680 wystawców z 29 państw i tysiące uczestników rozpoczęło w Gdańsku 16. edycję Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO. To największe wydarzenie branżowe w Polsce i drugie co do wielkości w Europie. Jedną z głównych premier jest Vectrain – nowoczesny skład push-pull, zaprezentowany w wersji dla Kolei Czeskich, który w zeszłym roku zadebiutował na trasie Praga – Berlin.
Vectrain bazuje na lokomotywie Vectron, dobrze znanej na europejskim rynku, i łączy ją z wagonami środkowymi oraz wagonem sterowniczym. Skład osiąga prędkość do 230 km/h i może obsługiwać zarówno połączenia krajowe, jak i międzynarodowe. Ustandaryzowana konstrukcja pozwala skrócić proces dostawy i wprowadzenia do eksploatacji, co w praktyce oznacza szybsze wejście pojazdów na rynek.



Vectrain – europejskie standardy i komfort pasażerów
Nowa jednostka uzyskała dopuszczenia do eksploatacji w Niemczech, Austrii, Danii, Czechach, na Słowacji, Węgrzech i w Polsce. Dla przewoźników istotny jest ujednolicony system utrzymania, który – jak podkreśla producent – ułatwia szybsze wdrożenie i serwisowanie pojazdów. Pasażerowie natomiast zyskują przestronne wagony Vectouro pierwszej i drugiej klasy, z wydzieloną strefą barową oraz miejscami do przewozu rowerów.



TRAKO – platforma innowacji
TRAKO co dwa lata wyznacza kierunki rozwoju transportu szynowego. W tym roku rekordowa liczba wystawców potwierdziła rosnące znaczenie wydarzenia w międzynarodowej debacie o kolejnictwie. Obok producentów taboru w Gdańsku obecni byli także przedstawiciele świata polityki, nauki i biznesu.
Autor: Damian Malesza
Fot. Damian Malesza
Zobacz również: