GDDKiA ma umowę na 765 mln zł dofinansowania z FEnIKS na budowę A2 Siedlce-Biała Podlaska

1 dzień temu

Warszawa, 13.06.2025 (ISBnews) – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała umowę na 765 mln zł dofinansowania z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) na budowy autostrady A2 od Siedlec do Białej Podlaskiej, podała Dyrekcja. Łącznie do tej pory z FEnIKS pozyskała na budowę polskich dróg niemal 7,5 mld zł.

“Planowany całkowity koszt realizacji tego odcinka autostrady A2 wynosi ponad 2,9 mld zł. Kwota wydatków kwalifikowalnych to 900 mln zł, a dofinansowanie ze środków UE to 765 mln zł. W ramach inwestycji powstanie ponad 63 km autostrady A2 pomiędzy Siedlcami a Białą Podlaską oraz niemal 2 km drogi ekspresowej S19 w obrębie węzła Łukowisko. Inwestycja przewiduje także budowę trzech węzłów drogowych: Siedlce Wschód, Łukowisko oraz Biała Podlaska. Zadanie uwzględnia też budowę czterech Miejsc Obsługi Podróżnych (para MOP-ów Ługi Wielkie oraz para MOP-ów Kolonia Sitnik), jak i dwóch Obwodów Utrzymania Autostrady. Wybudowane będą m.in. obiekty inżynierskie (mosty, wiadukty, estakady, przepusty), kanalizacja deszczowa oraz niezbędne drogi dojazdowe” – czytamy w komunikacie.

GDDKiA przypomina, iż z czterech odcinków pomiędzy Siedlcami a Białą Podlaską, trzy są w realizacji (Siedlce Południe – Malinowiec, Malinowiec – Łukowisko, Łukowisko – Swory), a dla zadania Swory – Biała Podlaska ma już decyzję o pozwoleniu na użytkowanie. Kierowcy skorzystają z niego po zakończeniu prac na wcześniejszych trzech odcinkach.

“Cały odcinek autostrady A2 Siedlce – Biała Podlaska oddamy kierowcom w tym roku. realizowane są również prace nad przedłużeniem A2 od Białej Podlaskiej do Dobrynia o łącznej długości ponad 25 km” – dodano.

Umowy o dofinansowanie z nowej puli środków UE, przeznaczonych na lata 2021-2027, Dyrekcja podpisała wcześniej m.in. dla budowy autostrady A2 od Mińska Mazowieckiego do Siedlec oraz kilku dróg ekspresowych. Były to tzw. umowy fazowane, w ramach, których źródłem dofinansowania, oprócz FEnIKS, był również Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ), przypomniano.

“Łącznie zawarliśmy umowy na sześć takich inwestycji realizowanych przez GDDKiA: S1 Oświęcim – Bielsko-Biała, S7 Widoma – Kraków Nowa Huta,A2 Mińsk Mazowiecki – Siedlce, S61 Łomża Zachód – Kolno,obwodnice Oświęcimia w ciągu DK44 oraz Poręby i Zawiercia w ciągu DK78. Ponadto we wrześniu ubiegłego rokupodpisaliśmy umowę na unijne wsparcie w ramach FEnIKS dla realizacji S3 Świnoujście – Troszyn, a w pierwszych dniach grudnia 2024 r. dla S7 Miechów – Szczepanowice. Były to dwie pierwsze umowy o dofinansowanie wyłącznie z Programu FEnIKS (bez fazowania z POIiŚ). W grudniu podpisaliśmy też umowy dla drogi ekspresowej S7 Płońsk – Czosnów oraz Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Pod koniec kwietnia br. podpisaliśmy 11. i 12. umowę na dofinansowanie ze środków UE z Programu FEnIKS. Otrzymaliśmy unijne wsparcie w wysokości niemal 1,8 mld zł dla budowy drogi ekspresowej S6 Słupsk – Bożepole Wielkie oraz obwodnicy Opatowa” – wymieniła GDDKiA.

(ISBnews)

Idź do oryginalnego materiału