Generał USA: Czarny łabędź jest za nami. 'To było to wydarzenie’. Bomba tyka?

4 tygodni temu

Były doradca administracji prezydenta Donalda Trumpa ds. bezpieczeństwa narodowego oraz emerytowany generał porucznik US Army, Michael Flynn, wskazał, iż Stany Zjednoczone nie powinny odrzucać hipotezy ataku terrorystycznego na most w Baltimore. Poza tragedią ludzi sprawa dotyczy zakłóceń w łańcuchach dostaw na środkowym Atlantyku. Baltimore to główny port wschodniego wybrzeża. Teraz jest sparaliżowany z powodu zniszczonego mostu, blokującego szlak żeglugowy. W ocenie Flynna wydarzenie to było tzw. 'czarnym łabędziem’. Ten (jeśli się potwierdzi, po dochodzeniu służb) – zatopi w jego ocenie rynki. Przed katastrofą statek powiadomił Departament Transportu, iż stracił kontrolę i możliwe jest zderzenie z mostem. Port w Baltimore zatrudnia 15 330 pracowników i 139 180 miejsc pracy pośrednio, w stanie Maryland.

Baltimore to 11 największy port w USA. Zajmuje 9. miejsce pod względem całkowitej wartości ładunków w dolarach. Oraz 13 miejsce pod względem tonażu ładunków wśród portów USA. Zawija do niego 211 kontenerowców miesięcznie według danych Lloyd’s List. Przekierowane ładunki wpłyną do portów w Nowym Jorku, New Jersey i Norfolk. Port w Baltimore – największy obsługujący import i eksport samochodów osobowych i lekkich ciężarówek z USA – zostanie wyłączony z eksploatacji Na czas nieokreślony. Wynikające z tego wąskie gardło może przyspieszyć przepływ towarów przez porty Zachodniego Wybrzeża. Kolejne najważniejsze pytanie: Które inne porty mają wolne moce przeładunkowe do obsługi statków ro-ro przewożących samochody, jeżeli Baltimore zostanie zamknięte na dłuższy czas.

Bridge design for vessel collision. A🧵

The main span of the Francois Scott Key Bridge is 1300 ft. It also has 185 ft of clearance, making this a massive bridge.

This type of bridge is considered complex.

Baltimore is in for a long haul before replacement. Here is why.

1/x pic.twitter.com/OtHbqGftBF

— Matt Dursh (@MattDursh) March 26, 2024

Kto straci?

Firma BalticShipping zajmująca się pośrednictwem pracy na morzu podaje, iż kapitanem feralnego kontenerowca 'Dali’ jest Ukrainiec. Komentarz ten gwałtownie 'rozniósł’ się na platformie X – choć brak mu kontekstu.

Źrodło: Zerohedge

Zarówno Biały Dom, jak i federalne agencje rządowe gwałtownie oświadczyły, iż zawalenie nie było atakiem terrorystów. Większość roszczeń z tytułu zawalenia się mostu prawdopodobnie spadnie na jego reasekuratorów. Statek miał około 3 miliardów dolarów pokrycia reasekuracyjnego. Według doniesień rynkowych, giełdowy gigant Chubb Ltd jest głównym ubezpieczycielem pokrycia majątkowego mostu, ale może odzyskać straty.

  • Dane pokazują, iż Mazda Motor i Mercedes Benz, Subaru of America, Mitsubishi Motors of North America i Volkswagen mają największą ekspozycję na port Baltimore. Dyrektor w Ford.CO już przekazał, iż sytuacja będzie miała wpływ na rynek samochodowy. Akcje Consol Energy spadły o prawie 10%, najwięcej od października, ponieważ zawalenie się mostu wpłynie na jego ogromny terminal węglowy, który jest obsługiwany przez pociągi CSX.
  • Duża rafineria cukru należąca do American Sugar Refining Inc. ostrzegła, iż jej rafineria Domino Sugar ma tylko sześć do ośmiu tygodni dostaw cukru, ponieważ blokada wpływa na statki wpływające i wypływające. Zatem wg. danych rządu Maryland, port Baltimore obsłużył w zeszłym roku ponad 52 miliony ton ładunków międzynarodowych wartych ponad 80 miliardów dolarów. Dane pokazują, iż w 2023 r. port obsłużył 847 158 samochodów osobowych i lekkich ciężarówek. Port obsługuje również maszyny rolnicze i budowlane, cukier, gips i węgiel.
Idź do oryginalnego materiału