nie mają jeszcze (oraz nie mieli w ciągu ostatnich 12 miesięcy) umowy z agentem rozliczeniowym na przyjmowanie płatności bezgotówkowych, w tym płatności instrumentami płatniczymi opartymi na kartach Visa i Mastercard. Z oferowanego wsparcia mogą skorzystać również akceptanci korzystający z terminali płatniczych (również w ramach Programu Polska Bezgotówkowa) oraz podmioty, które wcześniej przyjmowały płatności bezgotówkowe poprzez dowolną platformę zakupową (marketplace). Warunkiem jest założenie własnego e-sklepu.

Przedsiębiorcy działający w internecie i zakwalifikowani do Programu otrzymają dofinansowanie na pokrycie kosztów płatności bezgotówkowych w swoich sklepach internetowych i finansowanie obsługi transakcji dokonanych kartami Visa i Mastercard przez okres do 12 miesięcy lub do momentu osiągnięcia sumy transakcji w wysokości 50 tys. PLN brutto.

– Fundacja Polska Bezgotówkowa to przykład unikatowej współpracy międzysektorowej, w którą zaangażowane są podmioty komercyjne i sektor publiczny. Wszystkim przyświeca wspólny cel – rozwój bezpiecznych i efektywnych płatności bezgotówkowych w Polsce. Wyniki badania[1] pokazały, iż już ponad 65% wszystkich transakcji w Polsce realizowanych jest bezgotówkowo. Dla porównania, w 2016 r., czyli jeszcze przed powstaniem Fundacji Polska Bezgotówkowa, ich udział sięgał 32%. To oznacza ponad dwukrotny wzrost udziału transakcji cyfrowych w ciągu 7 lat działalności. Realnie zmieniamy krajobraz polskiego rynku płatności – rozszerzamy dostęp do narzędzi cyfrowych, edukujemy przedsiębiorców i konsumentów, przeciwdziałamy wykluczeniu cyfrowemu i zwiększamy konkurencyjność polskich, małych biznesów. To dobry moment, aby pomóc również tym, którzy próbują swoich sił w internecie. Wierzymy, iż i w tym obszarze możemy wiele osiągnąć, odkrywając przed polskimi firmami potencjał płynący z cyfryzacji i możliwości rozwoju transgranicznego – podsumowuje Joanna Erdman, Prezeska Fundacji Polska Bezgotówkowa.

[1] POLASIK Research, Zwyczaje płatnicze a rozwój sieci akceptacji kart w Polsce: badanie konsumenckie 2023, raport badawczy, marzec 2024. Badanie przeprowadzone dla Fundacji Polska Bezgotówkowa

Źródło: Polska Bezgotówkowa.

Idź do oryginalnego materiału