GfK: Polacy są gotowi zapłacić więcej za produkty energooszczędne

1 rok temu
Zdjęcie: licznik prądu


Już ponad połowa Polaków deklaruje, iż jest skłonna zapłacić więcej za energooszczędny sprzęt – to dla nich ważniejsze niż wygoda użytkowania czy nowoczesne funkcje. Chęć oszczędzania energii nie wynika jednak z pobudek ekologicznych, a finansowych. To właśnie podwyżki cen prądu konsumenci odczuli wyjątkowo mocno w minionym kwartale. Takie dane płyną z najnowszej fali badania „Current Consumer Mood” zrealizowanej przez GfK.

Trendy ekologiczne wyraźnie zyskały na znaczeniu tuż po wybuchu pandemii COVID-19. Wówczas nabywcy zaczęli zwracać jeszcze większą uwagę na zielone kwestie, ponieważ chcieli realnie dbać o środowisko, a pośrednio także o swoje zdrowie. Jednak teraz, trzy lata później, sytuacja kształtuje się zupełnie inaczej. – Ostatnie kilkanaście miesięcy nie oszczędza Polaków pod względem finansowym. Obecnie, według danych z badania GfK „Current Consumer Mood” nabywcy najbardziej odczuwają podwyżki cen żywności, paliwa, energii elektrycznej oraz gazu. Dodatkowo na podejście Polaków do planowania wydatków wpływa kryzys energetyczny. W konsekwencji najważniejsze znaczenie podczas wyborów zakupowych ma cenawyjaśnia Dominika Grusznic-Drobińska, director marketing & consumer intelligence w GfK.

Oszczędzamy energię w trosce o portfele

Priorytetem nabywców są nie tyle najtańsze zakupy, co możliwie najkorzystniejsze pod względem finansowym. Polacy coraz częściej planują długofalowe oszczędności, które mają zabezpieczyć ich finanse także w przyszłości. – Jednym z ciekawszych trendów konsumenckich jest gotowość do zapłacenia więcej za produkt, który jest energooszczędny. W badaniu „Current Consumer Mood” taką skłonność zadeklarowało aż 55 proc. nabywców. Ta z pozoru proekologiczna postawa jest wywołana głównie pobudkami ekonomicznymi i potrzebą zadbania o domowe budżetymówi Dominika Grusznic-Drobińska. Innym dowodem na to, iż chęć oszczędzania energii nie jest spowodowana ekologicznymi motywacjami, jest fakt, iż jedynie 14 proc. Polaków zapłaci więcej za sprzęt wyprodukowany z materiałów przyjaznych środowisku, np. z recyklingudodaje ekspertka GfK.

Według danych GfK z „Current Consumer Mood” nabywcy doceniają również komfort i wygodę użytkowania (36 proc.), przedłużoną gwarancję (25 proc.) oraz dodatkowe akcesoria poszerzające funkcjonalność produktu (23 proc.). Za znaną markę więcej zapłaci co piąty konsument, a za design lub atrakcyjne wzornictwo – tylko co dziesiąty.

Idź do oryginalnego materiału