
Były doradca administracji prezydenta Donalda Trumpa ds. bezpieczeństwa narodowego oraz emerytowany generał porucznik US Army, Michael Flynn, wskazał, iż Stany Zjednoczone nie powinny odrzucać hipotezy ataku terrorystycznego na most w Baltimore. Poza tragedią ludzi sprawa dotyczy zakłóceń w łańcuchach dostaw na środkowym Atlantyku. Baltimore to główny port wschodniego wybrzeża. Teraz jest sparaliżowany z powodu zniszczonego mostu, blokującego szlak żeglugowy. W ocenie Flynna wydarzenie to było tzw. 'czarnym łabędziem’. Ten (jeśli się potwierdzi, po dochodzeniu służb) – zatopi w jego ocenie rynki. Przed katastrofą statek powiadomił Departament Transportu, iż stracił kontrolę i możliwe jest zderzenie z mostem. Port w Baltimore zatrudnia 15 330 pracowników i 139 180 miejsc pracy pośrednio, w stanie Maryland.
Baltimore to 11 największy port w USA. Zajmuje 9. miejsce pod względem całkowitej wartości ładunków w dolarach. Oraz 13 miejsce pod względem tonażu ładunków wśród portów USA. Zawija do niego 211 kontenerowców miesięcznie według danych Lloyd’s List. Przekierowane ładunki wpłyną do portów w Nowym Jorku, New Jersey i Norfolk. Port w Baltimore – największy obsługujący import i eksport samochodów osobowych i lekkich ciężarówek z USA – zostanie wyłączony z eksploatacji Na czas nieokreślony. Wynikające z tego wąskie gardło może przyspieszyć przepływ towarów przez porty Zachodniego Wybrzeża. Kolejne najważniejsze pytanie: Które inne porty mają wolne moce przeładunkowe do obsługi statków ro-ro przewożących samochody, jeżeli Baltimore zostanie zamknięte na dłuższy czas.
Bridge design for vessel collision. A🧵
The main span of the Francois Scott Key Bridge is 1300 ft. It also has 185 ft of clearance, making this a massive bridge.
This type of bridge is considered complex.
Baltimore is in for a long haul before replacement. Here is why.
1/x pic.twitter.com/OtHbqGftBF
Kto straci?
Firma BalticShipping zajmująca się pośrednictwem pracy na morzu podaje, iż kapitanem feralnego kontenerowca 'Dali’ jest Ukrainiec. Komentarz ten gwałtownie 'rozniósł’ się na platformie X – choć brak mu kontekstu.

Zarówno Biały Dom, jak i federalne agencje rządowe gwałtownie oświadczyły, iż zawalenie nie było atakiem terrorystów. Większość roszczeń z tytułu zawalenia się mostu prawdopodobnie spadnie na jego reasekuratorów. Statek miał około 3 miliardów dolarów pokrycia reasekuracyjnego. Według doniesień rynkowych, giełdowy gigant Chubb Ltd jest głównym ubezpieczycielem pokrycia majątkowego mostu, ale może odzyskać straty.
- Dane pokazują, iż Mazda Motor i Mercedes Benz, Subaru of America, Mitsubishi Motors of North America i Volkswagen mają największą ekspozycję na port Baltimore. Dyrektor w Ford.CO już przekazał, iż sytuacja będzie miała wpływ na rynek samochodowy. Akcje Consol Energy spadły o prawie 10%, najwięcej od października, ponieważ zawalenie się mostu wpłynie na jego ogromny terminal węglowy, który jest obsługiwany przez pociągi CSX.
- Duża rafineria cukru należąca do American Sugar Refining Inc. ostrzegła, iż jej rafineria Domino Sugar ma tylko sześć do ośmiu tygodni dostaw cukru, ponieważ blokada wpływa na statki wpływające i wypływające. Zatem wg. danych rządu Maryland, port Baltimore obsłużył w zeszłym roku ponad 52 miliony ton ładunków międzynarodowych wartych ponad 80 miliardów dolarów. Dane pokazują, iż w 2023 r. port obsłużył 847 158 samochodów osobowych i lekkich ciężarówek. Port obsługuje również maszyny rolnicze i budowlane, cukier, gips i węgiel.