Gdańsk stolicą europejskiego kolejnictwa – TRAKO 2025 oficjalnie zainaugurowane

2 godzin temu

680 wystawców z 29 krajów, tysiące specjalistów branżowych i 4 dni intensywnych rozmów o przyszłości transportu szynowego – dziś w Gdańsku oficjalnie rozpoczęła się 16. edycja Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO. Na terenie Centrum Wystawienniczo-Kongresowego AMBEREXPO przedstawiciele świata polityki, nauki i biznesu zainaugurowali największe w Polsce i drugie co do wielkości w Europie wydarzenie poświęcone kolejnictwu. Rekordowa frekwencja wystawców potwierdza rosnącą międzynarodową rangę imprezy, która co 2 lata wyznacza kierunki rozwoju całego sektora. W ceremonii otwarcia wrześniowego spotkania kolejowej elity, które jest organizowane przez Międzynarodowe Targi Gdańskie SA (MTG) oraz Grupę PKP po raz pierwszy w historii wziął udział prezes Rady Ministrów – Donald Tusk. Patronat medialny nad wydarzeniem sprawuje nasza Redakcja.

Tegoroczna edycja targów TRAKO odbywa się w świetle wyjątkowych jubileuszy. 27 września 1825 r. otwarto pierwszą pasażerską linię kolejową łączącą brytyjskie Stockton z Darlington, liczącą 19 km, a 24 września 1926 r. powołano do życia Polskie Koleje Państwowe (PKP).

Obchody 100-lecia PKP i 200-lecia uruchomienia światowej kolei pasażerskiej mają wymiar symboliczny. Celebracja obu jubileuszy ma przypominać o znaczeniu transportu szynowego, który zrewolucjonizował funkcjonowanie społeczeństwa. Kolej – najbardziej ekologiczny środek transportu to krwiobieg gospodarki dziś coraz bardziej zyskuje na znaczeniu, osiągając rekordowe ilości przewiezionych pasażerów.

TRAKO – „nie ma lepszego miejsca niż Gdańsk, by rozmawiać o kolei”

W inauguracji targów wzięli udział Aleksandra Dulkiewicz – prezydent Gdańska, premier Donald Tusk, Dariusz Klimczak – minister infrastruktury, Alan Beroud – prezes zarządu PKP SA oraz Andrzej Bojanowski – prezes zarządu MTG SA.

Kolej jest bardzo ważna. To przecież w Gdańsku dokładnie 10 lat temu powstała Pomorska Kolej Metropolitalna. Jesteśmy już na etapie projektowania drugiej linii PKM. Zgodnie z przewidywaniami będzie to najbardziej obciążająca się trasa w Polsce, dlatego nie ma lepszego miejsca niż Gdańsk, a dokładnie Międzynarodowe Targi Gdańskie, by rozmawiać o kolei – powiedziała Aleksandra Dulkiewicz.

Rozwój kolei priorytetem dla rządu – zadeklarował premier

W swoim przemówieniu Donald Tusk nawiązywał do renesansu na polskiej kolei, która odnotowuje rekordowe wyniki przewozowe i powoli powraca do miast, które były pozbawione dostępu do transportu szynowego przez lata.

Naszą obsesją jest, żeby kolej była najbardziej dostępnym środkiem transportu dla wszystkich Polek i Polaków – zadeklarował Donald Tusk w licznym gronie przedstawicieli świata polityki, nauki oraz kolejowego biznesu.

Chcemy jechać najszybciej w Europie, ale jednocześnie chcemy, żeby w Polsce postawały nowe stacje i przystanki. niedługo ogłosimy postępowanie przetargowe na dostawę pociągów dużych prędkości – dodał Dariusz Klimczak.

Rekordową edycję targów TRAKO oficjalnie zainaugurowali Alan Beroud i Andrzej Bojanowski.

Tegoroczna edycja Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO ma dla nas wyjątkowe znaczenie z kilku powodów. To wydarzenie rozpoczynające obchody setnej rocznicy Polskich Kolei Państwowych, która przypada na przyszły rok. Dokładnie 24 września 1926 r. prezydent Ignacy Mościcki podpisał akt powstania PKP. W tym roku mija również 200 lat od pierwszego przejazdu pociągu pasażerskiego na trasie Stockton – Darlington. Z tej okazji spółka PKP przygotowuje szereg wydarzeń i inicjatyw skierowanych do pasażerów. Naszym celem jest zmiana polskiej kolei na korzyść pasażera i to zaczyna się dzisiaj – powiedział TRAKO Alan Beroud.

TRAKO 2025 co zaprezentują wystawcy?

Podróże z prędkością 230 km/h, czyli Vectrain od Siemens Mobility

Pierwsza w Polsce prezentacja składu typu push-pull Vectrain odbędzie się 23 września między 1415 a 1500. Pojazd bazujący na lokomotywie Vectron, połączonej z wagonami środkowymi Vectouro oraz wagonem sterowniczym, jest dopuszczony do eksploatacji w siedmiu krajach europejskich, w tym w Polsce. Na torach wystawienniczych (TB08) zaprezentowany zostanie Vectrain w wersji dla Kolei Czeskich, który od zeszłego roku kursuje na trasie Praga – Berlin.

fot. Siemens Mobility

Siemens Mobility na swoim stoisku (A21 w hali A) zaprezentuje również cyfrowe rozwiązania dla kolei, w tym platformę Sqills do zarządzania rezerwacjami oraz system TPS.Live do zarządzania ruchem w czasie rzeczywistym. Producent przedstawi także interaktywną prezentację pociągu dużych prędkości Velaro Novo, który może przekraczać 300 km/h oraz pociągów wykorzystujących alternatywne źródła energii, czyli jednostki w wersji bateryjnej oraz wodorowej.

Odwiedzający stanowisko Siemens Mobility będą mogli odkrywać cyfrową kolej w pięciu głównych obszarach tematycznych: optymalizacja kosztów życia produktu (tabor), maksymalna przepustowość sieci (infrastruktura kolejowa), 100% dostępności w ruchu kolejowym (utrzymanie), łączenie świata rzeczywistego i cyfrowego (oprogramowanie) oraz kompleksowa oferta MoComp (komponenty).

Przekazanie Impulsa dla SKM Trójmiasto

23 września o godz. 1315 nastąpi uroczyste przekazanie jubileuszowego, 300. pojazdu Impuls 2 58WE wyprodukowanego przez nowosądecki Newag. Elektryczny zespół trakcyjny (EZT) będzie wykorzystywany przez SKM, wzmacniając flotę przewoźnika obsługującego aglomerację trójmiejską. W ostatnim czasie na pomorskich torach zadebiutowały już takie pociągi.

Kolejny pojazd ze stajni Newagu, który będzie można obejrzeć z bliska to lokomotywa Dragon 2, wyposażona w moduł ostatniej mili. Pojazd zostanie przekazany firmie Akiem i ma zyskać niecodzienną malaturę, która na ten moment pozostaje niespodzianką. Na ten moment wiemy, iż kolorystyka jest inspirowana polskimi barwami i symbolami. Pojazd zyskał jednoznaczny slogan „Moc, która napędza przyszłość polskiej kolei”.

fot. Akiem

PESA zaprezentuje nową generację lokomotyw – GAMA 3.0

Bydgoska PESA 23 września o godz. 1400 pokaże najnowszą generację lokomotywy elektrycznej GAMA 3.0 (tory ekspozycyjne – B1). Przeznaczeniem czteroosiowego pojazdu jest zarówno prowadzenie składów towarowych, jak i pasażerskich. W zależności od potrzeb może być on wyposażony w dodatkowy moduł dojazdowy. Projekt lokomotywy został przygotowany ze szczególnym uwzględnieniem takich aspektów jak energooszczędność, ekologia oraz komfort pracy maszynistów. W czerwcu br. największy polski producent pojazdów szynowych podpisał kontrakt na dostawę pięciu jednostek GAMA 3.0 dla Rail Capital Partners (RCP).

wiz. PESA

Kolejnym pojazdem nowej generacji od PESY, który będzie można obejrzeć z bliska, to pociąg Elf 3 (tory ekspozycyjne – B2). 3-członowy EZT rozwija prędkość do 160 km/h i może zabrać na pokład do 350 podróżnych, z czego 160 na miejscach siedzących. Aktualnie producent z Bydgoszczy realizuje zamówienie na 14 takich jednostek dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (ŁKA).

wiz. PESA

Pozostałe produkty PESY będzie można obejrzeć w formie cyfrowej – w ramach prezentacji VR (stoisko C37, hala C).

Alstom zaprezentuje spalinowy zespół trakcyjny Talent Alpha Trains

Francuski producent, jako partner wyjątkowego jubileuszu 200-lecia światowej kolei oraz 100-lecia PKP podczas tegorocznych targów TRAKO przybliży fascynującą historię kolejnictwa zapisaną na kartach w różnych częściach świata.

