Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła przetargi na budowę obwodnic Limanowej i Wadowic, leżących na trasie drogi krajowej nr 28. To pierwsze w regionie inwestycje, które powstaną w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic, podała Dyrekcja. Na oferty wykonawców GDDKiA czeka do 28 stycznia 2026 r. (obwodnica Wadowic) i 27 lutego 2026 r. (obwodnica Limanowej).
„Obwodnica Limanowej – południowe obejście miasta. Inwestycja będzie realizowana w systemie Projektuj i buduj. Trasa rozpocznie się w okolicy skrzyżowania ul. Krakowskiej z Łokietka, przed mostem na Sowlince. Powstanie tu rondo, skąd trasa pobiegnie na południe. Kolejne rondo zbudujemy na końcu nowej obwodnicy, w pobliżu skrzyżowania ul. Kościuszki z Agrestową. Trasa będzie miała 5,6 km, będzie drogą jednojezdniową, z jednym pasem ruchu w każdym kierunku i pasem awaryjnym” – czytamy w komunikacie.
Z kolei obwodnica Wadowic będzie realizowane w systemie tradycyjnym, więc ogłoszony przetarg dotyczy tylko budowy nowej trasy. Południowa obwodnica Wadowic o długości 1,4 km połączy rondo Generała Leopolda Okulickiego, będące głównym skrzyżowaniem we wschodniej części miasta, z ul. Zegadłowicza prowadzącą w kierunku Suchej Beskidzkiej i dalej do Limanowej oraz Nowego Sącza. Na rondzie krzyżują się dwie ważne dla Małopolski drogi krajowe: nr 28 z Zatora do Medyki oraz nr 52 z Bielsko-Białej do Modlniczki. Dzięki budowie obwodnicy kierowcy jadący DK28 w kierunku Beskidów ominą ul. Lwowską, Putka i Zegadłowicza, którymi dziś codziennie przejeżdża średnio prawie 15 tysięcy samochodów. Obwodnica będzie też krótsza o prawie pół kilometra niż dotychczasowy przebieg drogi krajowej, podano także.
GDDKiA w 2019 r. zawarła z gminą Wadowice porozumienie dotyczące wspólnego przygotowania obwodnicy. Gmina jest odpowiedzialna za przygotowanie inwestycji – opracowanie dokumentacji projektowej, uzyskanie decyzji administracyjnych (środowiskowej oraz zezwolenia na realizację inwestycji drogowej – ZRID), a także wykup gruntów. Za budowę i jej sfinansowanie będzie odpowiadała Dyrekcja.
Inwestycje są przewidziane do realizacji w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. To dwie z siedmiu tego typu tras realizowanych w województwie małopolskim. Dla dróg biegnących wokół Piwnicznej-Zdroju, Nowego Targu i Makowa Podhalańskiego zostały złożone wnioski o wydanie decyzji środowiskowej. Dla obwodnicy Chrzanowa i Trzebini wniosek Dyrekcja planuje złożyć w połowie 2026 r. Kontynuuje również prace związane z poszukiwaniem możliwych przebiegów wschodniej obwodnicy Tarnowa.
Źródło: ISBnews

4 godzin temu











