GenAI udowadnia swoją wartość w marketingu. 93% CMO dostrzega realne korzyści biznesowe

2 godzin temu

GenAI przestaje być eksperymentem. W 2025 roku umacnia się jej pozycja jako dojrzałej technologii biznesowej i kluczowego obszaru inwestycji strategicznych.

Generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) na stałe wchodzi do świata marketingu. Według badania SAS i Coleman Parkes „Marketers and AI: Navigating New Depths”, technologię tę aktywnie wdraża już 85% osób odpowiedzialnych za działania marketingowe, co potwierdza rosnącą świadomość jej potencjału i realnego wpływu na efektywność biznesową. Dla porównania, w 2024 roku wskaźnik ten wynosił 75%.

Aż 80% specjalistów pracujących w obszarze marketingu zauważa realny zwrot z inwestycji w GenAI. W przypadku osób odpowiedzialnych za strategiczne działania marketingowe firm, wskaźnik ten wzrasta do 93%, a wśród zespołów marketingowych wynosi 83%.

GenAI nie jest już technologiczną nowinką, stała się ona nieodłącznym elementem nowoczesnego marketingu – mówi Jenn Chase, Chief Marketing Officer i Executive Vice President w SAS. – Skoro 85% zespołów marketingowych aktywnie wykorzystuje tę technologię w codziennej pracy, nie mówimy już o obszarze eksperymentowania, ale o narzędziu, które właśnie kształtuje przyszłość całej branży. Zyski płynące z GenAI wykraczają poza daleko poza oszczędność czasu i redukcję kosztów. Organizacje coraz częściej wskazują na poprawę lojalności klientów i wzrost sprzedaży jako bezpośredni rezultat zastosowania zaawansowanej analityki i targetowania wspieranego przez GenAI – dodaje.

W 2024 roku GenAI postrzegano głównie jako narzędzie do optymalizacji procesów i ograniczania kosztów. Jak wynika z badania, współcześnie lista wymienianych korzyści znacząco się wydłużyła: 94% respondentów wskazuje na poprawę procesów personalizacji, 91% zauważa wzrost efektywności w pracy z dużymi zbiorami danych, a 90% potwierdza oszczędność czasu i kosztów operacyjnych. Niemal 9 na 10 specjalistów dostrzega również poprawę trafności predykcji, większą lojalność klientów i wzrost sprzedaży.

Zaufanie do GenAI stale rośnie. Podczas gdy w 2024 roku odsetek przedstawicieli branży marketingowej deklarujących solidne zrozumienie tej technologii oraz jej wpływu na realizację celów biznesowych wynosił 50%, w tej chwili wynosi on już 62%.

Dynamika wdrożeń jasno pokazuje kierunek zmian – GenAI najczęściej wykorzystywana jest w następujących obszarach:

• Chatboty (62%)
• Generowanie treści (45%)
• Analiza trendów (36%)

Nowe kierunki wykorzystania GenAI to m.in.: dane syntetyczne (18%), małe modele językowe (12%) oraz cyfrowe bliźniaki (5%), które otwierają kolejne możliwości rozwoju technologii.

Firmy zwiększają inwestycje w generatywną sztuczną inteligencję

Coraz więcej organizacji wdraża autonomiczne strategie marketingowe oparte na sztucznej inteligencji. Wraz z rosnącym zaufaniem do technologii rośnie również zaangażowanie strategiczne – aż 93% zespołów marketingowych uwzględnia GenAI w planowaniu budżetów do 2026 roku. Firmy będące liderami w tym obszarze integrują GenAI z codziennymi procesami, rozwijają rozwiązania agentowe i konsekwentnie budują infrastrukturę wspierającą autonomiczne podejmowanie decyzji.

Raport „Marketers and AI: Navigating New Depths” opiera się na wynikach badania przeprowadzonego wśród 300 organizacji z całego świata – od małych i średnich firm po przedsiębiorstwa zatrudniające ponad 10 000 pracowników. Respondentami byli specjaliści zajmujący się marketingiem w różnych sektorach gospodarki.

Źródło: SAS

Idź do oryginalnego materiału