Trójczłonowy spalinowy zespół trakcyjny (SZT) Talent dla Alpha Trains zostanie przekazany 23 września o godz. 1430. Pojazd reprezentuje najnowszą generację taboru regionalnego koncernu Alstom, która ma zapewnić ekonomiczną eksploatację i wysoki komfort podróżowania.

Ponadto producent pokaże pociągi dużych pojemności oraz systemy srk. W efekcie współpracy z PCC Intermodal na torach wystawienniczych będzie można obejrzeć z bliską lokomotywę wielosystemową Traxx Universal.

FPS Cegielski i PKP Intercity pokażą pierwszy z trzystu nowych wagonów pasażerskich

Premiera pierwszego z 300 nowych wagonów pasażerskich wyprodukowanych przez Fabrykę Pojazdów Szynowych H. Cegielski dla PKP Intercity odbędzie się 23 września między 1500 a 1600. Nowe pojazdy mają wzmocnić flotę narodowego przewoźnika w perspektywie rosnących przewozów pasażerskich. Wagony zostały zaprojektowane w nowym standardzie. Będą mogły poruszać się z prędkością do 200 km/h.

wiz. PKP Intercity

Jubileusz Stadlera – 1 tys. wyprodukowanych pociągów w siedleckim zakładzie

Szwajcarski producent podczas wydarzenia jubileuszowego 23 września o 1515 uczci powstanie tysięcznego pojazdu w zakładzie w Siedlcach. Pojazd zostanie oficjalnie przekazany Kolejom Mazowieckim. Dzień później, 24 września o 1200, firma zaprezentuje również jednostkę FLIRT – wyprodukowaną dla Doliny Aosty (Włochy). Na stanowisko Stadlera – oprócz pociągów będzie można obejrzeć rozwiązania serwisowe oraz z zakresu sterowania ruchem kolejowym (srk).

Stacja Cyfryzacja – innowacyjne systemy srk od Kombud Group

Kombud Group na „Stacji Cyfryzacja” zlokalizowanej na stoisku C38 w hali C zaprezentuje kompleksowe podejście do cyfrowej transformacji kolei, obejmujące nie tylko rozwiązania techniczne, ale całe procesy – od projektowania w BIM, przez automatyzację produkcji, po zaawansowaną diagnostykę.

Wśród prezentowanych rozwiązań znajdzie się w pełni cyfrowy semafor LED oraz:

  • system ROBS umożliwiający wydzielenie rejonów manewrowych i przyspieszenie obsługi przewoźników towarowych
  • system KOCIS zapewniający diagnostykę elementów sieci kablowej
  • stanowisko systemu stacyjnego MOR-3 z interfejsem ETCS L2

Szczególną uwagę przyciągnie system rmCBTC® do automatycznego prowadzenia pociągów metra i kolei aglomeracyjnych, reprezentujący najnowsze osiągnięcia w automatyzacji transportu szynowego. Odwiedzający będą mogli również zapoznać się ze stanowiskiem CUID (Centrum Utrzymania i Diagnostyki) umożliwiającym monitorowanie stanów technicznych urządzeń srk.

Kombud Group pokaże także praktyczne zastosowania technologii BIM (ang. Building Information Modeling) dla ułatwienia projektowania i eksploatacji infrastruktury kolejowej oraz zaprezentuje dedykowane rozwiązania z obszaru cyberbezpieczeństwa dla zarządców infrastruktury, odpowiadając na rosnące wyzwania związane z ochroną systemów cyfrowych w transporcie kolejowym.

Świeże pomysły, sprawdzone rozwiązania – strefa FACRAIL

Spółka FACRAIL będzie obecna na terenach zewnętrznych targów na stoisku 08, gdzie zespół zaprezentuje najnowsze rozwiązania dla sektora kolejowego. Ekspozycja będzie okazją do wymiany doświadczeń branżowych oraz nawiązania kontaktów biznesowych.

Przedstawiciele firmy FACRAIL będą dostępni przez wszystkie dni targów, gotowi do rozmów zarówno z dotychczasowymi partnerami, jak i nowymi podmiotami zainteresowanymi współpracą w branży kolejowej.

Innowacyjne i zintegrowane rozwiązania dla transportu i logistyki od OLTIS Group

OLTIS Group na stoisku A34 w hali A zaprezentuje cyfrowe rozwiązania dla transportu intermodalnego, wspierające interoperacyjność i wymianę danych w przewozach międzynarodowych. Portfolio firmy obejmuje systemy informatyczne dedykowane kolei, logistyce oraz terminalom przeładunkowym.

