Gdański terminal kontenerowy w fazie intensywnej modernizacji

19 godzin temu

Trwa wzmacnianie potencjału przeładunkowego w porcie Gdańsk. 4 zaawansowane technologicznie suwnice nabrzeżowe Ship-to-Shore (STS) są już gotowe do eksploatacji, a kolejne 3 jednostki są aktualnie transportowane drogą morską z Chin. Inwestycja ta stanowi najważniejszy element rozwoju terminalu T3 w Baltic Hub.

Technologiczny przełom w obsłudze kontenerów

Nowo zainstalowane suwnice STS reprezentują najnowocześniejsze rozwiązania w dziedzinie transportu kontenerowego. Każda jednostka charakteryzuje się następującymi parametrami technicznymi:

  • masa własna blisko 2 tys. ton
  • wysokość robocza 96 m (140 m z podniesionym wysięgnikiem)
  • udźwig do 65 ton
  • zasięg wysięgnika wynoszący 74 m

Automatyzacja procesów przeładunkowych

Terminal T3 wprowadza półautomatyczny system operacyjny, co stanowi znaczący krok w kierunku cyfryzacji procesów portowych. Operatorzy będą kontrolować pracę suwnic ze specjalnie zaprojektowanych, ergonomicznych stanowisk sterowania. Docelowo na placach składowych zostanie zainstalowanych 20 półautomatycznych suwnic bramowych RMG (Rail Mounted Gantry), co dodatkowo zwiększy efektywność operacji przeładunkowych.

Pierwsze operacje portowe jeszcze w 2025 r.

Pierwsze testy operacyjne na terminalu T3 zaplanowano na koniec lutego 2025 r., wykorzystując do tego celu statek dowozowy (tzw. feeder) linii CMA CGM. Kolejnym kamieniem milowym będzie obsługa pierwszego oceanicznego kontenerowca MSC w kwietniu br. Pełne uruchomienie terminalu przewidziano na koniec września 2025 r.

Rozbudowa polskiej infrastruktury portowej

Terminal T3 to nie tylko nowoczesne suwnice, ale także znacząca rozbudowa infrastruktury portowej. Projekt obejmuje utworzenie 36 ha nowej powierzchni operacyjnej oraz nabrzeże o długości 717 m i głębokości 17,5 m. Te parametry umożliwią obsługę jednych z największych jednostek pływających.

3 kolejne suwnice STS płyną już do Polski z Chin

W najbliższych tygodniach Port Gdańsk oczekuje na dostawę kolejnych trzech suwnic STS z chińskiej stoczni Changxin. Jednostki te są w tej chwili transportowane na pokładzie statku Zhenhua. Rozbudowa terminalu T3 znacząco wzmocni pozycję Portu Gdańsk jako węzła przeładunkowego w regionie Morza Bałtyckiego, zwiększając jego konkurencyjność na międzynarodowym rynku usług portowych.

Modernizacja i automatyzacja procesów przeładunkowych w Porcie Gdańsk odzwierciedla globalne trendy w rozwoju infrastruktury portowej, gdzie efektywność operacyjna i automatyzacja procesów stają się kluczowymi czynnikami konkurencyjności.

Budowa gdańskiego terminala kontenerowego T3 jest realizowana przez konsorcjum firm Budimex i Deme Dredging.

Autor: Damian Malesza
Fot. Baltic Hub

Sprawdź również:

Baltic Hub: Rekordowe wyniki i perspektywy na przyszłość
Pierwszy statek z suwnicami STS zacumował do ‎budowanego Terminalu T3 w Baltic Hub
Idź do oryginalnego materiału