Od momentu akcesji do Unii Europejskiej Polska korzysta ze wsparcia finansowego przeznaczonego dla kolei. Jesteśmy liderem między innymi w zakresie wykorzystywania środków w ramach instrumentu o nazwie Łącząc Europę (ang. Connecting Europe Facility, CEF). W konkursach CEF Transport, w których Polska wzięła udział w latach 2014–2020, uzyskaliśmy dofinansowanie w wysokości ponad 18,35 mld zł. Jest to ponad 18% budżetu CEF wykorzystanego przez wszystkie państwa uczestniczące w tym projekcie.
W perspektywie na lata 2021–2027 polskie projekty zostały dofinansowane kwotą ponad 3 mld euro. Jest to między innymi 5 projektów kolejowych realizowanych w ramach CPK na odcinkach Warszawa – Poznań, Katowice – Ostrawa oraz Sieradz – Poznań. W tym ostatnim przypadku sfinansowano przygotowanie dokumentacji projektowej.
Nie jest to jedyny program wspierający kolej. Do końca 2024 roku można było składać wnioski o wsparcie w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021–2027. W ramach programu zostaną rozdysponowane środki o łącznej wartości 1 mld euro.
W konkursie mogły wziąć udział projekty z zakresu:
- budowy, przebudowy i modernizacji linii kolejowych;
- zabudowy ERTMS i systemów sterowania ruchem kolejowym oraz usprawniających zarządzanie przewozami pasażerskimi;
- budowy, przebudowy i modernizacji systemów zasilania trakcyjnego i sieci trakcyjnej;
- budowy, przebudowy i modernizacji stacji i przystanków kolejowych;
- budowy lub przebudowy zintegrowanych węzłów przesiadkowych;
- budowy, przebudowy i modernizacji obiektów inżynieryjnych;
- budowy zintegrowanych platform cyfrowych do obsługi informacji pasażerskiej i sprzedaży biletowej.
W przyszłości na pewno będą ogłaszane kolejne projekty wspierające kolej. Można zakładać, iż szczególnym zainteresowaniem UE będzie się cieszył rozwój infrastruktury tworzącej transeuropejską sieć transportową (ang. Trans-European Transport Network, TEN-T).
Piotr Kołaczek
Autor specjalizuje się w tematyce naukowo-technicznej