Wśród prezentowanych rozwiązań znajdą się narzędzia ułatwiające współpracę między polskimi podmiotami a partnerami zagranicznymi oraz systemy służące automatyzacji i optymalizacji procesów na terminalach przeładunkowych. Szczególny nacisk położony zostanie na technologie wspierające cyfryzację procesów transportowych i sprawną koordynację przewozów transgranicznych.

Specjaliści OLTIS Group będą dostępni przez wszystkie dni targów (23-26 września), dzieląc się praktycznym doświadczeniem we wdrażaniu systemów informatycznych otwierających nowe możliwości współpracy na rynku międzynarodowym.

Międzynarodowa ekspozycja Grupy ZUE

Grupa ZUE będzie obecna na targach TRAKO na stoisku C48 w hali C, gdzie swoje portfolio zaprezentują spółki wchodzące w skład grupy: ZUE SA, ZUE BahnBau GmbH, ZUE Construct SRL oraz Railway gft Polska. Ta międzynarodowa reprezentacja podkreśla europejski zasięg działalności firmy specjalizującej się w budownictwie kolejowym.

Podczas wszystkich dni targów eksperci Grupy ZUE będą prezentować najnowsze projekty i technologie z zakresu infrastruktury kolejowej. Stoisko będzie przestrzenią do dyskusji o innowacyjnych rozwiązaniach. Odwiedzający będą mieli okazję do bezpośrednich rozmów ze specjalistami reprezentującymi różne spółki grupy, co umożliwi poznanie kompleksowej oferty obejmującej realizacje projektów kolejowych w Polsce i innych krajach europejskich.

Pociąg do oszczędności z technologią SENSUM od PGE Energetyka Kolejowa

PGE Energetyka Kolejowa zaprezentuje system SENSUM – narzędzie eco-drivingu określane jako „szósty zmysł maszynisty”. Rozwiązanie w czasie rzeczywistym analizuje dane o trasie i przekazuje maszyniście wskazówki optymalizujące technikę jazdy, działając podobnie do nawigacji samochodowej. Pozwala to na równomierne prowadzenie pociągu bez gwałtownego hamowania i przyśpieszania, generując znaczące oszczędności energii.

Testy obejmujące ponad 3 tys. godz. przejazdów na dystansie 175 tys. km potwierdziły średnio 8,5% redukcji zużycia energii, a w niektórych przypadkach oszczędności sięgały choćby 27,2%. W perspektywie dekady system może przynieść oszczędność 800 GWh energii elektrycznej oraz redukcję emisji CO2 o 500 tys. ton.

W strefie PGE odwiedzający przetestują swoje umiejętności na symulatorze. 24 września w godz. 1100–1600 zaplanowano specjalny event – mistrzostwa maszynistów ecodrivingu (foyer hali A).

Na głównym stoisku PGE Energetyki Kolejowej (hala B, stoisko B29) będzie można porozmawiać z ekspertami oraz zapoznać się z najnowszymi projektami realizowanymi przez spółkę. Na miejscu zostanie udostępniony innowacyjny system szkoleń w wirtualnej rzeczywistości, przygotowany z myślą o elektroenergetykach pracujących na sieci trakcyjnej.

wiz. PGE Energetyka Kolejowa

Bezpieczne skrzyżowania torów i dróg według MONAT

Wielobranżowa i Projektowa spółka MONAT na stoisku F59 w hali F zaprezentuje nowoczesne technologie zabezpieczające skrzyżowania linii kolejowych z drogami. Odwiedzający będą mogli zapoznać się z rozwiązaniami w obszarze srk i systemów poprawiających bezpieczeństwo ruchu na przejazdach kolejowo-drogowych.

COPMA Polska zaprezentuje nową generację pojazdu drogowo-szynowego

Tradycyjnie obecna na największych wydarzeniach branżowych – COPMA Polska pokaże nową wersję pojazdu dwudrogowego. Zaprezentowany model charakteryzuje się lżejszą konstrukcją, zwiększoną mobilnością i możliwością pracy w każdych warunkach terenowych.

Prezentacja na targach będzie doskonałą okazją do zapoznania się z najnowszym pojazdem, wymiany doświadczeń z zespołem ekspertów oraz dyskusji o praktycznych zastosowaniach pojazdów dwudrogowych w utrzymaniu i modernizacji infrastruktury kolejowej.

MEDCOM pokaże przełomowe rozwiązania w technologii węglika krzemu

Podczas tegorocznej edycji TRAKO MEDCOM zaprezentuje portfolio efektywnych energetycznie urządzeń wykorzystujących technologię węglika krzemu (SiC), dedykowanych zarówno dla kolei, jak i komunikacji miejskiej.

