Gdańsk zamknął most. Stan zaczął się pogarszać

5 dni temu
  • Pierwotnie Most Siennicki w Gdańsku miał zwodzoną część środkową
  • Przyczółki wpisano do rejestru zabytków
  • Przebudowa rozpocząć ma się w lipcu

Badania ekspertów z Politechniki Gdańskiej wykazały, iż przyczółki Mostu Siennickiego zaczynają gwałtownie osiadać, co grozi osunięciem się całej konstrukcji. Ich fundamenty wybudowano w 1910 r., a grząski grunt wzmocniono poprzez wbicie dębowych pali. Gdański magistrat informuje, iż przyczólki odchylają się w stronę wody. Prezydent miasta Aleksandra Dulkiewicz podała, iż obiekt monitorowany jest od 2019 r., natomiast w ostatnim czasie stan techniczny zaczął szybciej się pogarszać.

Mowa tu nie o samych przęsłach mostu tylko o przyczółkach. Osuwanie następuje w tempie dużo szybszym, niż miało to miejsce dotychczas. Przez ostatnie 20 lat most przesunął się około 4 do 5 cm, natomiast w ostatnich tygodniach to przesuwanie następowało dużo szybciej. W ostatnim miesiącu było to 0,5 cm – stwierdziła prezydent.

Jeśli wszystko ułoży się zgodnie z planami władz miasta, przebudowa ruszy w lipcu tego roku, trwając dwa lata. Przyczółki zostaną rozebrane, grunt pod nimi wzmocniony. Zastosowane mają zostać pale o długości ponad 20 m. W planie nie ma przebudowy podpór nurtowych, gdyż są w dobrym stanie. Pracami objęte zostanie także torowisko, pojawi się nowa nawierzchnia jezdni i chodników.

Gdańsk. Most Siennicki – co to za obiekt?

Zbudowany został w 1912 r. Pierwotnie miał zwodzoną część środkową. W 1945 r. obiekt wysadzili niemieccy żołnierze (m.in. zerwane zostało ruchome przęsło). W 1947 r. przeprawę odbudowano jako stałą. W kolejnych dekadach prowadzono remonty, np. w końcówce lat 80. zamontowano stalowe przęsła. Przyczółki są jednak oryginalne, mają 113 lat. Niedawno zostały wpisane do rejestru zabytków. Przebudowa jest uzgodniona z konserwatorem.

Z powodu zamknięcia Mostu Siennickiego uruchomiono prom, łączący Śródmieście z Wyspą Portową. Warto podkreślić, iż ogłaszając przetarg na dokumentację projektową zakładano, iż na czas robót budowlanych obiekt będzie wyłączony z użytkowania.

Przeczytaj także: Gdańsk: linia kolejowa z tunelami i podziemnymi przystankami [MAPA]

Idź do oryginalnego materiału