Główną atrakcją będzie pierwsza w Europie wielosystemowa przetwornica SiC dla KDP. To całkowicie nowa konstrukcja, wyznaczająca najwyższe standardy wymiarów i wagi przetwornic wielosystemowych dużej mocy. Urządzenie może pracować z trzema typami napięć UIC: 1500 VDC, 3000 VDC oraz 1000 VAC, zapewniając interoperacyjność europejskich połączeń kolejowych. Dzięki zoptymalizowanym wymiarom może być stosowana w wagonach niskopodłogowych.

fot. MEDCOM

Wśród przetwornic wagonowych firma zaprezentuje rozwiązania dla kolejowych wagonów sypialnych produkowanych dla Kazachstanu oraz przetwornice do wagonów metra dla Londynu i Amsterdamu. MEDCOM pokaże również zasilacze buforowe, w tym rozwiązania dla elektrycznych zespołów trakcyjnych, wagonów metra Kinki Sharyo dla Kairu oraz platformy wagonów pasażerskich Siemens Mobility US, eksploatowanych w tej chwili w Kanadzie i USA.

Szczególną uwagę przyciągnie energooszczędny system napędowy do tramwajów, który dzięki integracji falownika trakcyjnego, przetwornicy pomocniczej oraz systemu odzysku i magazynowania energii z hamowania pozwala zaoszczędzić choćby do 40% energii. Rozwiązanie to zostało po raz pierwszy zastosowane w tramwajach EN 140 dla Warszawy.

Ponadto MEDCOM zaprezentuje także konwertery DC/DC do ogniw paliwowych wykorzystywane w elektrycznych zespołach trakcyjnych oraz wodorowych autobusach i trolejbusach.

Szerokie portfolio Škoda Group – nowoczesne pojazdy i nie tylko

Główne atrakcje ekspozycji Škoda Group obejmują nową generację EZT z napędem bateryjnym RegioPanter dla Kolei Czeskich i Regionu Morawsko-Śląskiego, umożliwiającym obsługę odcinków niezelektryfikowanych. Jego prezentacja odbędzie się 23 września o godz. 1430.

fot. Škoda Group

Kolejnego dnia o godz. 1300 odbędzie się międzynarodowa premiera tramwaju Škoda ForCity Plus 52T dla Pragi, reprezentującego najnowszą generację pojazdów miejskich producenta.
Škoda Group zaprezentuje również moduł sypialni do fińskich pociągów piętrowych kursujących z Helsinek do Rovaniemi oraz uczestniczy w pokazie składu ComfortJet dla Kolei Czeskich, produkowanego w konsorcjum z Siemens Mobility.

fot. Škoda Group

W obszarze technologii cyfrowych firma pokaże własną platformę ETCS iEVC-RailOS (24 września o godz. 1500) oraz ogłosi nowy kontrakt na dostawę systemu antykolizyjnego dla tramwajów w Polsce (23 września o godz. 1600).

wiz. Škoda Group

Pojazdy od CZ LOKO

Czeski producent podczas TRAKO 2025 pokaże 3 najważniejsze modele ze swojego portfolio. Na torach wystawienniczych zaprezentowana zostanie kompaktowa lokomotywa manewrowa EffiShunter 300, zaprojektowana z myślą o obsłudze stacji i bocznic kolejowych, ceniona za niezawodność w codziennej eksploatacji.

Obok niej stanie większy model EffiShunter 1000 – uniwersalna lokomotywa, która sprawdza się nie tylko w pracach manewrowych, ale również w lekkiej służbie liniowej.

Szczególną uwagę przyciągnie DualShunter 2000 – hybrydowa lokomotywa łącząca napęd spalinowy i elektryczny. To rozwiązanie oferuje przewoźnikom wysoką elastyczność operacyjną przy jednoczesnym zachowaniu ekologicznego charakteru eksploatacji, umożliwiając pracę zarówno na zelektryfikowanych, jak i niezelektryfikowanych odcinkach sieci kolejowej.

Szczegółowy program targów TRAKO jest dostępny na stronie organizatora wydarzenia.

Autor: Damian Malesza
Fot. Damian Malesza

Zobacz również:

Drużynowe wyścigi drezyn uatrakcyjnią targi TRAKO 2025 w Gdańsku
TRAKO 2025: Prestiżowe nagrody dla liderów branży kolejowej
Idź do oryginalnego materiału